Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. december 11. 13:13 Vállalat

A legújabb német szappanoperától függ a Volkswagen jövője

Hetek óta nagyon komoly feszültségek uralják a világ legtöbb autót gyártó csoportjának, a Volkswagennek a vezetését. A németül felügyelő bizottságnak nevezett, ám magyar fogalmak szerint sokkal inkább igazgatóságként működő, vagyis a cégcsoport működésének stratégiáját meghatározó testületben óriási hatalmi harcok dúlnak, és ez nagyon nem jön most jól a csoportnak.

A céges szappanoperának két főszereplője van: Herbert Diess vezérigazgató és Bernd Osterloh, a munkások érdekvédelmi szervezeteinek első számú képviselője.

Diess-nek van egy üzleti terve, amely szerint

a VW-t hosszabb távon egy sokkal inkább technológiaközpontú cégcsoporttá alakítaná át,

párhuzamosan az elektromos hajtásra való átállással. Ez a terv azonban többek között lényeges létszámcsökkentéssel is számol Németországban, amit a dolgozók érthető módon nem akarnak elfogadni.

A nagy csata előzménye, hogy már nyáron arról szóltak a pletykák, hogy Diess elvesztette a támogatását a felügyelő bizottságban, és ez olyan komoly válságot okozott, hogy a VW-nek közleményben kellett nyugtatgatni a befektetőket a vezérigazgató iránti töretlen bizalomról. A testület egyébként 19 tagú, de jól jelzi a németországi viszonyokat, hogy ebből kilencet közvetve vagy közvetlenül a munkások érdekképviseleti szervei kontrollálnak, és még a helyi politikai szereplők delegáltjai is benne ülnek.

Diess már júniusban azzal vádolta meg a testület egyik tagját, hogy folyamatosan bizalmas információkat ad ki a sajtónak, ám ebből olyan botrány keveredett, hogy végül neki kellett nyilvánosan bocsánatot kérnie a vádaskodásokért.

Több jel is arra utal, hogy Diess pozíciója vagy legalábbis elkötelezettsége megrendülhetett az elmúlt hónapokban. A Volkswagen márka ügyeinek irányítását például átadta Ralf Brandstätternek, és a VW-nek ekkor is magyarázkodnia kellett arról, hogy Diess nem vonult vissza, továbbra is ő áll a VW élén, és az irányítás a veterán Brandsätternél is jó kezekben maradt.

A helyzet azonban akkor vált végletesen kiélezetté, amikor Diess elhatározta, döntésre viszi a dolgot: bár 2023-ig szól a szerződése, azt kérte a felügyelő bizottságtól, hogy idő előtt hosszabbítsák meg a kontraktust. Diess ezzel lényegében bizalmi szavazást kért magával szemben, illetve a hosszabb távú tervei mellett. Ha Osterloh megszavazza a szerződéshosszabbítást, azzal a munkások nevében megszavazza Diess terveit, vagyis a leépítéseket is.

Diess lépése után azonban patthelyzet alakult ki, a vezérigazgató ragaszkodik a szerződéshosszabbításhoz, Osterloh-ék azonban ezt nem akarják megszavazni – a dolog ettől kezdve személyes bizalmi üggyé is vált. Az üléseken állandóan elnapolják a témát, de ez azt is jelenti, hogy

a VW jövője jelenleg teljes mértékben bizonytalan.

A felek között a felügyelő bizottság elnöke, Hans Dietrich Pötsch próbál közvetíteni, egyelőre sikertelenül. A VW tulajdonosai között meghatározó szerepben lévő két család delegáltja, Wolfgang Porsche és Hans Michel Piech egyébként Diess mögött áll. Osterloh viszont hetek óta minden érintettnél azzal érvel, hogy a VW sikeres jövője elképzelhető a leépítések nélkül is.

A VW-csoport tavaly 10,96 millió járművet adott el világszerte, és 671 ezer dolgozója volt. A második a Toyota volt 10,74 millió eladott járművel, de csak 359 ezer alkalmazottal.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIjedten figyelik a német VW-munkások az átállást az elektromos autókraA Volkswagen pont egy olyan gyárát választotta az elektromos autógyártásra való áttérés első állomásaként, aminek környezete teljesen kiszolgáltatott az üzem működésének.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autó felső vezetők harc Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 15:11 Élet, Pénz

Alig érdekel valakit a 3+3 millió forint otthonfelújítási ingyenpénz

Körülbelül 1,5 millióan lehetnek jogosultak a támogatásra, 20 ezren meg is kaphatnák, de egyelőre csak 4500-an jelentkeztek érte.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.