Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. április 27. 17:02 Közélet, Vállalat

Óránként 15 ezerért ellenőrzi a jegyedet a Volánbuszon a volt rendészeti államtitkár cége

Miközben ma külön közleményben hívta fel az érettségire készülő diákok figyelmét a Volánbusz, hogy a járműveiken már nem árulnak jegyet, a busztársaság épp ezek ellenőrzésére adott milliárdos megbízást a közelmúltban egy, a harmadik Orbán-kormány rendészeti államtitkárának érdekeltségébe tartozó cégnek. Az erről szóló szerződést ráadásul épp a koronavírus miatti vészhelyzet elrendelésének másnapján írták alá a kormányból minden bizonnyal jórészt ügynökmúltja miatt távozni kényszerülő Tasnádi László többségi tulajdonában álló ESG Holding Zrt-vel.

Bár akadtak állami cégek, amelyek már ekkor változtattak terveiken a koronavírus miatt, a Volánnál nem ez volt a helyzet. Az államtitkár cége az eddig megszokottnál sokkal nagyobb óraszámban végezheti az utasok jegy- és bérletellenőrzését az állami közlekedési vállalat és alvállalkozói által üzemeltetett menetrend szerinti autóbuszjáratokon. A közbeszerzési rendszerbe feltöltött dokumentumok szerint emellett a vitel- és pótdíj beszedési feladatokat is ők láthatják majd el. Mindezt 15200 forintért ellenőri óránként.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEltűntek a munkások, elfogyott a pénz – a járvány miatt elakadtak állami projektek isA közbeszerzéseknél is elég jól lekövethető, hogyan vágta haza a koronavírus a gazdaság egyes szegmenseit. Van, ahol munkás nincs, máshol a szállítmányok akadtak el.

Megérkezett Tasnádi és elkezdtek dőlni az állami megrendelések

Az ESG Zrt. győzelme több okból is érdekes. Bár nem teljesen tapasztalatlanok a jegyellenőrzési területen, egyrészt eddig is csak a Volánnak végeztek ilyen munkát, másrészt alapvetően egyáltalán nem ezzel foglalkoznak, hiszen a főtevékenységük a személybiztonsághoz kötődik. Ráadásul – bár a vállalat saját honlapján úgy mutatkozik be, hogy közel két évtizede aktív szereplője a személy-, és vagyonvédelmi piacnak – ezt a céget csak 2015-ben alapították és 2018-ig lényegében bevételük sem volt.

Persze ettől a honlapon lévő adatok nem teljesen valótlanok. A különböző tanúsítványokból kiderül ugyanis, hogy azokat nem az ESG Zrt, hanem az Elit Security Group Kft. kapta, ami nem csak a nevének rövidítése miatt kötődik a Volán mostani tenderének győzteséhez, hanem tulajdonosi háttere miatt is. Utóbbiban azonban véletlenül sem teljes az átfedés, különösen azóta nem, hogy az ESG Zrt. bevételei – jórészt az állami megrendeléseknek köszönhetően – nagyjából két éve felpörögtek*Az ESG-t eredetileg ugyanaz a család alapította, amely az Elit Security Group Kft-t is birtokolja, igaz a családnak nem ugyanazok a tagjai érdekeltek a két cégben..

A vállalatban 2018 októberében szerzett (egy másik cégen keresztül) többségi részesedést Tasnádi László, és nagyjából ezzel egy időben indult be a biznisz is a társaságnál.

Az ESG már a volt államtitkár megjelenésének évében 200 milliós árbevételt csinált, ami bő százhúszszorosa az előtte lévő három év összes forgalmának. Tavaly óta pedig ömlenek az állami megrendelések a vállalathoz. Már a mostani Volánbuszos előtt is 325 millió forintnyi állami megbízást kaptak önállóan, ami azonban ennél is fontosabb, hogy két gigantikus közbeszerzést is elnyertek más cégekkel közösen.

Az MNV székházának, bérleményeinek és saját tulajdonú ingatlanjainak komplex vagyonvédelmi feladatait 12 milliárd forintért láthatja el elvileg négy évig egy olyan 9 cégből álló konzorcium, amit az ESG vezet, a MÁV pedig egy 24,5 milliárdos személy-és vagyonvédelmi keretszerződést írt alá több más vállalat mellett velük is. Utóbbi ugyan nem jelent automatikus megbízást, hiszen az egyes konkrét feladatokért elvileg a keretszerződésbe bekerült 11 cég külön versenyez majd, de a lehetőségét megteremti annak, hogy a vasúttársaságtól is milliárdokhoz jusson Tasnádi cége. 

