A Londonban élő üzleti tanácsadó, Hayden Wood nagyjából 30 éves volt, amikor nekifutott megérteni saját rezsiszámláit. Mivel a nehezen kibogozható, szakzsargonnal terhelt levelek nemcsak a magyar közszolgáltatók sajátosságai, Wood nem járt teljes sikerrel, bár sokunkkal ellentétben rá ez inspirálólag hatott.
Összeállt egy energiakereskedővel, Amit Gudkával, és megalapították a Bulb Energy-t, hogy harcba szálljanak a megcsontosodott energiaszolgáltató-óriásokkal. A brit lakossági energiapiacot uraló hat vállalatot hatékonytalannak, drágának, egyszerűen rossz szolgáltatónak tartották, kibogozhatatlan tarifákkal és nehezen elérhető ügyfélszolgálattal.
Ráadásul a hat óriáscég által forgalmazott áram szinte kizárólag nem megújuló erőforrásokból származott. Gudka és Wood azt gondolták, hogy ezt máshogy is lehetne csinálni. A zöld áramot áruló, újszerű marketinget bevető és az ügyfélélményt központba helyező Bulb Energy-t 2015-ben indították útjára, és a cég mára a brit energiapiac meghatározó szereplőjévé vált.
A vállalkozás elképesztő ütemben növekszik: a Financial Times héten megjelent listája szerint 2016 és 2019 között a leggyorsabban növekvő európai cég volt. Árbevétele közel kétezerszeresére – 1,7 milliárd euróra (620 milliárd forintra) – ugrott, amely több mint háromszorosa a második helyen álló fintech cég, a lett Sun Finance növekedésének (az ezres listán több magyar cég is van).
Az Egyesült Királyságban hiába liberalizálták az energiapiacot, azt a 2010-es évek közepén régóta hat vállalatóriás uralta (köztük a nálunk is ismerős német E.on vagy a francia EDF). Erre a piacra próbált betörni a Bulb azzal, hogy kizárólag megújuló erőforrásokból – mint a víz- vagy a szélenergia – származó áramot és karbonsemlegesnek hirdetett gázt szolgáltat.
Gudka és Wood mellett négy munkatárssal indult el a cég 2015 augusztusában, és az első ügyfeleket Wood esküvői vendégei között kezdték el keresni. A Bulb ezt követően is energiacégtől szokatlan módon igyekezett ügyfeleket elérni. Tv-hirdetések és óriásplakátok helyett a közösségi médiában hirdettek, és 50 fontot (21 ezer forintot) írtak jóvá annak, aki beszervezte egyik ismerősét.
A Bulb igyekezett látványosan megkülönböztetni magát a hagyományos energiaipari cégektől. Rejtett költségek és kibogozhatatlan számlák helyett egységes és átlátható tarifát ígértek, a túlbonyolított szakzsargon helyett könnyen érthető leveleket, az össze-vissza kapcsolgató, nehezen elérhető ügyfélszolgálat helyett pedig 10 másodpercen belül reagáló és ténylegesen segítő telefonos ügyeletet. Honlapjukon most is azt hirdetik, hogy két perc alatt át lehet váltani rájuk.
Az első év végén nagyjából hatezer ügyfelet szereztek. „A kezdetektől azt éreztük, hogy minél több mindent osztunk meg az ügyfeleinkkel – bármit, ami történik, jót és rosszat is -, annál nagyobb lesz felénk a bizalmuk, és annál valószínűbb, hogy barátként és családtagként tekintenek ránk” – emlékezett vissza erre az időszakra Gudka.
A Bulb központi törekvése ennek a közvetlen, laza imidzsnek a sugárzása, aminek része lett például, hogy a fogyasztóikat tagnak kezdték el nevezni ügyfél helyett. Erre a szerepre játszott rá az is, hogy két évvel ezelőttig egy közösségi irodából működtették a több százezer háztartást kiszolgáló energiacéget, a kelet-londoni központ környékén pedig rendszeresen bulbos kapucnis pulcsiban lehetett látni a cég munkatársait.
