Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2021. február 25. 06:08 Vállalat

Konkurens nélkül megnyerte a közbeszerzést, majd engedett az árból 140 millió forintot

Az idén is Tasnádi László, vagyis a harmadik Orbán-kormány rendészeti államtitkárának cége, az ESG Holding Zrt. ellenőrizheti a jegyeket és bérleteket a menetrend szerinti Volánbusz-járatokon. Az erről döntő tenderen az első ajánlatból úgy tűnt, hogy a busztársaságnak – ahogy azt a korábbi években megszokhattuk – ezúttal is jóval többet kell majd fizetnie a munkáért, mint az elmúlt évben, ám az ESG az utolsó pillanatban talált a rendszerben valahol 140 millió forintot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÓránként 15 ezerért ellenőrzi a jegyedet a Volánbuszon a volt rendészeti államtitkár cégeA kormányból minden bizonnyal jórészt ügynökmúltja miatt távozni kényszerülő Tasnádi László bevásárolta magát egy cégbe, amihez elkezdtek dőlni az állami megrendelések.

Mégis megy olcsóbban

A kormányból vélhetően ügynökmúltja miatt távozni kényszerülő államtitkár többségi tulajdonában álló cég sikere ezúttal egyáltalán nem volt meglepetés, hiszen egy ideje már ez a vállalat végzi a jegyellenőrzést, illetve a vitel- és pótdíj beszedését is a Volánbusz Zrt-nek.

Ez nem volt mindig így, tavaly részletesen bemutattuk, hogyan szerezte meg a 2017-ben még csak másfél milliós árbevételű ESG a milliárdos megbízást, amelyhez komoly referenciákra is szüksége volt. Furcsa módon ebben épp az az üzleti kör segítette, amely korábban a munkát ellátta, és amelytől az ESG 60 százalékát is megszerezte Tasnádi. Ahogy akkori cikkünkben írtuk:

a Volánbusz számára jegy- és bérletellenőrzést végző üzleti kör lényegében lepasszolta a munkát egy cégnek,

amely egy időben ugyan szintén hozzájuk tartozott, de ekkor már Tasnádi László többségi tulajdonában volt.

Ekkorra már elég jól fizető megbízásról volt szó, mivel a jegyellenőrzés valamiért nagyon sokat drágult az elmúlt években, különösen Tasnádi László megjelenését követően. Tavaly az ESG már 15 200 forintért vállalata óránként a munkát, ami egy év alatt bő 15, három év alatt több mint 50 százalékos növekedésnek felelt meg. Az ár különösen ahhoz képest tűnt nagyon magasnak, hogy az akkori álláshirdetések szerint egy hasonló munkát ellátó ellenőrnek havi bruttó 300 ezer forintot ajánlottak. Így egy alkalmazott óránként a cégnek nagyjából 2200-2300 forintnyi költséget jelentett*Persze ezen kívül vannak más költségek is, de a különbség így is szembetűnő..

A mostani ajánlatában az ESG első körben még erre az árra is rádobott majdnem 15 százalékot, és 17 400 forintos óradíjat adott meg*Ezúttal a kiírásban a feladatok között feltüntették az “ellenőrzésekkel
kapcsolatos adminisztratív munkák” elvégzését is, az azonban nem egyértelmű egyelőre, hogy ez ténylegesen többletmunkát jelent-e.
. Mivel más ajánlattevő nem volt*Az elvárt referenciák miatt túl sok nem is lehetett volna., a vállalatot kénytelen volt ezzel az újabb áremeléssel is győztesnek nyilvánítani a Volánbusz.

Csakhogy Tasnádi cége egy nappal az eredményhirdetés előtt felismerte, hogy óránként 1400 forinttal olcsóbban is el tudja végezni ugyanezt a munkát, és mivel ezt jelezték is a busztársaságnak, végül módosították a megállapodást.

Ez a váratlan engedmény a teljes szerződést nézve összesen 140 millió forint különbséget jelent.

Megkérdeztük az ESG-t, hogy milyen üzleti megfontolásból mondott le erről a már tulajdonképpen megnyert megbízási összegről, illetve mi változott az első és a második ajánlat közötti bő egy hónapban, hogy hirtelen ennyit tudott engedni, de cikkünk megjelenéséig a cég nem válaszolt (amennyiben ez megtörténik, cikkünket kiegészítjük).

A Volánbusz több mint 100 ezer órányi keretmennyiséget adott meg a 2021-es ellenőrzési munkára, így az ESG-nek még az önkéntes engedmény után is 1,6 milliárd forintot meghaladó bevételt hozhat a megbízás.

