Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. június 6. 12:54 Vállalat

Gyorsan véget ért a Fiat-Renault románc

Amilyen váratlanul kezdődött, olyan viharosan véget is ért a Fiat-Chrysler és a Renault egyesítését célzó tárgyalás. Az olasz vezetésű csoport menedzsmentje ugyanis úgy döntött, hogy visszavonja az ajánlatát, a francia állam ellenkezésére hivatkozva.

A fejlemény közvetlen előzménye, hogy a Renault menedzsmentje másodszor is elhalasztotta a döntést a Fiat-Chrysler ajánlatának elfogadásáról. A Renault 15 százalékos részvényese, a francia állam ugyanis azt jelezte, hogy több időre van szüksége.

„Világossá vált, hogy Franciaországban jelenleg nem adottak a feltételek az egyesülés sikeres végrehajtásához” – fogalmazott ezek után a Fiat-csoport közleménye. A Bloomberg cikke szerint ugyanakkor a „jelenleg” szó használata azt jelzi, hogy az olaszok a későbbiekben újra visszatérhetnek a tárgyalóasztalhoz. Ennek lehetőségéről a francia pénzügyminiszter is beszélt egy rádióinterjúban. A befektetők mindenesetre nem örültek, mindkét cég részvényárfolyama jelentős mínuszban kezdte a csütörtöki kereskedést.

A francia kormány részben azért kért több időt, hogy meggyőzze a Renault-val évtizedes partnerségben lévő Nissant, hogy támogassa az egyesülést. Erről a japán cég vezetése ugyanis csak az utolsó pillanatban szerzett tudomást, amit nem vett jó néven.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFiat-Renault: szerelem nem első látásraEgyik fél sem a másikkal képzelte el a jövőjét, most mégis lelkesen vágnának bele a közös bizniszbe.

A két társaság egyesülésével a világ harmadik legnagyobb autógyártója jött volna létre – a Volkswagen és a Toyota után –, körülbelül 35 milliárd eurós piaci értékkel. A Fiat-Chrysler hozzájuthatott volna az életbevágóan szükséges elektromos autós tudáshoz, ilyen modellek tömeges piacra dobása nélkül ugyanis várhatóan nem tud majd megfelelni a 2021-től hatályos uniós szén-dioxid-kibocsátási határértéknek (átlagosan 95 gramm/kilométer), amelyet flottaszinten kellene teljesíteni. A Renault-nak pedig egyebek mellett az jött volna jól, hogy beléphet a luxusautó-szegmensbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába hatékonyabbak az európai autók, mivel egyre nagyobbak, ezért sokkal szennyezőbbekA legnagyobb európai autópiacon, Németországban kedvelik a nehéz, szennyező és nagy teljesítményű autókat. A szennyező luxusautók eladását az EU kiskapukkal segíti.

Mindez jól hangzik, de már első pillanatra látszódtak a nehézségek is. Egy olasz-amerikai-francia-japán együttműködésben sok buktató lehetséges, és az autóipar gyakran nemzeti üggyé válik. Az egyesüléstől várt 5 milliárd euró körüli megtakarítást például nemigen lehetne teljesíteni jelentősebb elbocsátások, esetleg gyárak bezárása nélkül. Ez aligha hiányzik a sárgamellényes tüntetők által sakkban tartott francia elnöknek, de nyilván az olasz kormánynak is lenne ahhoz egy-két szava, ha olasz üzemre akarnának lakatot tenni.

A Renault-nál ehhez jön a Nissan- és a Mitsubishi-partnerség kezelendő terhe. A Japánban pár hónapja pénzügyi visszaélések gyanújával őrizetbe vett Carlos Ghosn vezérigazgató szerette volna a három céget szorosabban összefogni, esetleg összeolvasztani, japán részről valószínűleg ennek megakadályozása is cél volt, amikor lecsaptak a karizmatikus cégvezérre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRenault-Nissan: ki nem állhatják egymást, mégsem tudnak elválniSosem jön jókor, ha egy globális autógyártót lefejeznek, de a Renault-Nissan párosnál Carlos Ghosn lekapcsolása a végletekig kiélezheti az ellentéteket.

Vállalat Carlos Ghosn egyesülés fiat-chrysler Nissan Renault Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2019. szeptember 14. 08:08 Vállalat

Az állam és a mobilhasználók is milliárdokat bukhatnak a tegnapi döntés miatt

Mindenki arra számított, hogy a Digi frekvenciát szerez magának és szétrobbantja a magyar mobilpiacot, erre egyszerűen kivágták őket a frekvenciatenderről.

Bucsky Péter
2019. szeptember 13. 06:57 Vállalat

Panellakásból indult magyar cég robotizálja a legnagyobb multikat

Hárommilliárdos vállalkozássá nőtt három fiatal magyar mérnök robotos cége. A munkaerőhiány érezhetően pörgeti a robotok iránti keresletet nemcsak Magyarországon, hanem az egész régióban.

Váczi István
2019. szeptember 12. 16:20 Vállalat

Tényleg baj van a világgazdasággal, alig vesznek új repülőket

Nemcsak a repülési tilalommal sújtott Boeing szenved, az Airbustól is alig rendeltek új repülőgépeket az idén.

Fontos

Stubnya Bence
2019. szeptember 15. 07:53 Adat

A devizahitelek gerjeszthették a nagy magyar kivándorlási hullámot

A szegényebb háztartások részesülnek nagyobb részben a külföldön dolgozó magyarok hazautalásaiból. Fontos motiváció volt a külföldön munkát keresőknek, hogy a család fizetni tudja a törlesztőt.

Kasnyik Márton
2019. szeptember 13. 15:11 Pénz

Ha a béremelkedést akarják eltüntetni, jöhet a 444 forintos euró

Ha a jegybank célja a gyenge forinttal a versenyképesség javítása, akkor nem kell megállniuk 333 forintnál.

Stubnya Bence
2019. szeptember 12. 06:51 Élet, Világ

Alig használják több ezer tudós klímaváltozás elleni kedvenc fegyverét

A világ károsanyag-kibocsátásának 15 százalékát adóztatják jelenleg, és csak az országok töredékében olyan mértékben, amivel el lehetne érni a párizsi klímacélokat. A közgazdászok imádják a szén-dioxid-adót, a világ nem annyira. De miért?