Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. február 5. 12:16 Vállalat

Csődközelben van a világ egyik legrégebbi, idehaza is jól ismert légitársasága

Ha nem kap segítséget az államtól a fizetési moratórium február végi lejártáig, fizetésképtelenné válik a CSA cseh légitársaság a tulajdonosai szerint, akik 1,1 milliárd korona (nagyjából 15 milliárd forint) állami támogatást kérnek a csőd elkerülése érdekében.

A CSA tulajdonosa a Smartwings-csoport, amelyhez a nemzeti légitársaság mellett a charterjáratairól ismert Smartwings is tartozik. (Korábban a Travel Servive nevet használták, Magyarországról ők közlekedtetik például az IBUSZ és a Kartago Tours utazási irodák chartereit.) A csoport már kilincsel egy ideje az államnál segítségért, ennek egyik formája az lenne, hogy kompenzációt kapjon arra az időszakra, amikor tavaly tavasszal sem a CSA, sem a Smartwings járatai nem közlekedhettek a koronavírus-járvány első hulláma miatt. Az előbbi esetében ez 274 millió, az utóbbinál 214 millió koronát tenne ki a kényszerűen törölt ülőhelyek száma alapján.

Ez azonban nem elég a túléléshez a Seznam Zprávy cikke szerint. A csoport egyik tulajdonosa, Jiri Simáne meg is erősítette a lapnak, hogy a tavalyi 1,5 milliárd koronás veszteség miatt a CSA-nak szüksége van az említett 1,1 milliárdos állami mentőövre. (Ha megkapja a tavaly tavaszi időszakra kért kompenzációt, akkor az 1,1 milliárd annyival csökkenne.) A nemzeti légitársaság helyzetét nehezíti, hogy – tulajdonosa szerint – nem vehet részt a Csehországban Covid Plus néven futó állami hitelgarancia-programban, amelynek keretében pedig az anyavállalata 2 milliárd koronás hitelt tervez felvenni.

A CSA-ra is vonatkozó hitelmoratórium február 27-én jár le, vagyis legkésőbb addig kellene megoldást találni. Ha nem sikerül, és a CSA fizetésképtelenné válik, az egyrészt nemfizetési láncreakciót indítana el, másrészt közel egymilliárd korona értékű, még le nem repült jegy tulajdonosai is pórul járnának.

Egyelőre nem világos, hogy a kormány mennyire hajlandó segíteni, az ipari és közlekedési miniszter szerint például megfelelőek a már meglévő, a Smartwings-csoport számára is elérhető támogatások. Ugyanakkor arról is beszélt, hogy lesz egy új konstrukció is a drasztikus bevételkiesést elszenvedő vállalatok számára, hozzátéve: kifejezetten a Smartwings számára nem akarnak programot indítani.

A pénzügyminiszter még ennél is tartózkodóbban nyilatkozott, miközben a légi közlekedési csoport arra hivatkozik, hogy rengeteg légitársaság kapott Európában állami mentőövet az Air France-KLM-től kezdve a Lufthansán keresztül a lengyel LOT-ig. Vagy éppen a Smartwings-csoport számára szintén közvetlen konkurenciát jelentő lengyel Enter Air és a görög Aegian Airlines.

A csehszlovák légitársaság jogutódjaként a CSA – a cég cseh Wikipedia-oldala szerint – a világ ötödik legrégebbi, ma is működő légitársasága. (Csak a KLM, az Avianca, a Qantas és az Aeroflot előzi meg.) Kis mérete miatt azonban régóta kétséges a fenntartható működése, a 3 milliós utasszámot 2012 óta nem tudta elérni, a járvány nyomán flottája pedig öt gépre zsugorodott. A CSA Budapestre utoljára tavaly a két járványhullám között repült Prágából. A Smartwings-csoportnak tavaly 1,8 millió utasa volt, ami 81,5 százalékos visszaesés 2019-hez képest.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLelépi a Ryanair és a Wizz Air a zsugorodó riválisokat a járvány alattA vezető európai fapadosok igyekeznek kihasználni a mostani válsághelyzetet a pozícióik megerősítésére.

Vállalat Csehország járvány koronavírus légi közlekedés légitársaságok Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Váczi István
2021. május 14. 14:36 Vállalat

16 milliárdos fizetését magyarázza a Netpincér anyacégének vezére

A német tőzsdén jegyzett vállalatok vezetői közül tavaly a második legnagyobb javadalmazást kapta a Delivery Hero alapító-vezérigazgatója.

Bucsky Péter
2021. május 12. 06:50 Vállalat

Egyre nagyobb az IKEA fölénye, a bútorra költött forintok negyede a cégnél landol

Egész Európát letarolta a svéd gyökerű bútorforgalmazó, de Magyarországon páratlanul magas a piaci részesedése.

Jandó Zoltán
2021. május 7. 05:42 Vállalat

A magyar cég, amely kiszívja a hőt a Földből

A Mol nem csapott le az ötletükre, így végül úgy döntöttek, maguk csinálják meg a világszinten is egyedinek számító fűtőművet, amelynek külföldön is lehet piaca.

Fontos

Kasnyik Márton
2021. május 16. 07:34 Pénz

A kriptovilág megérkezett a teljes nihilizmushoz, és ez meggyorsíthatja a bukását

Elon Musk esete a dogecoinnal és a bitcoinnal jól bemutatja, hogyan uralja a nyers manipuláció a kriptopiacot. De ha megérkezik az állam, mindennek gyorsan vége szakadhat.

Debreczeni Anna
2021. május 15. 16:20 Élet

Az alulról, hálózatosan szerveződő művészeti társulások ideje jöhet el

Globálisan is van egy kiábrándultság a művészeti finanszírozás klasszikus intézményrendszeréből - mondja a most zajló harmadik budapesti OFF Biennálé képzőművészeti eseménysorozat társkurátora és vezetője.

Bucsky Péter
2021. május 15. 06:58 Podcast

Egyre hatékonyabb technológiával éljük fel egyre jobban a természeti erőforrásokat

G7 Podcast! Az ember által okozott egyik negatív környezeti hatás csökkentése együtt jár a másik hatás növelésével, ezért Dombi Mihály szerint újra kéne gondolnunk az alapvető infrastruktúrákhoz való viszonyulásunkat.