Az igazi áttörést 2018 hozta el, amikor egy év alatt 85 ezerről 870 ezerre nőtt az ügyfeleik száma. A gyors növekedést az alacsony áraik alapozták meg: nagyjából 15 százalékkal olcsóbbak voltak, mint a többi hat energiaóriás átlagosan. A Bulb ezt azzal magyarázta, hogy a szervezetük hatékonyabb, áramvonalasabb és automatizáltabb a hagyományos szolgáltatóknál.
Az automatizáltságnak állításuk szerint különös hangsúlyt szentelnek, a cég munkatársainak nagyjából negyede szoftverfejlesztő. „Az innováció áll a mindennapjaink központjában. Minden héten átgondoljuk, hogy a működésünk melyik részét automatizálhatnánk” – mondta Wood.
A Bulb eredményei valóban látványosak. Mára mintegy 1,7 millió ügyfele van az Egyesült Királyságban, 6 százalékos részesedésével a hatodik legnagyobb szereplővé vált (mellette több más, hasonlóan megújuló erőforrásokra fókuszáló cég is megjelent, mint az Octopus Energy).
Amikor megjelent a piacon, a háztartások kevesebb mint egy százaléka használt megújuló erőforrásokból származó áramot, 2020-ra ez az arány tíz százalék fölé nőtt, jelentős részben a Bulb hatására. A cég még 2018-ban 60 millió font kockázati tőkebefektetést kapott, mára több mint ezer alkalmazottja van, és bejelentetése alapján Franciaországban, Spanyolországban és Texasban is terjeszkedik.
Az elmúlt időszakban azonban több újságcikk jelent meg, amelyek alapján a valóság nem teljesen képzi le a Bulb magáról hirdetett képét. A cég fejlődési üteme 2020-ban megtorpant, részben azért, mert nem bírta tartani a kedvező árait, tavaly kétszer is árat emelt. A Bulb a korábbi alacsony árait sem tartotta minden esetben. A brit energiaügynökség szerint a Bulb 2017 és 2020 között több mint 11 ezer ügyfelének számlázott túl, amiért a cég közel kétmillió fontos büntetést kapott.
A Telegraph egy 2019-es cikkében pedig több korábbi munkatárs is arról számolt be, hogy „mérgező” a cég munkakultúrája. Wood gyakran nyilvánosan fenyegette meg kirúgással egyes alkalmazottait, és többen panaszkodtak stresszes, 12 órás műszakokra.
„Az előző évben extrém tempóban növekedtünk, és emiatt ügynökségeken keresztül is felvettünk embereket. Szerintem néhányuknak egyszerűen nem ez volt a megfelelő hely. Amikor egy 100 fős csapat 400 fősre bővül, lesznek problémák, és ez nagy kihívás” – reagált Wood a panaszokra.
A nyereségesség is távol van egyelőre, az utolsó nyilvános pénzügyi évben jelentősen veszteséges volt a vállalat. A Financial Times egyik véleménycikke szerint ez nem is véletlen, mivel a Bulb sikereire lényegében az a megfejtés, hogy piaci ár alatt árulják szolgáltatásaikat, miközben kockázati tőkebefektetők pénzét égetik, hasonlóan például a szintén óriási ütemben növekvő Uberhez.
A Bulb fogyasztóinak összetétele szintén azt erősíti, hogy a vállalatot nem a szokatlannak beállított megközelítés vagy az úttörő kommunikáció hajtja. A céget ugyanis nem elsősorban a trendérzékeny fiatalok választják, ügyfeleik átlagéletkora 48 év.
Az elmúlt év nehézségei ellenére a Bulb hosszú távon az energiaátmenetben bízhat. Míg a nem megújuló erőforrásokból származó energia egyre drágább lesz a kvóták miatt, a technológiai fejlődés egyre olcsóbbá teszi a zöld energiát. Egy februári hír szerint például az Egyesült Királyságban hamarosan alapvetően átalakulhat az energetikai szektor adórendszere, és a zöld energiák jóval olcsóbbá válhatnak. A Bulb a hasonló folyamatok miatt bízik abban, hogy 2030-ra 100 millió ügyfele lehet.
Vállalat
Fontos