Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. május 21. 06:48 Élet, Vállalat

Lehet-e majd utasbiztosítást kötni koronavírusra?

A Külgazdasági és Külügyminisztérium a „határokon alkalmazott korlátozó intézkedések lehetséges enyhítéséről” tárgyal most már Szlovénia mellett Ausztriával és Szlovákiával is, az osztrákok pedig június 15-től biztosan teljes mértékben átjárhatóvá teszik a német határt. Egyre többekben merülhet fel a gondolat, hogy mégiscsak lehetséges lesz idén akár külföldön nyaralni.

Az utazást azonban a járványveszély miatt sokan érezhetik kockázatosabbnak, mint korábban, ez pedig növelheti az utasbiztosítások iránti érdeklődést. Az érvényben lévő korlátozások miatt az utazási biztosítások piaca két hónapja gyakorlatilag áll, és mivel az újraindulással kapcsolatban nagyon sok a bizonytalanság, megkérdeztem Kurtisz Krisztiánt, az Uniqa Biztosító Zrt. vezérigazgatóját, hogyan képzelhető el egy idei nyaralás, a világjárvány árnyékában.

Az Uniqánál március 23. óta nem lehet utasbiztosítást kötni, és a biztosító is ugyanazt teszi jelenleg, mint a potenciális utazó: követi a kormánytól és a külföldi hatóságoktól érkező híreket. Amíg nincs konkrét dátuma a határok megnyitásának, addig ők sem tudnak a szolgáltatás újraindításával tervezni.

Kurtisz Krisztián azt mondja, hogy hozzájuk konkrétan koronavírus-megbetegedéssel kapcsolatos kárbejelentés (amíg még lehetett utazni) nem érkezett. Ha azonban az ügyfél koronavírus-fertőzés miatt szorult volna orvosi kezelésre, akkor annak a költségeit a biztosító vállalta volna, amennyiben ez olyan országban történt, ami a beutazás napján nem szerepelt a konzuli szolgálat „Utazásra nem javasolt térségek” listáján.

Amíg nem volt világjárvány, ezt a listát valószínűleg kevesen böngészték, mostantól azonban sokkal többen fogják. A jövőben ugyanis egy utasbiztosítás érvényessége szempontjából kulcsfontosságú lesz, hogy a listán rajta van-e a célország, és ha igen, mikor került fel oda.

Alapesetben egy vírusos megbetegedésből adódó sürgősségi orvosi kezelés költségeit – kevés, a kizárásokban meghatározott esettől eltekintve – jelenleg is térítjük, legyen szó koronavírusról, egy korábban már ismert vagy jelenleg még nem is ismert vírusról

– mondja a vezérigazgató.

Ha viszont egy területen fokozott járványveszély alakul ki, és ez akkora méretet ölt, hogy a külügy listájára felkerül, akkor a biztosító kockázatviselése nem áll fenn.

Az ügyfélnek mindig a beutazás napját kell majd figyelnie,

mert a biztosítás csak akkor alkalmas kártérítés igénylésére, ha a beutazás napján az adott ország nincs fenn a listán. Ha a beutazás napja még rendben van, de a járványhelyzet a kint tartózkodás alatt durvul el annyira, hogy az ország vagy a térség felkerül a külügyi listára, akkor a kártérítés kérhető. Akár egy koronavírus-fertőzés miatti kórházi kezelés számláját is a biztosító fizeti, a szerződési feltételek szerint.

Ezek alapján úgy néz ki, hogy az utasbiztosításoknak nem lesz külön eleme a koronavírusra, mert az eddigi pandémiás szabályokkal ezt is le lehet fedni.

Egyelőre nem tervezzük, hogy nevesítve a koronavírust mint kockázatot megjelenítenénk a feltételeinkben. Arra viszont fel kell készülni, hogy a jövőben esetleg gyakoribbá válnak a jelenlegihez hasonló pandémiás helyzetek, aminek kezelésére – a tapasztalatok összegyűjtését és kiértékelését követően – fel kell készülni

– mondja Kurtisz Krisztián.

Ebből arra következtethetnénk, hogy a koronavírus kockázatának várható költségét a biztosító szétteríti az összes ügyfél között, vagyis a biztosítás díja emelkedni fog. Ám ez sem egyértelmű.

A biztosító az árazás során a múltbeli kártapasztalatok figyelembevételével áraz, ez nem pandémia-specifikus kérdés. Az élet folyamatosan változik, egyes kockázatok nőnek, mások pedig csökkennek. Éppen ezért az sem törvényszerű, hogy az ügyfelek megnövekedett utasbiztosítási árakat tapasztalnak majd a pandémia helyzet elmúltával

– mondja a vezérigazgató, aki a 2001. szeptember 11-i New York-i terrortámadást említi példának.

Egészen addig ki volt zárva az utasbiztosításból a terrorcselekmény mint kockázat. Szeptember 11. után azonban szinte minden biztosító beemelte valamilyen feltétellel és limittel a szerződéseibe, ennek ellenére ez nem okozott áremelkedést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHorvát miniszterelnök: a turizmus ugrásra készen áll, hogy fogadhassa a vendégeketHorvátországnak nagyon fontos a turizmus, Andrej Plenković pedig azt mondja, a hotelek, a magánszállások és a strandok is készen állnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLassan már látszik, hogy lehet ebből még idén külföldi nyaralásA turizmus annyira fontos iparággá vált Európában, hogy a gazdaság miatt egy világjárvány idején is promotálják a külföldi nyaralásokat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat járvány koronavírus Kurtisz Krisztián Uniqa utasbiztosítás utazás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Fontos

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.