Már több csúcsot is megjavított az éppen első fuvarszállító útját teljesítő Jacques Saadé, a francia CMA CGM teherhajózási társaság új zászlóshajója. Azt már a megépítésekor is el lehetett mondani róla, hogy 23 ezer konténeres kapacitásával ez a legnagyobb, cseppfolyósított földgázzal üzemelő konténerszállító.
Miután szeptember 22-án hivatalosan is csatlakozott a vállalat flottájához, és Szingapúrban megrakodták, egy újabb rekordot is megdöntött: korábban egyetlen hajóra sem pakoltak fel 20 723 tele konténert. A vállalat alapítójáról elnevezett, 400 méter hosszú óriás az első útján 84 nap alatt 13 kikötőt érint, kedden éppen Máltán állt meg.
Ezt a befogadóképességet a hajó puszta méretei mellett az teszi lehetővé, hogy a szerkezet teherbírásának köszönhetően fedélzetén 10 vagy 11 sorban helyezhetik el egymás fölött az egyenként akár 10 tonnánál is nehezebb rakott konténereket. Teljesen megpakolva akár 220 ezer tonna árut is képes szállítani.
Ahogy a cég közleménye kiemeli, egy ekkora hajó megrakodása különös gondosságot igényel, már csak az is, hogy a konténerek a megfelelő sorrendben érkezzenek a darukhoz. Az utóbbiak dolga sem feltétlenül egyszerű: Szingapúrban kilenc daru munkáját kellett összehangolni, egyes kikötőkben pedig a daruk nem is alkalmasak a 11. konténersor kezelésére.
Bár ezt előre lehetetlen lett volna kiszámítani, a Jacques Saadé első útja egy olyan időszakra esik, amikor a hajós társaságok több mint elégedettek a forgalommal és az ezen elért nyereséggel, annak ellenére, hogy a világgazdaság egésze finoman szólva sincs jó állapotban. Ezeket a cégeket azonban nem érdekli, hogy összeomlott a turizmus (az üdülőhajókat üzemeltetőket annál inkább), sőt, ők végső soron jól járnak azzal, hogy Észak-Amerikában és Európában sokkal többet vannak otthon az emberek, és egyebek mellett kertészeti eszközöket, bútorokat, valamint elektronikai eszközöket vásárolnak. Ezeket ugyanis jellemzően Kínában vagy Kelet-Ázsia más országában gyártják, és konténerhajókon juttatják el a fejlett országokba. (Vagyis a helyzet globális léptékben hasonló ahhoz, mint aminek köszönhetően Európa legnagyobb közúti fuvarozó cége is dübörög.)
Egy 40 lábas konténerbe elférő árumennyiség átutaztatása a Csendes-óceánon jelenleg körülbelül négyezer dollár, háromszor annyi, mint az év elején, pedig már túl vagyunk az ágazat augusztustól október közepéig tartó csúcsszezonján – emeli ki a Bloomberg cikke.
Igaz, ez a helyzet nem kizárólag a koronavírus-járvány számlájára írható, szerepet játszik benne az ágazat koncentrálódása is. Egy évtizeddel ezelőtt még több tucat jelentős konténerhajózási vállalat volt, ma már tíz sincs. Így ha egyszerre több cégnél látják úgy, hogy a csökkenő kereslet miatt érdemes hajókat leállítani egy időre, akkor az sokkal jobban megmozgatja a piacot, emelve az árakat.
Vállalat
Fontos