Különleges kísérletbe kezdett idén áprilisban a legnagyobb magyar YouTube-csatorna. A pár perces rajzfilmeket készítő KerekMese lényegében az összes videóját elérhetetlenné tette a videómegosztón, és megpróbált saját lábra állni. A kísérlet azonban nem hozott áttörő sikert, és nagyjából három héttel ezelőtt visszatértek a YouTube-ra, ahol ismét elérhetők a videóik.
A KerekMesét egy balatoni faluban élő házaspár indította el 2012-ben, miután az informatikusként dolgozó férj, Tavaszi László elvesztette a munkáját. Ezt követően határozták el feleségével, a szabadúszó illusztrátor Vass Mónikával, hogy saját rajzfilmekkel próbálkoznak. Videóik elképesztő nézettségeket pródukálnak, a Számoló dalt például 35 millióan látták. A KerekMese a megtekintések alapján toronymagasan a legnagyobb magyarországi csatorna a YouTube-on, a vállalkozás történetéről tavaly jelent meg cégportrénk.
Az elmúlt években biztos megélhetést nyújtott a rajzfilmkészítés, a házaspár vállalkozása évi 20-25 millió forint adózott eredménnyel zárt. Régi tervük volt azonban, hogy függetlenítsék magukat minden platformtól. A végső lökést az adta meg számukra, hogy a YouTube-on számos változást vezettek be az év elején, amelyek főleg a gyerektartalmakat érintették.
Tavaszi szerint innentől kezdve nem lehetett hozzászólni, lájkolni az ilyen videóknál, és lejátszási listára sem lehet tenni őket. Ezeknél is meghatározóbb volt, hogy gyerekműsoroknál nem lehetett többé célzottan hirdetni. Tavaszi szerint emiatt a gyerekcsatornák árbevétele hirtelen 60-90 százalékkal esett, és náluk is ebbe a tartományba esett a nagyságrend.
Egy tesztidőszak után a 790 ezer követővel rendelkező KerekMese videói április végén priváttá váltak, és innentől kezdve csak saját oldalukon lehetett nézni a meséiket. Ezek szintén ingyenesek voltak, és a házaspár arra számított, hogy hirdetési bevételekből tudják majd pótolni a kieső forgalmat.
A YouTube-on megszokott 10-15 milliós havi megtekintés nagyjából tizedére esett, 1,5 millióra. „Erre számítottunk is” – mondta Tavaszi. A kijárási korlátozások végével azonban csökkent a nézettségük, „havi egymillió alá”. Hiába gyártottak négyszer annyi videót, mint korábban, a látogatottságuk teljesen beragadt. Akkor se változott, ha tesztelésből nem raktak fel egy ideig új videókat, és akkor sem, amikor a YouTube-ra elkezdtek visszapakolni egyes meséket.
A fő közönséget, akik valóban rajonganak a KerekMeséért, át tudtuk csábítani, a maradék 90 százalék viszont csak a YouTube-nak volt köszönhető. Kulcskérdés volt, hogy a felhasználók a kényelmet mennyire tudják háttérbe szorítani a tartalomért. Be kell látni, hogy kevésbé
– vonta le az egyik tanulságot Tavaszi.
A pénzügyi oldal sem úgy alakult, ahogy előzetesen bíztak benne. Viszonylag gyorsan leszerződtek egy hirdetéseket szervező ügynökséggel, akik Tavaszi szerint „jó hirdetéseket” hoztak, azaz gyerekbarát, odavaló reklámokat, amelyek miatt biztonságban érezték magukat.
A bevételek azonban jelentősen elmaradtak a youtube-os csúcsidőszaktól, amiben a koronavírus miatt megroppant reklámpiac is szerepet játszhatott. „Először elenyésző, nevetségesen kevés összeg jött be, és ez fél év elteltével sem közelítette meg az általunk elvárt szintet” – mondta Tavaszi, de pontosabb számot nem szeretett volna mondani.
Végül mintegy három hete jutottak el odáig, hogy újra nyilvánossá tegyék videóikat a YouTube-on. Ez idő alatt a videómegosztón is javultak a bevételi lehetőségeik, mivel a YouTube is korrigált. „Módosíthatták az algoritmust, a hirdetők pedig elkezdték kihasználni a célzott hirdetések tiltása után keletkezett űrt” – mondta Tavaszi.
Ennek ellenére szerinte sem a korábbi árbevétel, sem a korábbi nézettség szintjére nem fognak visszatérni az első benyomásai alapján. Emiatt továbbra is az a céljuk, hogy nyissanak más platformok felé és erősítsék saját oldalukat. „Összességében egyáltalán nem bánjuk, hogy megpróbáltuk. Ha nem tesszük, akkor mindig bennünk lett volna, hogy nem próbáltuk meg. Valószínűleg túl merészek és gyorsak voltunk” – mondta Tavaszi.
Vállalat
Fontos