Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2021. február 25. 06:08 Vállalat

Konkurens nélkül megnyerte a közbeszerzést, majd engedett az árból 140 millió forintot

Az idén is Tasnádi László, vagyis a harmadik Orbán-kormány rendészeti államtitkárának cége, az ESG Holding Zrt. ellenőrizheti a jegyeket és bérleteket a menetrend szerinti Volánbusz-járatokon. Az erről döntő tenderen az első ajánlatból úgy tűnt, hogy a busztársaságnak – ahogy azt a korábbi években megszokhattuk – ezúttal is jóval többet kell majd fizetnie a munkáért, mint az elmúlt évben, ám az ESG az utolsó pillanatban talált a rendszerben valahol 140 millió forintot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÓránként 15 ezerért ellenőrzi a jegyedet a Volánbuszon a volt rendészeti államtitkár cégeA kormányból minden bizonnyal jórészt ügynökmúltja miatt távozni kényszerülő Tasnádi László bevásárolta magát egy cégbe, amihez elkezdtek dőlni az állami megrendelések.

Mégis megy olcsóbban

A kormányból vélhetően ügynökmúltja miatt távozni kényszerülő államtitkár többségi tulajdonában álló cég sikere ezúttal egyáltalán nem volt meglepetés, hiszen egy ideje már ez a vállalat végzi a jegyellenőrzést, illetve a vitel- és pótdíj beszedését is a Volánbusz Zrt-nek.

Ez nem volt mindig így, tavaly részletesen bemutattuk, hogyan szerezte meg a 2017-ben még csak másfél milliós árbevételű ESG a milliárdos megbízást, amelyhez komoly referenciákra is szüksége volt. Furcsa módon ebben épp az az üzleti kör segítette, amely korábban a munkát ellátta, és amelytől az ESG 60 százalékát is megszerezte Tasnádi. Ahogy akkori cikkünkben írtuk:

a Volánbusz számára jegy- és bérletellenőrzést végző üzleti kör lényegében lepasszolta a munkát egy cégnek,

amely egy időben ugyan szintén hozzájuk tartozott, de ekkor már Tasnádi László többségi tulajdonában volt.

Ekkorra már elég jól fizető megbízásról volt szó, mivel a jegyellenőrzés valamiért nagyon sokat drágult az elmúlt években, különösen Tasnádi László megjelenését követően. Tavaly az ESG már 15 200 forintért vállalata óránként a munkát, ami egy év alatt bő 15, három év alatt több mint 50 százalékos növekedésnek felelt meg. Az ár különösen ahhoz képest tűnt nagyon magasnak, hogy az akkori álláshirdetések szerint egy hasonló munkát ellátó ellenőrnek havi bruttó 300 ezer forintot ajánlottak. Így egy alkalmazott óránként a cégnek nagyjából 2200-2300 forintnyi költséget jelentett*Persze ezen kívül vannak más költségek is, de a különbség így is szembetűnő..

A mostani ajánlatában az ESG első körben még erre az árra is rádobott majdnem 15 százalékot, és 17 400 forintos óradíjat adott meg*Ezúttal a kiírásban a feladatok között feltüntették az “ellenőrzésekkel
kapcsolatos adminisztratív munkák” elvégzését is, az azonban nem egyértelmű egyelőre, hogy ez ténylegesen többletmunkát jelent-e.
. Mivel más ajánlattevő nem volt*Az elvárt referenciák miatt túl sok nem is lehetett volna., a vállalatot kénytelen volt ezzel az újabb áremeléssel is győztesnek nyilvánítani a Volánbusz.

Csakhogy Tasnádi cége egy nappal az eredményhirdetés előtt felismerte, hogy óránként 1400 forinttal olcsóbban is el tudja végezni ugyanezt a munkát, és mivel ezt jelezték is a busztársaságnak, végül módosították a megállapodást.

Ez a váratlan engedmény a teljes szerződést nézve összesen 140 millió forint különbséget jelent.

Megkérdeztük az ESG-t, hogy milyen üzleti megfontolásból mondott le erről a már tulajdonképpen megnyert megbízási összegről, illetve mi változott az első és a második ajánlat közötti bő egy hónapban, hogy hirtelen ennyit tudott engedni, de cikkünk megjelenéséig a cég nem válaszolt (amennyiben ez megtörténik, cikkünket kiegészítjük).

A Volánbusz több mint 100 ezer órányi keretmennyiséget adott meg a 2021-es ellenőrzési munkára, így az ESG-nek még az önkéntes engedmény után is 1,6 milliárd forintot meghaladó bevételt hozhat a megbízás.

Beindult az üzlet

A társaságnak egyébként elég jól megy, amióta a volt államtitkár 2018 őszén megszerezte a cég többségét. A társaság 2018-ról 2019-re megtízszerezte az árbevételét, 2017-hez viszonyítva pedig majdnem ezerötszázszoros volt a növekedése. Két éve már masszív, 180 milliós nyereséget is termelt az ESG, amit a tulajdonosok teljes egészében ki is vettek a cégből. Egy részét egy összegben (ebből nagyjából 50 millió forint jutott Tasnádira), a többit pedig havi részletekben. Ez utóbbi jelenleg is valamivel több mint 4,3 millió forintot hoz minden hónapban a volt államtitkárnak*Egészen pontosan a cégnek, amelyen keresztül Tasnádi birtokolja az ESG 60 százalékát..

