Háromszor éltük meg idén a lenullázódást: először márciusban, aztán amikor a kormány bejelentette, hogy elmarad az augusztus 20-i tűzijáték, legutoljára pedig most novemberben, amikor kiderült, hogy az élő rendezvényeknek idénre vége
– így összegezte az elmúlt háromnegyed évet – benne a nyári éledezéssel és a tiszavirág-életű szeptemberi beindulással – egy céges rendezvények szervezésével foglalkozó vállalkozás vezetője.
A Hello Event éve szintén hullámzó volt. Tavasszal, amikor az egyik legnagyobb magyar rendezvényszervező cég piaca összeomlott, a vezérigazgató, Erdős Ákos nagyjából 500 millió forintos bevételkiesést becsült a G7 megkeresésére. Amikor nemrég újra megkerestük, Erdős azt mondta, az akkori becsléséhez képest valójában végül ennél nagyobb, 700 milliós kiesést könyveltek el tavasszal.
A rendezvényszervező cégek fő szezonja a tavaszi és az őszi időszak, illetve a karácsony, és a tavaszi időszak kiesése után az őszi forgalom nagyon fontos lett volna a cégeknek. Ez ugyanakkor – bár a tavasznál jobban alakult – szintén jóval gyengébb lett a tavalyinál:
habár jogilag már rendben lett volna, a cégek nem merték bevállalni az 500 fő alatti rendezvényeket.
A HPS Group egy olyan kommunikációs cégcsoport, amely reklámügynökségi üzletága mellett rendezvényszervezési, rendezvénytechnikai és rendezvénydekorációs, installációkat készítő üzletággal is rendelkezik.
Sipos Dávid, a cégcsoport ügyvezetője arról számolt be, hogy a rendezvényügynökségükben dolgozó 15 munkatársuk esetében eleinte fizetés nélküli szabadsággal próbálkoztak abban reménykedve, hogy visszatérnek a megrendelések, de a nyár közepére kiderült, hogy nem tudják ennyi emberrel folytatni, és azóta nagyjából harmadára csökkent a rendezvényes munkatársaik száma. Sipos a rendezvénytechnikai és dekorációs üzletágban is komolyabb leépítésekről számolt be, ezeken a területeken is a munkatársak kétharmadát kellett elküldeniük.
Ez nagyjából jól érzékelteti, hogy milyen trendek jellemzőek most a főleg magyar kis- és középvállalkozásokból álló rendezvényszervezői piacon és a kapcsolódó iparágakban. (Legalábbis abban a részében, amelyik a piacról él, mostanában ugyanis a kapcsolódó rendezvénytechnikai piac egyre jelentősebb részében folyik kormányközeli cégek térnyerése, ebben a cikkben azonban nem az állami megrendelésekből élő cégekkel foglalkozunk).
Az iparági szereplők egybehangzóan arról számoltak be, hogy minden cég igyekszik a maga módján alkalmazkodni a helyzethez, azonban cégprofiltól függően elég eltérőek a lehetőségek.
A legtöbb lehetősége talán maguknak a rendezvényszervező cégeknek maradt, bár ahogy egy cégvezető fogalmazott, „a piac nagy része itt is vegetál”, elbocsátották a munkatársaik nagy részét, és arra várnak, hogy újra lehessen rendezvényeket tartani. A cégek egy része azonban nem várt ki, és részben profilváltással próbál alkalmazkodni a kialakult helyzethez.
Ez azt jelenti, hogy hibrid, illetve digitális események szervezésébe kezdtek. A hibrid rendezvény azt jelenti, hogy az előadók és a résztvevők egy része a helyszínen vesz részt az eseményen, a digitális esetében viszont a résztvevők teljes mértékben csak online vannak jelen. A novemberben bejelentett újabb korlátozások óta már csak utóbbiak szervezése lehetséges.
A sajtótájékoztatót, az autóbemutatót is meg lehet tartani digitális formában: úgy kell felfogni ezt az egészet, mintha egy kicsit kreatív ügynökséggé alakítanánk a rendezvényszervező céget. Végeredményben minden esemény csak egy kommunikációs eszköz, szerintem innen érdemes ezt az egészet megközelíteni
– mondta Erdős Ákos.