Tasnádi László, a Belügyminisztérium államtitkára átveszi kinevezési okmányait Áder János köztársasági elnöktől 2014. június 12-én. Fotó: MTI

A két gigatenderben egyébként más Tasnádi Lászlóhoz köthető vállalatok is a nyertesek között voltak. Az egykor a belügyminiszter, Pintér Sándor tulajdonában lévő, ma Tasnádi által irányított Civil Zrt. szintén befutott a MÁV és az MNV közbeszerzésén is, ahogy ez utóbbi cégnek több leányvállalata is a szerződő felek között volt. Sőt, az MNV tenderen az ESG testvércége, a már emlegetett Elit Security Group Kft. is a kilenc konzorciumi tag közé került*Utóbbi vállalathoz nincsen köze Tasnádi Lászlónak, azokat a Fischer család köti össze..

Átpasszolták a munkát

Az Elit Security Group Kft-nek testvérvállalata Volánbuszos sikerében is volt egyébként szerepe. Egy ilyen tendert ugyanis megfelelő referencia nélkül nem lehet elnyerni, a kiírónak már csak a látszat kedvéért is muszáj olyan feltételeket szabnia, hogy elvileg csak tapasztalt cég futhasson be. A rendszer azonban hagy kiskapukat.

Az ESG most úgy nyerhetett egyedül, hogy tavaly május óta is ők végezték ugyanezt a tevékenységet a Volánbusznak, így ezúttal már önállóan is teljesíteni tudták a referenciaként elvárt 30 ezer óra hasonló munkát*Más kérdés, hogy nem teljesen egyértelmű, hogyan sikerült ez nekik, mivel korábban ennél kevesebbre szerződtek a Volánnal, az erre vonatkozó kérdésünkre pedig nem válaszoltak a cégnél.. Tavaly májusban azonban erre még nem voltak képesek, akkor úgy szerződhetett velük a Volánbusz, hogy az állami cég korábbi partnere, az Elit Security Group Kft. adta a referenciát. És nem csak ehhez a szakmai elváráshoz, hanem lényegében mindenhez, hiszen az ESG a korábbi évek bevételi számai alapján sem lett volna alkalmas a munkára.

Összefoglalva tehát úgy tűnik, hogy

a Volánbusz számára a jegy és bérletellenőrzést végző üzleti kör tavaly lényegében lepasszolta a munkát egy olyan cégnek, amely egy időben ugyan szintén hozzájuk tartozott, de ekkor már Tasnádi László többségi tulajdonában állt.

A volt államtitkár egyébként ezzel a gyökerekhez tér vissza, karrierje ugyanis épp a busztársaságtól indult. Önéletrajza szerint (pdf) mielőtt 1978-ban a Belügyminisztérium Rendvédelmi Szervek Védelmi Szolgálatának főosztályvezetője lett, öt évig a Volánnál dolgozott ügyintézőként.

Két és félszeres áron dolgoznak

A jegy- és bérlet ellenőrzés óradíja pedig az ESG érkezésével elég látványosan megugrott. Most a társaság 15 200 forintért vállalata óránként a munkát, ami a tavalyinál is hatodával több, a 2017-es árnak pedig bőven több mint a másfélszerese. Hosszabb távon pedig még durvább a drágulás: 2013-ban ugyanez a munka óránként még csak 5790 forintba került a Volánnak (pdf), és a következő négy évben a szerződés szerint elvileg magától csak az infláció mértékével emelkedhetett, ami ebben az időszakban lényegében nulla volt*Igaz akkor a beszedett pótdíjból is részesült a munkát végző cég, a szerződés alapján azonban ez nem volt jelentős tétel az összes bevételen belül, annak oroszlánrészét valószínűleg az óradíj adta.. Ha ezen felül nem változtattak az eredeti megállapodásban rögzítetteken, akkor 2016-ban óránként kevesebb, mint 5900 forintért ellenőrizték a jegyeket és bérleteket a távolsági buszokon. A mostani ár ennek több mint a két és félszerese.

 

Az óránként 15 200 forint egy ellenőr átlagos fizetéséhez képest is soknak tűnik. Bár nem teljesen egyértelmű, hogy ez hogyan lehetséges, de a Volán honlapja szerint a Komárom-Esztergom és Fejér megyei régióban korábban egy másik cég, a Hórusz-Globál Kft. végezhette azt a munkát, amit most az ESG nyert el. Márpedig a Hórusz-Globál nemrégiben bruttó 300 ezer forintos fizetéssel keresett teljes munkaidőre ellenőröket. Azaz 

egy ellenőr óránként a cégnek nagyjából 2200-2300 forintnyi költséget jelent, amiből maga a munkavállaló 1300 forintot kap meg, kevesebb, mint tizedét annak, amit a Volánbusz fizet az ESG-nek.

