Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. február 5. 12:16 Vállalat

Csődközelben van a világ egyik legrégebbi, idehaza is jól ismert légitársasága

Ha nem kap segítséget az államtól a fizetési moratórium február végi lejártáig, fizetésképtelenné válik a CSA cseh légitársaság a tulajdonosai szerint, akik 1,1 milliárd korona (nagyjából 15 milliárd forint) állami támogatást kérnek a csőd elkerülése érdekében.

A CSA tulajdonosa a Smartwings-csoport, amelyhez a nemzeti légitársaság mellett a charterjáratairól ismert Smartwings is tartozik. (Korábban a Travel Servive nevet használták, Magyarországról ők közlekedtetik például az IBUSZ és a Kartago Tours utazási irodák chartereit.) A csoport már kilincsel egy ideje az államnál segítségért, ennek egyik formája az lenne, hogy kompenzációt kapjon arra az időszakra, amikor tavaly tavasszal sem a CSA, sem a Smartwings járatai nem közlekedhettek a koronavírus-járvány első hulláma miatt. Az előbbi esetében ez 274 millió, az utóbbinál 214 millió koronát tenne ki a kényszerűen törölt ülőhelyek száma alapján.

Ez azonban nem elég a túléléshez a Seznam Zprávy cikke szerint. A csoport egyik tulajdonosa, Jiri Simáne meg is erősítette a lapnak, hogy a tavalyi 1,5 milliárd koronás veszteség miatt a CSA-nak szüksége van az említett 1,1 milliárdos állami mentőövre. (Ha megkapja a tavaly tavaszi időszakra kért kompenzációt, akkor az 1,1 milliárd annyival csökkenne.) A nemzeti légitársaság helyzetét nehezíti, hogy – tulajdonosa szerint – nem vehet részt a Csehországban Covid Plus néven futó állami hitelgarancia-programban, amelynek keretében pedig az anyavállalata 2 milliárd koronás hitelt tervez felvenni.

A CSA-ra is vonatkozó hitelmoratórium február 27-én jár le, vagyis legkésőbb addig kellene megoldást találni. Ha nem sikerül, és a CSA fizetésképtelenné válik, az egyrészt nemfizetési láncreakciót indítana el, másrészt közel egymilliárd korona értékű, még le nem repült jegy tulajdonosai is pórul járnának.

Egyelőre nem világos, hogy a kormány mennyire hajlandó segíteni, az ipari és közlekedési miniszter szerint például megfelelőek a már meglévő, a Smartwings-csoport számára is elérhető támogatások. Ugyanakkor arról is beszélt, hogy lesz egy új konstrukció is a drasztikus bevételkiesést elszenvedő vállalatok számára, hozzátéve: kifejezetten a Smartwings számára nem akarnak programot indítani.

A pénzügyminiszter még ennél is tartózkodóbban nyilatkozott, miközben a légi közlekedési csoport arra hivatkozik, hogy rengeteg légitársaság kapott Európában állami mentőövet az Air France-KLM-től kezdve a Lufthansán keresztül a lengyel LOT-ig. Vagy éppen a Smartwings-csoport számára szintén közvetlen konkurenciát jelentő lengyel Enter Air és a görög Aegian Airlines.

A csehszlovák légitársaság jogutódjaként a CSA – a cég cseh Wikipedia-oldala szerint – a világ ötödik legrégebbi, ma is működő légitársasága. (Csak a KLM, az Avianca, a Qantas és az Aeroflot előzi meg.) Kis mérete miatt azonban régóta kétséges a fenntartható működése, a 3 milliós utasszámot 2012 óta nem tudta elérni, a járvány nyomán flottája pedig öt gépre zsugorodott. A CSA Budapestre utoljára tavaly a két járványhullám között repült Prágából. A Smartwings-csoportnak tavaly 1,8 millió utasa volt, ami 81,5 százalékos visszaesés 2019-hez képest.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLelépi a Ryanair és a Wizz Air a zsugorodó riválisokat a járvány alattA vezető európai fapadosok igyekeznek kihasználni a mostani válsághelyzetet a pozícióik megerősítésére.

Vállalat Csehország járvány koronavírus légi közlekedés légitársaságok Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán Torontáli Zoltán
2021. szeptember 23. 05:58 Vállalat

Az Auchan, a Tesco és a Penny Market magyarításával érheti el a kormány a nagy álmát

Az Auchan kisebbségi része nem elég a piac többségének magyar kézbe kerüléséhez, de úgy tudjuk, a másik kettőről is tárgyalnak.

Jandó Zoltán Stubnya Bence
2021. szeptember 17. 06:44 Vállalat

Kozmetikázhatják a tízmilliárdos veszteséget, amit Mészáros Lőrinctől vállalt át az állam

Hatalmasat fordult idén az energiaszektor, és ennek köszönhetően nyár végén elkezdhetett nyereséget termelni az évek óta veszteséges Mátrai Erőmű.

Torontáli Zoltán
2021. szeptember 15. 14:13 Vállalat

Bedobja a törölközőt a gyártó, amelynek oltásából félmilliót vett volna Magyarország

Nem kezdi el a gyártást a Curevac, de nem száll ki teljesen a piacból.

Fontos

Avatar
2021. szeptember 24. 16:33 Közélet

Már szinte zsebben van az szja-visszatérítés, de ebben semmi meglepő nincs

A magyar gazdaságnak a földbe kellene állnia, hogy ne teljesüljön a gyerekes családoknak egyszeri pénzesőt hozó kritérium - írja elemző szerzőnk.

Váczi István
2021. szeptember 24. 06:33 Közélet

Bécsben főpályaudvar is kijött annyiból, mint amennyiért Budapesten Mészáros Lőrinc pár kilométer vasutat fejleszt

Nemzetközi példák alapján nehéz belátni, miért kerül annyiba a Déli Körvasút egyik szakasza, mint amennyit az állam a teljes magyar vasúti rendszerre költ egy évben.

Stubnya Bence
2021. szeptember 23. 17:01 Tech

Ha van chip a karácsonyi ajándékban, amit kinéztél, akkor azonnal rendeld meg

A termékhiány és a késés idén nagyon benne van a pakliban.