Ahogy a magyar sajtóban is megjelent, a Volkswagen-csoport úgy döntött, hogy egy új, törökországi üzem felépítése helyett több mint egymilliárd euróból a pozsonyi gyárat fejleszti, bővíti.
A hírekben az is szerepelt, hogy a Volkswagen Passat és konszernbeli testvére, a Skoda Superb is Szlovákiában készül majd, amiért a csehországi szakszervezet a helyi sajtó szerint finoman szólva neheztel. (Korábban Győr is szóba került lehetséges helyszínként.) Az érdekképviselet vezetője, Jaroslav Povsík úgy fogalmazott, hogy a Volkswagen-csoport ellopja az országtól a Skoda legnagyobb nyereséggel előállított zászlóshajóját. Szerinte a Skoda igazgatótanácsának állásukat féltő tagjai nem harcoltak kellően a döntés ellen, és a cseh kormánytól sem kaptak támogatást.
A Volkswagen az információt spekulációnak minősítette, és nem kommentálta. Az mindenesetre biztosnak tűnik, hogy az új generációs Superb és Passat gyártása 2022-ben indul, minden jel szerint Pozsonyban, és nem tűnik túl valószínűnek, hogy ezzel párhuzamosan a csehországi gyártás is fennmaradjon.
A szakszervezeti vezető szerint ugyanakkor mindkét modell technológiai fejlesztése nálunk, Mlada Boleslavban marad. Hozzátette, hogy a modellek gyártásának áthelyezése miatt nem kell elbocsátásoktól tartani Kvasiny-ban, mert a Superbbel felszabaduló kapacitást ki lehet tölteni például a Kodiaq gyártásának felpörgetésével. Mlada Boleslavból pedig további modellek gyártása is átköltözhet Kvasiny-ba, hogy az előbbi üzemben az Enyaq iV elektromos városi terepjáró előállítására koncentrálhassanak.
A szakszervezetnek a jelek szerint feszült a viszonya a Skoda élére augusztusban kinevezett Thomas Schäferrel, bár a személytől függetlenül leginkább azzal a koncepcióval van bajuk, hogy az olcsó szegmensben utazó Dacia versenytársaként pozicionálják Skodát, ami presztízsveszteség lenne a mostani, a Volkswagennel szinte egyenrangú státuszhoz képest.
A Volkswagen-csoport 1991-ben szerezte meg a Skoda 30 százalékos részvénycsomagját, az ezredforduló óta pedig kizárólagos tulajdonos. Tavaly 1,24 millió Skodát adtak át a vevőknek világszerte, az alkalmazottak száma közel 39 ezer.
Vállalat
Fontos