Ez még úgy is elég jelentős eltérés, hogy az ellenőrök fizetésén kívül azért egyéb költsége is van a cégnek, például az ellenőrzéshez szükséges eszközök ára, a gépkocsival végzett ellenőrzések kiadásai, valamint a pótdíjak beszedésének költsége, ami nincs benne az alapóraszámban. Utóbbiért azonban többletbevételt is kaphat az ESG, ha sikeresen hajtja be a pótdíjat.

Százezer óra

A magas óradíjnak köszönhetően pedig Tasnádi László vállalatának masszívan milliárdos biznisz a Volános jegyellenőrzés. Az állami busztársaság ugyanis az elmúlt időszakra jellemzőhöz képest nagyon nagy mennyiségre szerződött le a céggel. A kiírás, valamint a szerződés szerint 100 ezer órányi munkát rendeltek meg, amit ráadásul további 30 ezerrel meg lehet fejelni a későbbiekben. Tavaly nyolc hónapra 14 800 óra volt a keret, a régebbi szerződésben (pdf) pedig évi 25 ezres óraszám szerepelt. Így első ránézésre úgy tűnhetett, hogy a mostani megállapodás legalább öt évre szól majd, a koronavírus miatti vészhelyzet kihirdetésének másnapján aláírt szerződésből azonban kiderült, hogy szó sincs erről. A százezer órás keretet december végéig hívja le a Volán, úgy, hogy

“havi szinten minimálisan 8000 órát köteles megrendelni”.

Ez egy hónapra vetítve nagyjából a négyszerese a korábbi közbeszerzésekre jellemzőnek, amit legfeljebb részben magyarázhat, ha ezt megelőzően egy-egy megyében más céggel is volt megállapodása az állami társaságnak.

A teljes, kevesebb, mint egy évre kötött megállapodás értéke ezzel meghaladja a másfél, opcióval együtt pedig közelíti a 2 milliárd forintot.

 

Az ESG-t még március elején kerestük kérdéseinkkel. Mások mellett kíváncsiak lettünk volna arra, hogy személybiztonsági területen dolgozó cégként miért kezdtek el jegy- és bérletellenőrzéssel is foglalkozni, milyen szinergiákat látnak a két tevékenységben, honnan szerzik a munkaerőt és mennyit fizetnek nekik, illetve milyen más tapasztalataik vannak ezen a területen. Válaszokat azonban az elmúlt közel két hónapban nem kaptunk.

Közélet Vállalat ESG Holding Pintér Sándor Tasnádi László vagyonvédelem Volánbusz Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2020. október 23. 16:31 Adat, Közélet

Kik valójában a legnagyobb ázsiai befektetők Magyarországon?

A keleti nyitás sikerét sokféleképpen meg lehet ítélni. A legizgalmasabb kérdés természetesen a magyar kivitel alakulása, de vajon nőnek-e és honnan érkeznek az ázsiaiak magyarországi beruházásai?

Bucsky Péter
2020. október 23. 07:06 Közélet

Kevesebb a hajléktalan, de egyre reménytelenebb a helyzetük

Az utóbbi évek gazdasági fellendülése során viszonylag sokan törtek ki a hajléktalanságból, a hátramaradók viszont egyre idősebbek és rosszabbul képzettek.

Avatar
2020. október 22. 16:38 Közélet

A forint leértékelődése nem zavarja a jegybankot, a cél csak a gyengülés kontroll alatt tartása

Az Magyar Nemzeti Bank idei lépései meglehetősen kiszámíthatatlanná tették a kamatpályát, azt üzenve, hogy gyakorlatilag bármikor bármilyen irányba változhat a kamat.

Fontos

Fabók Bálint
2020. október 24. 17:09 Adat

Aggódunk a környezetért, csak fizetni ne kelljen érte

A klímaváltozás nincs az ország legfontosabb problémái között a magyarok többsége szerint, és kevesebben fizetnék meg a környezetvédelem árát, mint a 90-es években.

Hajdu Miklós
2020. október 22. 06:35 Adat

Hiába jól képzett sok magyar dolgozó, nincs elég színvonalas munkahely

A nagyobb jólléthez nemcsak minőségi oktatás és ellátás kell, hanem a dolgozni tudó és akaró lakosságban rejlő potenciál kiaknázására alkalmas állások is.

Kasnyik Márton
2020. október 21. 16:43 Világ

Biden szinte már elnöknek érezheti magát, de pont így volt ezzel négy éve Clinton is

Hónapok óta stabil és nagy a demokrata előny, két hét múlva jön az elnökválasztás. Maradt még bizonytalanság?