Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. november 20. 16:23 Vállalat

Az állami média állami hirdetésein is Mészáros Lőrinc és köre keres

Több száz millió forintos jutalékért a Media Services Company (MSC) értékesítheti az állami média hirdetési felületeit a következő három évben, ha nem minősítik ismét érvénytelennek az erre vonatkozó közbeszerzést. A tender eredménye két szempontból sem meglepő: egyrészt eddig is ez a cégcsoport végezte ezt a munkát a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) számára, másrészt más nem is adhatott ajánlatot, mivel csak az MSC-t hívták meg a most záródó közbeszerzésre.

Jött Habony és Mészáros, meg a profit

A nyertes vállalat egyértelműen Fidesz-közeli, hiszen Mészáros Lőrinc és a TV2-t megszerző üzleti kör is tulajdonos benne. Az MSC az ország egyik legnagyobb reklámértékesítőjének (sales house), az Atmediának a leányvállalata. Utóbbi cég 44 tévécsatorna hirdetéseit szervezi, azaz a csatornák átadják nekik a reklámidejüket, amire (jellemzően csomagban eladva) az Atmedia szerez hirdetőket. A vállalat szerződésben áll mások mellett a Fox Networks-szel (National Geographic), a Sony Pictures-szel (AXN, Viasat 3, Viasat 6) és a Warner Mediával (Cartoon Network), ami azonban ennél is fontosabb, hogy ők terelik a hirdetőket az állami média és a TV2-csoport összesen húsz csatornájára is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMészáros Lőrinc bizalmasához kerülhet a teljes Fidesz-közeli tévébizniszA TV2 után a kereskedelmi csatornának műsorokat gyártó IKO és az adó reklámjait értékesítő Atmedia is Vida József Takarékbank-vezér környezetébe került.

Utóbbival pedig a csoport tulajdonosi köre is összeér. Az Atmedia 2016-ban került egyértelműen kormányközeli kézbe, ekkor vásárolta ugyanis meg a sajtóban csak a „Habony Árpád hitelezője” eposzi jelzővel futó Tombor András. A vállalat köré aztán egy elég nehezen átlátható cégháló épült, ami mögött mostanra – némi kavarás után – részben Mészáros Lőrinc magántőkealapja, részben a TV2 új tulajdonosi köre, a felcsúti milliárdossal jó kapcsolatot ápoló Vida József és üzlettársai állnak.

Mindenesetre a cég látványosan megtáltosodott azt követően, hogy kormányközeli vállalkozók tűntek fel körülötte. Bár a társaságnak korábban sem ment rosszul, ám 2018-ra a három évvel korábbihoz képest így is sikerült több mint háromszorosára növelnie az árbevételét, és durván megháromszoroznia a profitját.

 

Érvénytelen ajánlattal is nyertek

Most pedig az is eldőlt, hogy még három évig biztosan nem kell lemondaniuk az állami megrendelésekről. Az MTVA által kiírt közbeszerzés szerint 36 hónapos megállapodás az állami média valamennyi hirdetési felületére kiterjed, vagyis az Atmedia kezeli

  • az M1, M2, M4, M5, Duna, Duna World tévécsatornák,
  • a Kossuth, Petőfi, Bartók és Dankó rádiók, illetve
  • az előbbiekhez tartozó teletext és
  • az online (így különösen a hirado.hu, mediaklikk.hu, petofilive.hu, m4sport.hu)

felületeket.

Mindezektől pedig az MTVA éves szinten milliárdos bevételt remélhet. Egészen pontosan legalább 2,3 milliárdot, a kiírásban ugyanis ezt szabták meg minimumként. A tényleges összeg azonban jóval efölött lehet, amire nemcsak az utal, hogy a különböző jutaléksávokat 3,2 és 4 milliárd között határozták meg, számítási alapnak pedig 6 milliárdot adtak meg a kiírásban, hanem az is, hogy az elmúlt években is 6 milliárd körül alakult a vagyonkezelő alap reklámbevétele.

 

Ha ezt sikerül a következő években is hozni, akkor Mészáros Lőrinc és üzleti köre évi 700-800 millió forintot kereshet az állami megbízáson. Csak azért nem többet, mert a kérhető jutalékot 12 százalékban maximálta az MTVA. Más kérdés, hogy ezt a jelek szerint az MSC-nél első körben nem vették komolyan.

