Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. augusztus 30. 07:45 Vállalat

Cherokee, Qashqai, Quechua vagy Touareg – miért neveznek el márkákat elnyomott népcsoportokról?

A 8 perc 46 másodpercig tartó kegyetlen gyilkosság hatására kirobbant tüntetéssorozat az egyik legjelentősebb társadalmi megmozdulás az elmúlt években a nyugati világban. A rasszizmus és a rendőri brutalitás elleni fellépés következtében szobrok dőltek le, utcaneveket változtatnak meg, tv-sorozatokat lőttek le és a rendőrségek megreformálásába kezdtek az USA-ban.

A tüntetéshullám a nemzetközi vállalatcsoportokat is elérte. Az Uncle Ben’s gyártója lecseréli a márka logóját és megváltozhat a neve, a Colgate hasonlóra készül az egyik legjobban fogyó fogkrémével, a Knorr pedig a Németországban cigányszószként árult termékét nevezi át „magyaros paprikaszósz”-ra. A amerikaifoci-bajnokság egyik legismertebb csapata, a Washington Redskins (washingtoni rézbőrűek) is megváltoztatja a nevét hosszas ellenállás után.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMi az ára annak, ha eladod a neved a luxusiparban?Egy csomó pénzt hoz, de mégiscsak név nélkül kell utána létezni. Hogy birkóznak meg ezzel a divattervezők?

Ez a néhány példa azonban jellemzően azokat az eseteket fedi le, ahol kirívó a rasszista konnotáció. A pár megváltoztatott márkanév mellett számtalan olyan termék létezik továbbra is, amelyek távoli, egzotikusnak ható, ugyanakkor leigázott, elnyomott népcsoportokról kapták a nevüket.

A multinacionális vállalatóriások világában komoly hagyománya van annak, hogy egy terméket valamilyen romanticizált népcsoporttal kössenek össze. Leginkább autótípusokat neveznek el valamilyen elnyomott népcsoportról, bár nem feltétlenül, íme néhány Magyarországon ismertebb példa:

  • Quechua – nehéz úgy elmenni Magyarországon kirándulni, hogy ne fussunk bele egy Quechua termékbe. A 10 milliósra becsült kecsua népcsoport az Andok országaiban, főleg Bolíviában, Ecuadorban és Peruban él. A kecsuák számos, szerencsétlenebb sorsú őslakos népcsoporttal szemben legalább nagy számban maradtak fenn, ám brutálisan el voltak nyomva a spanyolok kegyetlen gyarmati rendszere alatt. A gyarmati elnyomásból fakadóan a mai napig kirívó a vagyoni egyenlőtlenség Dél-Amerikában, és ennek leginkább a kecsuák és más őslakos törzsek a kárvallottjai.
  • Jeep Cherokee – a cseroki a legnagyobb észak-amerikai indián népcsoport, amelynek nagyjából 300 ezer tagja van. A XIX. században az egész törzset többször erőszakkal telepítették át. Az amerikai őslakosok a mai napig jelentősen szegényebbek az átlag amerikainál, a háztartások medián jövedelme az országos érték kétharmada körül van.
  • Nissan Qashqai – a kaskái egy török nyelvű, nagyjából hárommilliós, Iránban élő népcsoport. A hagyományosan nomád kaskáikat többször próbálták erőszakkal letelepíteni, az állam elvette földjeik egy részét, a hatvanas-hetvenes években számos módon korlátozták életüket.
  • Volkswagen Touareg – a tuareg a Szaharában és a Száhel-övezetben, főleg Maliban élő berber népcsoport, létszámukat szintén három millióra becsülik. A francia gyarmatosítók alárendeltjeiként éltek a XX. század első felében, fokozatosan kobozták el földjeiket. Miután Mali függetlenné vált, brutálisan elnyomta a félnomád népcsoportot, ami a mai napig nem szűnt meg.

Az őslakos népcsoportokról bevallottan egy idealizált, leegyszerűsített, sztereotip kép alapján neveznek el egy márkát. A Nissan például azzal magyarázta a Qashqai elnevezést, hogy a kaskáik megtestesítik az ősi nomád szellemet, amely jól csatolható a SUV-ba belelátott kecsességhez, szabadsághoz, határok feszegetéséhez. A Volkswagen pedig azért választotta a Touareg nevet, mert a luxus SUV szerintük ugyanúgy erős és alkalmazkodó, mint az afrikai népcsoport. Az évszázadokon át elnyomott népcsoportok leginkább a vállalatóriások martketingosztályain válnak kalandvágyó, határokat feszegető héroszokká.

Akinek nem egyértelmű, hogy miért problémás az ilyen jellegű nemzetkarakterológiai leegyszerűsítések és a brandépítés összegyúrása, gondoljon bele, hogy milyen hullámokat vetne, ha a Dacia az új terepjáróját ‘Székely’-nek (akár angolosan CK-nek) keresztelné el a székelyek jó alkalmazkodóképességre hivatkozva. Pláne, ha annyira kannibalizálná a román márka a székely szót, hogy innentől kezdve az interneten rákeresve a székelyekre eladó Daciákat találnánk, ahogy a Qashqai-jal történt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMárkanévvé süllyesztenék a WTF és LOL rövidítéseketA Procter & Gamble megkérte a bejegyzési engedélyeket, de egyelőre nem árulja el, mi a célja, ha megkapja.

A leginkább érintett amerikai indiánok (Pontiac autómárka, Apache helikopter, sportklubok stb.) régóta bírálják a gyakorlatot. „Nagyon ellenezzük az ilyen sztereotípiákat. Legalább megkérdeztek volna róla minket” – mondta még korábban a Jeep Cherokee-ról a cseroki szervezet szóvivője. Hozzátette, hogy a törzs neve nem áll jogvédelem alatt, és jogdíjat sem kapnak a nevük felhasználásáért.

Az egyik legfelkapottabb konfliktus az egyik legnagyobb lélekszámú észak-amerikai őslakos népcsoport, a navahók és az Urban Outfitters nevű ruházati cég között zajlott le. A ruhamárka többek között hipszternek nevezett bugyijait árulta a népcsoport nevével, de a navahók beperelték a céget, mivel korábban levédették a nevüket. A felek végül peren kívül megegyeztek, de ennek részleteit nem hozták nyilvánosságra.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat indián márka Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.