Az utóbbi néhány napban több újabb jel mutatta az autóipar egyre nagyobb bizonytalanságát, kialakulóban lévő válságát. A Volkswagen például ma jelentette be, hogy idén a korábban várt enyhe növekedés helyett inkább stagnálásra számít az eladásokat illetően, vagyis várhatóan véget ér egy évtizedes növekvő trend, amit még a vállalatra 2015-ben lesújtó dízelbotrány sem tudott megtörni. A világ jelenlegi legnagyobb autógyártója pesszimizmusát többek között a gazdaság globális lassulásával és az iparágban egyre inkább élesedő versennyel magyarázta.
Szintén az autógyárakra nehezedő egyre nagyobb nyomást jelzi, hogy a Fiat-Chrysler a PSA csoporttal*A jórészt a francia állam tulajdonában lévő cégcsoport gyártja a Citroen, a Peugeot és újabban az Opel márkájú gépkocsikat. kezdett tárgyalni az együttműködésről, miután a nyáron a Renault-val kudarcba fulladt egy hasonló megállapodás terve. Az olasz-amerikai és a francia vállalatok összefogását a kedvezőtlen gazdasági körülmények mellett az elektromos hajtású autók gyártására való átállás minél hatékonyabb megvalósítása ösztönzi a leginkább. A szigorodó károsanyag-kibocsátási szabályoknak ugyanis egyre kevésbé lehet megfelelni villanyautók értékesítése nélkül, azonban a Fiat-Chrysler jócskán lemaradt a versenytársakhoz képest az elektromos járművek fejlesztésében, amit a PSA-val közösen könnyebb lehet ledolgoznia.
A megállapodás persze a PSA-nak is javára válhat, már csak azért is, mert a cégnél éppen mostanában került napirendre a Peugeot márka újbóli bevezetése az amerikai piacra, ahol 1991 óta nem kaphatók a francia autók. A Wall Street Journal értesülései szerint az egyeztetések egyelőre nagyobb konfliktusok nélkül zajlanak, és bár garancia még semmire sincs, már körvonalazódik, hogy a PSA-t jelenleg irányító Carlos Tavares venné kézbe a transzatlanti gigaautógyár ügyvezetését, az elnöki székben pedig John Elkann foglalna helyet, aki most ezt a pozíciót a Fiat-Chrysler-nél tölti be. Ha létrejön a megállapodás, a Volkswagen jókora vetélytársat kaphat hirtelen a nyakába, ami főleg az európai piacokon szorongatná meg a német autógyártót, méghozzá két, egymással hagyományosan versengő autóipari dinasztia, az olasz Agnelli és a francia Peugeot családok összefogásának jóvoltából.
Ugyancsak egyértelmű jele az autógyártók előtt álló kihívásoknak, hogy a japán autóipar újdonságait bemutató Tokyo Motor Show-n a Toyota egyáltalán nem állított ki olyan autókat, amelyeket eladásra fejlesztett volna ki. Hiába beszélünk az értékesítési adatok alapján a második legnagyobb autógyártóról a világon, a japán cég inkább a szolgáltatásokban látja a jövőt. Mindezt annyira komolyan gondolja a vállalat, hogy a tokiói kiállításon a közlekedéssel kapcsolatban tervezett szolgáltatásaihoz fejlesztett járművek mellett például az egészségügy és a kommunikáció terén is bemutatott néhány újdonságot.
Vállalat
Fontos