Tizenkét L-39NG kiképző repülőgép leszállításáról írt alá szerződést a gép fejlesztésében résztvevő vállalat és a vietnami védelmi minisztérium.
A hír magyar szempontból azért érdekes, mert a gyártó Aero Vodochody többségi tulajdonosa az idehaza gyakran Habony Árpád hitelezőjeként*Habony Árpád NAV-vizsgálatakor azt mondta, ő adott 20 millió forintos kölcsönt neki. emlegetett Tombor András kormányközeli üzletember, aki tavaly vette meg a vállalat 51 százalékát. A fennmaradó rész az Omnipol védelmi csoporté, cseh részről ők írták alá a szerződést Vietnammal.
A megállapodás szerint az egy repülőszázadnak megfelelő mennyiségű gépet 2023-2024-ben kell átadni a megrendelőnek. A csomag tartalmazza ezen kívül műszaki személyzet és pilóták képzését, alkatrészek, az üzemeltetéshez szükséges berendezések szállítását, továbbá logisztikai támogatást. Az üzlet értékét nem hozták nyilvánosságra, a cseh sajtó szerint mindenesetre nagyságrendje koronában több milliárdos, így forintban több tízmilliárdos. (Egy cseh korona nagyjából 14 forint.) Ezzel ez a cseh hadiipar legnagyobb értékű szerződése az utóbbi néhány évben.
Vietnam sok évtizeden át használt csehszlovák gyártmányú repülőgépeket, elsősorban pilóták képzésére. Számos országhoz hasonlóan a legnagyobb sikert ott is az L-39 Albatrosz aratta, amelyet a maga korában sokan a világ legjobb sugárhajtású iskolagépének tartottak. Ebből több mint háromezret gyártottak a 60-as évek végétől kezdve 60 ország – köztük hazánk – számára. Mintegy 600 ma is repül, egyebek mellett légibemutató-kötelékekben.
Ahogy a neve is mutatja, az L-39NG ennek minden szempontból korszerűsített változata kisebb fogyasztással és nagyobb hatótávolsággal. Elődjéhez hasonlóan nemcsak kiképzésre alkalmas, hanem könnyű fegyverzettel ellátva harcászati feladatokra is.
Az új gépet mintegy tíz év alatt, több mint egymilliárd koronás befektetéssel fejlesztették ki. Az L-39NG tavaly ősszel szerezte meg a légi alkalmassági bizonyítványt, a vietnami előtt három megrendelés érkezett rá: egy amerikai cég 12-re, egy portugál 10-re írt alá szerződést. Ezek olyan légierők kiképzési programjában kapnak majd szerepet, amelyek együttműködnek ezekkel a vállalkozásokkal. Emellett pedig a szenegáli légierő is rendelt négy darabot könnyű harcászati kivitelben.
Tombor András tulajdonszerzése után idehaza felerősödtek azok az előtte is létező találgatások, hogy az L-39NG idővel a magyar légierő pilótáinak képzését is segítheti. Erről egyelőre nem született döntés, de tavaly ősszel Kecskeméten magyar pilótáknak is bemutatták a gépet, és néhányan repültek is vele.
Vállalat
Fontos