Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. augusztus 4. 18:28 Vállalat

A járványt kihasználva hárommilliárdért vesz hálókocsikat a MÁV

Szlovákiából szerez be huszonkettő „modernek tekinthető, légkondicionált, 200 kilométer per órás sebességre alkalmas, használt, fekvőhelyes és hálókocsit” a MÁV-Start. A napokban közzétett eredmény szerint a magyar vasúttársaság még július elején gyorsított eljárásban kiírt tenderét a pozsonyi Wagon Service Travel nyerte meg. A cég 8,5 millió euróért, azaz bő 2,9 milliárd forintért vállalta, hogy év végéig leszállítja a közel kéttucat kocsit, illetve a karbantartásukhoz szükséges alkatrészeket.

Csere és új járatok

A MÁV a közbeszerzési felhívásban azzal indokolta a vásárlást, hogy a koronavírus járvány több piaci szereplőt is nehéz helyzetbe sodort, így ezek meglévő vasúti kocsi állományuk egy részét vagy egészét értékesíteni kényszerülnek. Ez pedig a magyar cégnek épp kapóra jön, hiszen az elmúlt években több alkalommal próbáltak már használt hálókocsikat beszerezni, de sosem jártak sikerrel.

A mostani tendert az indoklás szerint pont azért kellett gyorsított eljárásban lezavarni, hogy a vasúttársaság nehogy ismét hoppon maradjon,

és a konkurensek elkapkodják a felkínált kocsikat.

Más kérdés, hogy az iho.hu szaklap szerint – amely már július elején megelőlegezte a szlovákok győzelmét – a Wagon Service Travel nem azért ad túl a járműveken, mert megroppant volna, hanem mert korábban újakat vásároltak. Így most a használt, de felújított kocsikra már nincsen szükségük, így ezekre csaphatott le a MÁV-Start (vagy fordítva). A közbeszerzési dokumentumok és a szaklap leírása alapján egyébként vélhetően ilyen típusú kocsikat vesz most a magyar vállalat (pdf).

Az újonnan beszerzett kocsikkal valószínűleg részben az elavult állományt váltja ki a MÁV-Start. Mert bár – ahogy erről korábban írtunk – az éjszakai vonatok terén kifejezetten jól áll európai összevetésben a hazai vasúttársaság, de a háló és fekvőhelyes egységeik jelentős része azért igencsak elavult. A 33 forgalomban lévő ilyen kocsiból 18 több mint 35 éves, és ezekben légkondi sincsen.

 

A mostani beszerzés ugyanakkor a csere mellett a járatok bővítésére is teret nyithat, amire van is szándék. A MÁV-Start jelenleg telente napi 9, nyaranta az adriai járatokkal együtt napi 12 éjszakai vonatot közlekedtet*Éjszakai vonattal Budapestről közvetlenül elérhető többek között Berlin, Varsó, Krakkó, Wroclaw, Prága, München, Zürich, Bukarest, Kijev, Csíkszereda, Sepsiszentgyörgy, Nagyszeben és Brassó, a nyári szezonban Split, Rijeka, Ljubljana és Koper. , de bécsi átszállással más városokba is árulnak jegyeket. Középtávon azonban – ahogy erről korábban lapunknak beszámoltak – szeretnék, ha ismét lenne közvetlen vonat több német városba (Stuttgart, Ulm, Karlsruhe, Frankfurt, Mannheim), illetve a francia Strasbourgba és az olasz Velencébe is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAmiben a MÁV oktatja Európát: az éjszakai vonatokban Magyarország messze a nyugatiak előtt járBéccsel holtversenyben Budapest az EU éjszakai vonat fővárosa, de hamarosan akár az osztrákokat is előzhetjük a MÁV tervei szerint.

Eltörpülő hárommilliárd

Bár a mostani hálókocsi-beszerzés sem éppen jelentéktelen, a MÁV csoport a közelmúltban három olyan szerződést is kötött, amelyek értéke ennél egy nagyságrenddel nagyobb volt. A MÁV Zrt. még június elején írt alá egy keretmegállapodást a Mollal, amely értelmében a következő három évben 144 millió liter gázolajat vehetnek a cégtől, amiből 120 millió átvételére kötelezettséget is vállaltak (pdf). Mivel itt az ár a mindenkori nagykereskedelmi ártól függ, a szerződés pontos értékét egyelőre nem lehet meghatározni, de biztosan tízmilliárdos nagyságrendről van szó. A közbeszerzési adatbázisban például – vélhetően az aktuális árak alapján – 41 milliárdosra becsülték a szerződést.

A másik két nagyösszegű megállapodásról írt korábbi cikkekben is megjelent a Mol neve, no nem azért, mert velük szerződött volna az állami vasútcég, hanem mert az olajtársaság vezérigazgatóját hozták közvetve kapcsolatba a megbízott vállalkozással. A Máv-Start a Dunakeszi Járműjavító Kft-vel szerződött le július végén két részletben a nemzetközi, illetve a belföldi forgalomban közlekedő vasúti személykocsik fővizsgájának valamint futó- és balesetes javításainak elvégzésére. A Magyarországon közlekedő vonatok esetében ezt 17,3 (pdf), míg a külföldi járatoknál 14,7 milliárdért (pdf) vállalta el a partnercég a következő négy évre. A Dunakeszi Járműjavító Kft. egyik tulajdonosa közvetve a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt, amely Szalay-Bobrovniczky Kristóf egykori londoni magyar nagykövet, Habony Árpád miniszterelnöki főtanácsadó korábbi üzlettársa cége. A vállalat igazgatóságába nemrégiben azonban bekerül Bacsa György is, aki – a Direkt36 cikke szerint – Hernádi Zsolt unokatestvérének a fia és akire a Mol egyik tavalyi közleménye az olajipari vállalat üzletfejlesztési igazgatójaként hivatkozott.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat éjszakai vonat hálókocsi MÁV-Start Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.