Ez a cégek részéről is teljesen más kompetenciákat követel meg, ami HR-döntésekben is megmutatkozik. A digitális események szervezésébe az elsők között belekezdő Hello Event vezérigazgatója, Erdős Ákos például arról számolt be, hogy szeptemberben már új, a korábbi munkatársakétól eltérő munkakörben dolgozó embereket vettek fel, például grafikusokat, 3d-tervezőket és tévés rendezőt, így ősszel 22 főre nőtt a létszámuk, ami a járvány előtt 32 volt. Erdős az utóbbi időszak forgalmát értékelve már V-alakú visszatérésről beszélt, bár az egész évre a tavalyi év forgalmának harmadánál nem számít jobb eredményre.
Más cégek nem új alkalmazottak felvételével, hanem az alvállalkozók átrendezésével vagy átképzéssel alkalmazkodtak a helyzethez: Sipos Dávid arról számolt be, hogy a HPS-nél streamelésben, élőben vágott stúdióminőségű videós anyagok felvételében kompetens alvállalkozók, tévés szakemberek, operatőrök kerültek fókuszba. A közelmúltat értékelve Sipos is arról beszélt, hogy a rendezvényszerezési üzletáguk „várakozásokon felül” teljesít.
Az online események kisebb bevételt termelnek a cégeknek, bár arról ellentmondó véleményeket hallottunk, hogy mennyivel. Egy ügyvezető arra panaszkodott, hogy egy 200-250 fős karácsonyi rendezvény esetén a cégek a fizikai eseményre költött pénz 20 százalékát hajlandóak csak kifizetni, egy másik cégvezető viszont úgy fogalmazott, hogy „a digitális eseményekben kicsit kevesebb a pénz, de ha jól csinálod, akkor ebben is van”.
Arra viszont a megkérdezett cégvezetők közül senki nem panaszkodott, hogy karácsonyi buli szervezésére vonatkozó megkeresésekből ne lenne elég. Bár a cégek egy része kivárt, mert benne volt a pakliban, hogy kisebb csoportokban még el tudják küldeni a alkalmazottaikat vacsorázni, a szigorítások bejelentése óta egyértelmű az irány, ami nem más, mint a digitális karácsonyi buli.
Ez többféle megoldást takarhat, hallottunk például olyasmiről, hogy az alkalmazottak otthonaiba házhoz szállítással eljuttatott alapanyagokból készítenek koktélt a munkatársaikkal közösen, vagy ugyanennek a másik verziója a séf által online vezényelt közös főzés szintén házhoz szállított alapanyagokból. A cégvezetők beszédei mellett streamelt koncertek, kvízjáték vagy standup comedy is a műsor része lesz az idei online céges bulikon.
Az alapanyagok kiszállítása a kapcsolódó iparágnak számító catering, azaz rendezvények étel- és italellátásával foglalkozó szektorban csak nagyon korlátozottan tudja pótolni a kieső bevételt.
Mi is abban gondolkodunk, hogy a karácsonyi partijaink egy részét ételkiszállítással, prémiumcsomagokkal próbáljuk pótolni, de ez vendégszám szempontjából csak a szokásos karácsonyi forgalom töredékét jelenti
– mondta Hegyi Attila, Magyarország egyik legnagyobb catering cége, az Albatros Party Service tulajdonosa. Arra a kérdésre még nem tudott válaszolni, hogy a hagyományos forgalom mekkora részét tudják pótolni az online karácsonyi bulik kiszállításai, mert a cikk írásakor még a karácsonyi csomagjaik összeállításán dolgoztak.
A catering piac tavasszal bezárt, most azonban az üzleti modell újragondolása a feladat, és az, hogy minél gyorsabban át tudjanak állni kiszállításra az éttermeikben. Hegyi szerint ők annyiban szerencsésnek számítanak, hogy a catering mellett saját éttermeik is vannak, ugyanakkor azok a catering cégek, amiknek nincsenek saját éttermeik, most csődközelben vannak. Ezeknek a cégeknek ráadásul az árbevételük nagy része hagyományosan az év utolsó hónapjaiban realizálódik, ezért aztán különösen érzékenyen érinti őket a második hullám, gyakorlatilag az életben maradásért küzd a szektor.
