Az Újház Centrum Zrt. vezérigazgatója ma egy olyan adatsort mutatott be, amely első látásra elég megdöbbentő képet festett az ágazatról. Az építőanyag kereskedelemmel foglalkozó cégnél január és szeptember között egyetlen hónapban sem kellett csökkenő árbevételt elkönyvelni a 2019-es számokhoz képest. Volt ugyan olyan hónap, amikor éves összehasonlításban gyakorlatilag stagnált a forgalom, de visszaesés egyetlen esetben sem következett be.
Mindez azért érdekes, mert az építőipari termelés volumene a koronavírus-járvány első szakaszában több mint 20 százalékkal visszaesett, és ahogy Rázsóné Szórády Csilla is megjegyezte, az építkezések tavasszal gyakran még olyan helyeken is megszakadtak, ahol a kivitelező már korábban leszerződött a munkákra.
Az építőanyag kereskedelem furcsa járványállóságának több oka van. Egyrészt a márciusi leállás időszakában a kivitelezők hasonló pánikvásárlásokba kezdtek, mint az élelmiszerboltokban a lakosság, csak míg utóbbiak lisztet igyekeztek felhalmozni, az építőiparban a legfontosabb alapanyagokból próbáltak saját készletet építeni a piaci szereplők.
Attól tartottak, hogy az építőanyag telepeket a járvány miatt bezárhatják, mint például az éttermeket, és az is félő volt, hogy az építőanyag gyártó üzemek leállnak, így készlethiány alakul ki. Mindez nem következett be, de a felhalmozás az Újházhoz hasonló kereskedőcégek forgalmát márciusban megdobta.
A következő hónapokban a piac korrigált, a márciusi kiugrás után némi forgalomcsökkenést mutatott, de az építkezések jelentős részének leállása vagy elhalasztása mégsem okozott olyan nagy gondot a cégnek, amint az előzetesen várták. A kereskedő szempontjából ugyanis “csak” annyi történt, hogy az értékesítés szerkezete átalakult.
Az építkezések befejező szakaszainál, és a belsőépítészetnél használt alapanyagok iránti kereslet megnőtt, mivel az építőipar az új beruházások helyett a folyamatban lévők befejezésére kezdett koncentrálni. A másik nagy átrendeződést az otthoni munkavégzés elterjedése idézte elő, ennek következtében nagyon megnőtt a lakossági vevők kereslete a házfelújításhoz és kertépítéshez szükséges anyagok iránt.
Az nyár hagyományosan nem a legerősebb, és így volt ez idén is, a szokásos szeptemberi forgalomnövekedés azonban most is bekövetkezett. Az Újház idei forgalmának havi adatait az alábbi grafikon mutatja be:
A cégnél a járvány előtt 68-70 milliárd forintos idei bevételi tervvel számoltak, és tavasszal még azt gondolták, hogy ezt akár 20 százalékkal is csökkenteniük kell, a számok azonban most mégis azt mutatják, hogy erre nem lesz szükség. Vagyis a kereskedő elég meglepő módon pénzügyi értelemben épp olyan évet teljesíthet, mintha nem is lett volna pandémia.
Úgy látszik, hogy a világjárvány sokrétű hatásai mintha épp kiegyenlítenék egymást az építőanyag kereskedelemben, így a “tüzép telepek” kis szerencsével a forgalmuknál maradhatnak. A változások vesztesei és nyertesei sokkal inkább az egyes termékek gyártói között lehetnek, amelyeknek idén a visszaeső vagy megugró keresletre kell reagálniuk.
Vállalat
Fontos