A samponos, tusfürdős, öblítős, mosószeres és mosogatószeres flakonok komoly környezeti terhelést okoznak, sokszor komolyabbat, mint a PET-palackok, mert szelektív gyűjtésük és újrahasznosításuk kevésbé megoldott. Ezért is nagyon fontos fejlemény, amiről a cseh Novinky adott hírt: náluk a dm tesztjei után most már a Rossmann is bevezette az automata újratöltő berendezéseit.
A megoldás annyira egyszerűnek tűnik, hogy csak azon lehet csodálkozni, eddig miért nem alkalmazták. A vevők az első alkalommal 20 cseh koronáért (260 forintért) megvesznek egy üres flakont, amelynek vonalkódját a töltőautomata leolvassa, és a megfelelő termékkel tölti meg. A gép kinyomtatja a felhasználhatósági határidőt, amit a vásárló felragaszt a flakonra, a következő alkalomtól kezdve pedig már lehet a kiürült flakonnal menni a boltba, és újratölteni.
Csehországban úgy számolnak, hogy ha az automaták által kiszolgált háztartási termékeknél (jelenleg nyolc ilyen van) mindenki átállna az újratöltésre, akkor évente 5 ezer tonnával csökkenne a műanyag szemét mennyisége. Mivel a cseh népesség és a vásárlóerő is hasonló a magyarhoz, durva közelítéssel nálunk is hasonló eredményt lehetne elérni.
A dm azt mondta a cseh lapnak, hogy náluk még csak tesztelik a megoldást, de annyira jól fogadták a vevők, hogy jövő februártól elkezdik a szélesebb körű kiépítést. Megkérdeztük a Rossmannt, hogy Magyarországon mikor tervezik az automaták bevezetését, cikkünket kiegészítjük, ha a drogérialánc válaszol.
Frissítés: A Rossmann Magyarország az alábbi választ küldte kérdésünkre:
Nagyon örülünk a cseh Rossmann kezdeményezésnek és kíváncsian várjuk az eredményét. Ugyan egyszerűnek tűnik a megvalósítása ennek a megoldásnak, azért alapos előkészületet igényel, melyhez a beszállítók nyitottsága és az üzletek átalakítása is szükséges. Amint nálunk is várható a csomagolásmentes vegyi áruk és kozmetikumok értékesítése, azonnal kommunikálni fogjuk.
Vállalat
Fontos