Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. december 10. 06:52 Vállalat

Indul Budapesten a Kifli.hu: a csehek ott támadják a Tescót és a társait, ahol a legjobban fáj nekik

Heteken belül elindul Budapesten és Budaörsön az élelmiszer házhoz szállítással foglalkozó Kifli.hu. Az első hallásra kicsit vicces név a cseh Rohlik.cz magyarítása, mint ahogy az egész szolgáltatás is a cseh eredeti magyar verziója lesz. De egyébként véresen komoly üzletet takar.

A Rohlik mögött Tomas Cupr, a 37 éves cseh befektető-vállalkozó áll, aki informatikusként kezdte a pályáját, és egy rövid londoni kitérő után Csehországban az online kereskedelemben, illetve a hozzá kapcsolódó logisztika megszervezésével kereste meg az első millióit. A nevéhez fűződik többek között a Slevomat nevű online piactér és az éttermi rendeléseket házhoz szállító szolgáltatás, a DámeJídlo beindítása, de legnagyobb sikerének talán a Rohlik számít. Ez Brno és Prága után újabban már a közepes méretű cseh városokban is terjeszkedik.

James McQuillan, a Kifli.hu ügyvezetője azt mesélte nekem, hogy Cupr fejében már tavaly novemberben megszületett a budapesti indulás ötlete, a startot pedig a gyakorlatban július óta készítik elő. A Jászberényi úti raktárban és a szomszédságában lévő irodában már közel 50-en dolgoznak.

Tomas Cupr, a Rohlik.cz tulajdonosa. Fotó: Wikipedia

Üzleti szempontból a dolog érdekessége egyértelműen az, hogy az élelmiszer házhoz szállítás évek óta csak nyűg a kiskereskedelmi láncok nyakában. A diszkontokon (Aldi, Lidl, PennyMarket) kívül ma már szinte senki sem teheti meg, hogy ne legyen jelen ezen a piacon, van már ilyen szolgáltatása a Tescónak, az Auchannak, a Sparnak és Prímának is.

Az online rendelések kiszolgálása azonban mindenhol masszívan veszteséges. Ennek elsősorban az az oka, hogy a házhoz szállítás Nyugat-Európában is csak a teljes élelmiszer kiskereskedelem pár százalékát teszi ki, Kelet-Európában pedig még ennyit se, ám a szolgáltatás informatikai és logisztikai hátterének biztosítása nem olcsó. Magas költségszint mellett alacsony a forgalom, és nagyon kicsi a nyereségráta, mert a vásárlók a boltban megszokott árakat igénylik a házhoz szállítás során is.

Akkor miért látnak ebben bármi fantáziát a csehek?

James McQuillan azt mondja azért, mert ők másképp közelítik meg a piacot. Ahogy az Uber sem taxicég, vagy az Airbnb sem szállodaipari vállalkozás, a Kifli.hu sem fog szupermarketeket nyitni. A társaság sokkal inkább tekinti magát informatikai (és ehhez kapcsolódó logisztikai) szolgáltatónak, mint kiskereskedőnek.

Mi nem egy létező üzleti modellre húzunk rá egy kiegészítő szolgáltatást, hanem eleve csak ezzel foglalkozunk, és úgy építettük fel a rendszerünket, hogy az ehhez kapcsolódó feladatokat gyorsan, illetve költséghatékonyan oldjuk meg

– mondja James McQuillan.

A modell fontos eleme a saját raktár és az ott lévő, saját fejlesztésű informatika-logisztika. Ide közvetlenül a gyártóktól érkeznek be a termékek, és az a cél, hogy minél kevesebb ideig maradjanak, lehetőleg gyorsan menjenek tovább a vásárlók felé. Az online rendelések összekészítését a raktárban már 13 perccel azután elkezdik, hogy a vásárló rákattintott a megrendelés gombra. A házhoz szállítást az egész városban 60 perces időablakokban vállalják majd, és lesz egy feláras expressz szolgáltatás is, ahol 4 órán belül házhoz visznek mindent.

