Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. augusztus 4. 18:28 Vállalat

A járványt kihasználva hárommilliárdért vesz hálókocsikat a MÁV

Szlovákiából szerez be huszonkettő „modernek tekinthető, légkondicionált, 200 kilométer per órás sebességre alkalmas, használt, fekvőhelyes és hálókocsit” a MÁV-Start. A napokban közzétett eredmény szerint a magyar vasúttársaság még július elején gyorsított eljárásban kiírt tenderét a pozsonyi Wagon Service Travel nyerte meg. A cég 8,5 millió euróért, azaz bő 2,9 milliárd forintért vállalta, hogy év végéig leszállítja a közel kéttucat kocsit, illetve a karbantartásukhoz szükséges alkatrészeket.

Csere és új járatok

A MÁV a közbeszerzési felhívásban azzal indokolta a vásárlást, hogy a koronavírus járvány több piaci szereplőt is nehéz helyzetbe sodort, így ezek meglévő vasúti kocsi állományuk egy részét vagy egészét értékesíteni kényszerülnek. Ez pedig a magyar cégnek épp kapóra jön, hiszen az elmúlt években több alkalommal próbáltak már használt hálókocsikat beszerezni, de sosem jártak sikerrel.

A mostani tendert az indoklás szerint pont azért kellett gyorsított eljárásban lezavarni, hogy a vasúttársaság nehogy ismét hoppon maradjon,

és a konkurensek elkapkodják a felkínált kocsikat.

Más kérdés, hogy az iho.hu szaklap szerint – amely már július elején megelőlegezte a szlovákok győzelmét – a Wagon Service Travel nem azért ad túl a járműveken, mert megroppant volna, hanem mert korábban újakat vásároltak. Így most a használt, de felújított kocsikra már nincsen szükségük, így ezekre csaphatott le a MÁV-Start (vagy fordítva). A közbeszerzési dokumentumok és a szaklap leírása alapján egyébként vélhetően ilyen típusú kocsikat vesz most a magyar vállalat (pdf).

Az újonnan beszerzett kocsikkal valószínűleg részben az elavult állományt váltja ki a MÁV-Start. Mert bár – ahogy erről korábban írtunk – az éjszakai vonatok terén kifejezetten jól áll európai összevetésben a hazai vasúttársaság, de a háló és fekvőhelyes egységeik jelentős része azért igencsak elavult. A 33 forgalomban lévő ilyen kocsiból 18 több mint 35 éves, és ezekben légkondi sincsen.

 

A mostani beszerzés ugyanakkor a csere mellett a járatok bővítésére is teret nyithat, amire van is szándék. A MÁV-Start jelenleg telente napi 9, nyaranta az adriai járatokkal együtt napi 12 éjszakai vonatot közlekedtet*Éjszakai vonattal Budapestről közvetlenül elérhető többek között Berlin, Varsó, Krakkó, Wroclaw, Prága, München, Zürich, Bukarest, Kijev, Csíkszereda, Sepsiszentgyörgy, Nagyszeben és Brassó, a nyári szezonban Split, Rijeka, Ljubljana és Koper. , de bécsi átszállással más városokba is árulnak jegyeket. Középtávon azonban – ahogy erről korábban lapunknak beszámoltak – szeretnék, ha ismét lenne közvetlen vonat több német városba (Stuttgart, Ulm, Karlsruhe, Frankfurt, Mannheim), illetve a francia Strasbourgba és az olasz Velencébe is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAmiben a MÁV oktatja Európát: az éjszakai vonatokban Magyarország messze a nyugatiak előtt járBéccsel holtversenyben Budapest az EU éjszakai vonat fővárosa, de hamarosan akár az osztrákokat is előzhetjük a MÁV tervei szerint.

Eltörpülő hárommilliárd

Bár a mostani hálókocsi-beszerzés sem éppen jelentéktelen, a MÁV csoport a közelmúltban három olyan szerződést is kötött, amelyek értéke ennél egy nagyságrenddel nagyobb volt. A MÁV Zrt. még június elején írt alá egy keretmegállapodást a Mollal, amely értelmében a következő három évben 144 millió liter gázolajat vehetnek a cégtől, amiből 120 millió átvételére kötelezettséget is vállaltak (pdf). Mivel itt az ár a mindenkori nagykereskedelmi ártól függ, a szerződés pontos értékét egyelőre nem lehet meghatározni, de biztosan tízmilliárdos nagyságrendről van szó. A közbeszerzési adatbázisban például – vélhetően az aktuális árak alapján – 41 milliárdosra becsülték a szerződést.

A másik két nagyösszegű megállapodásról írt korábbi cikkekben is megjelent a Mol neve, no nem azért, mert velük szerződött volna az állami vasútcég, hanem mert az olajtársaság vezérigazgatóját hozták közvetve kapcsolatba a megbízott vállalkozással. A Máv-Start a Dunakeszi Járműjavító Kft-vel szerződött le július végén két részletben a nemzetközi, illetve a belföldi forgalomban közlekedő vasúti személykocsik fővizsgájának valamint futó- és balesetes javításainak elvégzésére. A Magyarországon közlekedő vonatok esetében ezt 17,3 (pdf), míg a külföldi járatoknál 14,7 milliárdért (pdf) vállalta el a partnercég a következő négy évre. A Dunakeszi Járműjavító Kft. egyik tulajdonosa közvetve a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt, amely Szalay-Bobrovniczky Kristóf egykori londoni magyar nagykövet, Habony Árpád miniszterelnöki főtanácsadó korábbi üzlettársa cége. A vállalat igazgatóságába nemrégiben azonban bekerül Bacsa György is, aki – a Direkt36 cikke szerint – Hernádi Zsolt unokatestvérének a fia és akire a Mol egyik tavalyi közleménye az olajipari vállalat üzletfejlesztési igazgatójaként hivatkozott.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat éjszakai vonat hálókocsi MÁV-Start Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.