Az állami média első témában kiírt közbeszerzése ugyanis – legalábbis a leadott indoklás szerint – azért lett érvénytelen, mert az egyetlen ajánlattevő (az MSC) nem vette figyelembe a maximális jutalékot. Emiatt azt a tendert érvénytelennek minősítették, de furcsa mód így is eldőlt már akkor, hogy kit bíznak meg a munkával. Az új közbeszerzés kiírásakor ugyanis az MTVA kérte a Közbeszerzési Hatóságot és annak elnökét, hogy egy olyan új eljárást folytathasson le, amire csak az MSC-t kell meghívnia. Az engedélyt pedig meg is kapták, így a második körben is csak egy ajánlat érkezett, az MSC-é. Ráadásul eléggé kicentizve, hiszen úgy számolták ki, hogy a megadott feltételek mellett a 6 milliárdos alapra pont kijött a maximális 12 százalékos jutalék.

Magánál hirdet az állam, és valaki ezen is keres

Az ügynökség egyébként 3,2 milliárd forintig a piaci hirdetési bevételek 10,5 százalékát kapja meg, efölött pedig 200 millió forintonként nő a jutalék, úgy, hogy a 4 milliárd feletti részre már több mint 18 százalék jár. Ez egyébként a G7 által megkérdezett szakértő szerint nem kiugróan magas, nagyjából megfelel a piaci áraknak, hiszen az ügynökségek többsége 15 százalék körüli mutatóval dolgozik.

 

Ráadásul a fenti számok kizárólag a piaci reklámokra vonatkoznak, az állami hirdetések után csak 5,5 százalékot kap az MSC. Más kérdés, hogy bizonyos szempontból még ez is erősen aggályos. Egyrészt az állami reklámokért az elmúlt évek alapján sokat nem kell dolgozni, azok önmaguktól megtalálják az útjukat a kormányzat számára szimpatikus üzeneteket közvetítő médiumok, így például az állami média felé. Másrészt a kiírásból úgy tűnik, hogy a bevételt, ami alapján a jutaléksávokat meghatározták, az állami hirdetések is növelik, azaz ezek is hozzájárulnak ahhoz, hogy az MSC akár 18,5 százalékot tarthasson meg a behozott reklámokból.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat állami média atmedia Mészáros Lőrinc MTVA Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2024. június 21. 05:04 Közélet, Vállalat

Nagyon fáj a külföldi tulajdonú cementgyártóknak a nyakukba varrt adó

Megnéztük, hogy a számok alapján mennyire szenvednek a külföldi kézben lévő építőanyaggyártók, amelyeket a kormány ki akar szorítani a piacról.

Torontáli Zoltán
2024. június 20. 05:05 Pénz, Vállalat

Miért emelik a cégek az áraikat a várható idei infláció többszörösével?

A béremelésekhez és a verseny hiányához is köze van annak, hogy néhány szolgáltató szektorban a tavalyi inflációt közelítő mértékben emelték idén az árakat.

Torontáli Zoltán
2024. június 18. 16:30 Tech, Vállalat

Közép-kelet-európai versenytársak szorítják ki a magyar tőkét a magyar e-kereskedelemből

A Foxpost eladása újabb jele annak, hogy a régióban hosszabb távon a magyar cégek nem rúgnak labdába.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. június 24. 05:03 Közélet

Annyi pénz ömlött a magyar fociba, hogy Ausztrián kívül mindenkit lehagytunk a régióban

Pénzügyileg olyan ütemben fejlődik 2010 óta a magyar labdarúgó élvonal, amit a régióban még csak megközelíteni sem tud egyetlen más liga sem.

Ercse Kriszta
2024. június 23. 06:35 Élet, Közélet

Az oktatási rendszer alapvető hibáit mutatja, hogy ilyen sokan megbuknak elsőben

Logisztikai és nem szakmai alapon kényszerül sok gyerek túl korán az általános iskolába, ahol nem kapja meg a számára szükséges támogatást.

Elek Péter
2024. június 22. 06:45 Közélet, Pénz

Csodára vár a kormány, hogy szavazatvesztés nélkül rendbe tudja tenni a költségvetést

Június 9-e után olyan belpolitikai képlet állt elő, amelyben lehetetlennek tűnik népszerűségvesztés nélkül korrigálni, márpedig azt muszáj lesz.