Beindult az üzlet

A társaságnak egyébként elég jól megy, amióta a volt államtitkár 2018 őszén megszerezte a cég többségét. A társaság 2018-ról 2019-re megtízszerezte az árbevételét, 2017-hez viszonyítva pedig majdnem ezerötszázszoros volt a növekedése. Két éve már masszív, 180 milliós nyereséget is termelt az ESG, amit a tulajdonosok teljes egészében ki is vettek a cégből. Egy részét egy összegben (ebből nagyjából 50 millió forint jutott Tasnádira), a többit pedig havi részletekben. Ez utóbbi jelenleg is valamivel több mint 4,3 millió forintot hoz minden hónapban a volt államtitkárnak*Egészen pontosan a cégnek, amelyen keresztül Tasnádi birtokolja az ESG 60 százalékát..

Az ESG sikere jelentős részben állami megrendeléseknek köszönhető. A társaság a Bisnode adatai szerint Tasnádi László tulajdonszerzése óta önállóan is több mint 3,8 milliárd forintnyi közbeszerzést nyert el*Ezeknek egy része keretösszeg, ám az ilyen keretösszegeket a legtöbbször nagyjából kihasználják az állami cégek.. A Volán megbízások mellett végeztek, vagy végeznek őrzésvédelmi és vagyonvédelmi feladatokat például Pécsett, Kőbányán a vagyonkezelőnek, és a zalaegerszegi járműipari tesztpályán is.

Az igazán nagy pénz azonban még csak nem is ezekben az egyedi megbízásokban van. Ezeken túl ugyanis

az ESG több gigantikus keretszerződésbe is bekerült amióta Tasnádi a tulajdonos.

Már 2019-ben kiderült, hogy az MNV székházának, bérleményeinek és saját tulajdonú ingatlanjainak komplex vagyonvédelmi feladatait 12 milliárd forintért láthatja el elvileg négy évig egy olyan, 9 cégből álló konzorcium, amelyet az ESG vezet. Ám ennél is nagyobb volt a MÁV szintén 2019-es tendere, amellyel a vasúttársaság egy 24,5 milliárd forintos személy- és vagyonvédelmi keretszerződést írt alá több más vállalat mellett velük is*Ez nem jelent automatikus megbízást, mivel versenyújranyitásos eljárás volt, ahol az egyes konkrét feladatokért elvileg a keretszerződésbe bekerült 11 cég külön versenyez. Az aláírás óta azonban az ESG már több ilyen konkrét megbízást is kapott a vasúttársaságtól..

Tavaly pedig az állami ingatlanokat üzemeltető Kiving Kft. és a Volánbusz őrzés-védelmi tenderén is sikerült befutniuk többedmagukkal. Előbbi 4,8, utóbbi 1,7 milliárdos megbízást jelent a nyertes konzorciumoknak.

Érdekesség, hogy a más cégekkel közösen elnyert megbízások során az ESG egyik partnere több esetben is az egykor a belügyminiszter, Pintér Sándor tulajdonában lévő, ma Tasnádi által irányított Civil Zrt. volt.

Vállalat ESG Holding Tasnádi László Volánbusz Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2021. április 14. 14:05 Vállalat

A magyar Lidl felépítőjével hódítaná meg Mészáros Lőrinc az ásványvízpiacot

Az Aqua Lorenzo számára a legnagyobb kihívás, hogy termékeivel nagy mennyiségben visszakerüljön az élelmiszerláncokba. Az új ügyvezetőt is ezért igazolhatták.

Váczi István
2021. április 14. 06:46 Vállalat

A pékség, amely akkor is több kenyeret adott el, amikor mindenki otthon sütött

Ludwig Klára, a Jókenyér tulajdonosa már nagyon várja a járvány végét, azt viszont nem bánja, hogy egyre több a kézműves konkurens.

Fabók Bálint
2021. április 13. 06:54 Élet, Vállalat

„Nem oltatjuk be magunkat, kerüljön ez bármibe” – erős az oltásellenesség a fizikai dolgozóknál

Húsz kétkezi dolgozóval beszéltünk, ami alapján egész áruházakban, gyárrészlegekben nincs egyetlen beoltott sem. A kollégák jelentős része nem is kér az oltásból.

Fontos

Fabók Bálint
2021. április 17. 16:16 Élet

Éveken át pofátlanul vágták át a vendégeket, végül a járvány söpörte el Budapest legrosszabb éttermét

Véleményt formáló vendégeinek közel 80 százaléka szörnyűnek tartotta a Monarchia Oldot, most érdeklődő sincs a kiadó üzlethelyiségre.

Bucsky Péter
2021. április 17. 07:37 Podcast

Lehet zöld és fenntartható a műanyag?

Győri kutatók a 3D-nyomtatásban használt anyag bioműanyag alternatíváin dolgoznak, többek között erről a projektről is mesélt a G7 Podcast e heti adásában Lendvai László.

Hajdu Miklós Jandó Zoltán
2021. április 16. 18:32 Adat

Furcsán követi a járványhullámokat a halálozások megugrása

A helyenként zavaros járványadatok ellenére az is feltűnő, hogy nagyon mások a túlélési esélyei annak, aki Budapesten kapja el a koronavírust, mint aki például Nógrádban.