A másik két kapcsolódó iparág, ami a rendezvényszervezésnél jóval kevésbé tudott alkalmazkodni a helyzethez, a rendezvénytechnikai és rendezvénydekorációs iparág. Sipos Dávid a HPS Group saját tapasztalatai alapján arról beszélt, hogy ezeken a területeken a nyári fesztiválszezonban más időszakokhoz képest kiemelkedően sok munka van, így ennek a kiesése nagy érvágás ezeknek az iparágaknak. Sipos úgy fogalmazott, hogy ezek az iparágak most „szinten teljesen leálltak”. Ráadásul a digitális átállás a dekorációs területen nem opció, a rendezvénytechnika esetében pedig csak korlátozottan lehetséges.
Éder Bálint, a rendezvények technikai hátterének biztosításával foglalkozó, főleg multinacionális cégeknek dolgozó Brill Audio Visual szolgáltatási vezetője arról számolt be, hogy a cégnél most a járvány előtti állomány harmada dolgozik.
A rendezvénypiacnak a nagyvállalati eseményeket szervező része szeptember óta törvényileg is korlátozott a nemzetközi üzleti turizmus leállítása miatt. Éder elmondása alapján a technikai cégek online eseményeket „mérettől és igényektől függően” tudnak vállalni, mert nem teljesen kompatibilis a technikai hátterük azzal, ami bizonyos online eseményekhez szükséges.
Ezt leginkább úgy kell elképzelni, mint amilyen egy tv-stúdió technikai háttere. A Brill Audio Visual például mindenféle online rendezvényt vállal, de a főleg koncertekkel, kültéri rendezvényekkel foglalkozó cégeknek kevésbé alkalmas erre az eszközparkja. Az egész éves forgalomra vonatkozó kérdésünkre Éder azt mondta, az előző évhez képest nagyjából 80-85 százalékos visszaesésre számít.
Fábián Attila, a Smarteq AVS ügyvezető igazgatója egy nullás, veszteség nélküli évre és egy kiszámíthatóbb, pluszos előjelű 2021-re számít, de ehhez a cég komoly átalakítására volt szükség. A Smarteq már tavasszal komoly beruházásokba kezdett annak érdekében, hogy át tudják állítani a céget a digitális vonalra, és ennek köszönhetően most az 50-2000 fős díjátadótól és sajtóeseményektől kezdve a konferenciákig, márkaerősítő rendezvényekig széles skálán mozognak az online megbízásaik.
A tavaszi beruházásaik egy része különböző online platformok, videokonferencia-szoftverek licencdíjainak kifizetését takarta, de sokat invesztáltak új eszközökbe is, a nyár folyamán több új, állandó stúdiót, illetve digitális rendezvényhelyszínt építettek, aminek köszönhetően 50 százalékos kihasználtsággal tud működni az eszközparkjuk.
A cégek bizonytalanok azzal kapcsolatban, hogy mikor állhat helyre a forgalmuk, volt, aki húsvét utánra tippelt, de olyan is, aki szerint csak nyár után lehet újra rendezvényeket szervezni. Abban biztosak, hogy fizikai rendezvények lesznek, ahogy az egyik cégvezető fogalmazott „erre megmarad az igény, hiszen a barátságok nem az előadás alatt, hanem a szünetekben kötődnek”, viszont sokan arra számítanak, hogy az iparágban a járvány után sem tűnik el a digitális vonal.
Fábián Attila szerint az arány még kérdéses, de ő is arra számít, hogy az online rendezvények külön üzletágként biztosan a portfóliójukban marad. Sipos Dávid az átalakulást a home office-szal kapcsolatos tapasztalatokhoz hasonlította:
lesznek hagyományos rendezvények, de az a tapasztalat, hogy nem kell egy meetingre a várost áttaxizni, mikor videózni is lehet fél óra alatt, erre az iparágra is hatással lesz.
Vállalat
Fontos