Az ESG sikere jelentős részben állami megrendeléseknek köszönhető. A társaság a Bisnode adatai szerint Tasnádi László tulajdonszerzése óta önállóan is több mint 3,8 milliárd forintnyi közbeszerzést nyert el*Ezeknek egy része keretösszeg, ám az ilyen keretösszegeket a legtöbbször nagyjából kihasználják az állami cégek.. A Volán megbízások mellett végeztek, vagy végeznek őrzésvédelmi és vagyonvédelmi feladatokat például Pécsett, Kőbányán a vagyonkezelőnek, és a zalaegerszegi járműipari tesztpályán is.

Az igazán nagy pénz azonban még csak nem is ezekben az egyedi megbízásokban van. Ezeken túl ugyanis

az ESG több gigantikus keretszerződésbe is bekerült amióta Tasnádi a tulajdonos.

Már 2019-ben kiderült, hogy az MNV székházának, bérleményeinek és saját tulajdonú ingatlanjainak komplex vagyonvédelmi feladatait 12 milliárd forintért láthatja el elvileg négy évig egy olyan, 9 cégből álló konzorcium, amelyet az ESG vezet. Ám ennél is nagyobb volt a MÁV szintén 2019-es tendere, amellyel a vasúttársaság egy 24,5 milliárd forintos személy- és vagyonvédelmi keretszerződést írt alá több más vállalat mellett velük is*Ez nem jelent automatikus megbízást, mivel versenyújranyitásos eljárás volt, ahol az egyes konkrét feladatokért elvileg a keretszerződésbe bekerült 11 cég külön versenyez. Az aláírás óta azonban az ESG már több ilyen konkrét megbízást is kapott a vasúttársaságtól..

Tavaly pedig az állami ingatlanokat üzemeltető Kiving Kft. és a Volánbusz őrzés-védelmi tenderén is sikerült befutniuk többedmagukkal. Előbbi 4,8, utóbbi 1,7 milliárdos megbízást jelent a nyertes konzorciumoknak.

Érdekesség, hogy a más cégekkel közösen elnyert megbízások során az ESG egyik partnere több esetben is az egykor a belügyminiszter, Pintér Sándor tulajdonában lévő, ma Tasnádi által irányított Civil Zrt. volt.

Vállalat ESG Holding Tasnádi László Volánbusz Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2022. november 30. 04:34 Pénz, Vállalat

Jelentősen drágulhatnak a magyar szállodák, kérdés, mi lesz a vendégekkel

Nagyon durva költségnövekedéssel szembesültek a szállodák. Sokan bezárnak, így szűkül a kínálat, ami a többieknek teret nyithat az áremelésre. Kérdés, meddig lesz, aki kifizesse.

Hajdu Miklós
2022. november 28. 18:28 Vállalat

Egyre több jel utal arra, hogy a kínai CATL akkumulátorgyár és a BMW együttműködik Debrecenben

A BMW nyáron letette debreceni gyárának alapkövét, majd kisvártatva a kínai CATL hatalmas beruházást jelentett be. A napokban ismét a BMW lépett, a bajor vállalat ugyanis akkumulátorok összeszerelésére alkalmas üzemmel egészíti ki debreceni beruházását.

Stubnya Bence
2022. november 28. 14:28 Támogatói tartalom, Vállalat

Ígéretes eredményekkel zárult a négynapos munkahét eddigi legnagyobb magyarországi kísérlete

Javult a hatékonysága és a munka-magánélet egyensúllyal való elégedettsége a Telekom dolgozóinak, akik négynapos munkahétre álltak át. Februártól a résztvevők számát duplázva folytatódik a tesztidőszak.

Fontos

Bucsky Péter
2022. december 4. 04:34 Közélet

A tanárok gyorséttermi bért, a sportolók havi 1,6 milliós fizetést kapnak, a magyar edzők brit szinten keresnek

Az 50 év alatti általános iskolai tanárok és óvodapedagógusok kevesebbet keresnek, mint a titkárok és titkárnők, de a legtöbb gépkezelő is jobban keres.

Forint Ferenc
2022. december 3. 07:25 Élet, Támogatói tartalom

Lakáshitel: vége felé közeledhet a kamatemelkedés?

Végre megcsillan a fény az alagút végén, ugyanis a hitelkamatokat befolyásoló egyes pénzpiaci mutatók már csökkenésnek indultak.

Hajdu Miklós
2022. december 2. 12:11 Világ

Fagyhalálra ítélné Putyin az ukrán városlakókat, folyamatos tűz alatt tartják az oroszok a civilek energiaellátását

Fél évbe is beletelhet, mire sikerül helyreállítani az ukrán energetikai infrastruktúrát, ami folyamatos orosz támadás alatt áll.