A szolgáltatás 10 furgonnal indul, amelyek naponta összesen körülbelül 300 megrendelést tudnak kiszállítani, a flotta azonban folyamatosan bővülni fog. A friss pékáru különösen fontos eleme lesz a Kifli.hu-nak, mivel ez a Rohlik.cz sikerében is nagy szerepet játszott. A csehek hamar rájöttek arra, hogy a finom-friss speciális pékáruk kiszállítása jól becsatornázza a vásárlókat és a megtartásuk miatt is fontos. Ezért megpróbálnak város legjobb kis pékségeivel szerződni, és a furgonokat a reggeli holtidőben arra használják, hogy ezekből a műhelyekből beszállítják a pékárut a központi raktárba (hiszen a kis pékségek jellemzően nem vállalnak saját fuvarozást).

Az ehhez hasonló kézműves-házi termékek lesznek a Kifli.hu specialitásai, és ez szándékuk szerint egyrészt meg fogja különböztetni a szolgáltatást a versenytársaktól, másrészt olyan prémium lesz, ami vonzó a fogyasztónak. Ha nincs időd vagy kedved arra, hogy elmenj abba a bizonyos pékségbe, ahol azt a bizonyos croissant-t készítik, amit nagyon szeretsz, akkor megrendeled a Kifli.hu-ról, és ha már rendelsz, akkor hozzácsapsz egy pár egyéb alap élelmiszert is, amire úgyis szükséged van. Utóbbiakat nagyságrendileg ugyanannyiért fogod itt is megkapni, mint máshol – ígérte az ügyvezető.

James McQuillan azt mondja, a Rohlik.cz ma már nem csak üzemi szinten nyereséges, hanem az indulása óta eltelt 4 év alatt visszahozta a tulajdonosának a kezdeti befektetést is.

Cupr egyébként egyszer azt írta egy vállalati levélben (amit a személyes honlapjára is kirakott), hogy 2019-ben 5 milliárd cseh korona (65 milliárd forint) bevételt tervez.

 

Magyarországon 3 év alatt szeretnék elérni a megtérülést, James McQuillan szerint erre az ad lehetőséget, hogy Budapest (és később az agglomeráció) nagyobb piac, mint Prága, az informatikai és a logisztikai rendszerre már nem kell költeni, csak magyarra kell fordítani, és a csehországi induláskor elkövetett hibákat sem követik el újra. Mindez a reményeik szerint sokkal kisebb kezdeti befektetést kíván.

Döntő tényező lesz, hogy mennyire sikerül feltornászni az egy kosárra jutó átlagos rendelési értéket.

A tisztán online vállalkozásoknak ugyanis tipikus csapdahelyzete, hogy a forgalom növekedése az informatikai és kiszállítási költségeket megemeli (míg a hagyományos, fizikailag is létező boltokban ez a probléma nem jelentkezik, és ezért a nagyobb bevétel sokkal inkább forgatható át nagyobb nyereségbe). Ezt a potenciális problémát csak a kosárérték növelésével lehet ellensúlyozni.

A célközönség tehát tipikusan a városi, irodában dolgozó, igényesebb réteg lesz, amelynek a vásárlási élmény mellett fontos tényező a házhoz szállítással megtakarított idő. A szolgáltatás csak egy bizonyos, ma még nem publikus összeghatár felett lesz ingyenes, ezzel is motiválva a vásárlókat a cég számára nyereséget hozó kosárérték elérésére.

Nehéz ma megjósolni, hogy a Kifli.hu indulása átrendezheti-e a piacot, James McQuillan azt mondja, a szolgáltatásuk ára “versenyképes” lesz a nagy szereplőkével. Nem valószínű, hogy a nagy házhoz szállítók változtatnának a stratégiájukon egy kisebb regionális szereplő megjelenése miatt, ám a Kifli.hu igen kellemetlen jelenség lehet számukra, mert sikere esetén tovább nehezíti az online üzlet nyereségre fordítását.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNeked kényelmes, de a boltnak csak veszteséget okoz az élelmiszer-házhozszállításNem megy a piac, még Németországban sem, mert az eddigi modellek túl nagy költséggel dolgoznak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat élelmiszer házhoz szállítás Kifli.hu kiskereskedelem online kere Tomas Cupr Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.