Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. június 6. 12:54 Vállalat

Gyorsan véget ért a Fiat-Renault románc

Amilyen váratlanul kezdődött, olyan viharosan véget is ért a Fiat-Chrysler és a Renault egyesítését célzó tárgyalás. Az olasz vezetésű csoport menedzsmentje ugyanis úgy döntött, hogy visszavonja az ajánlatát, a francia állam ellenkezésére hivatkozva.

A fejlemény közvetlen előzménye, hogy a Renault menedzsmentje másodszor is elhalasztotta a döntést a Fiat-Chrysler ajánlatának elfogadásáról. A Renault 15 százalékos részvényese, a francia állam ugyanis azt jelezte, hogy több időre van szüksége.

„Világossá vált, hogy Franciaországban jelenleg nem adottak a feltételek az egyesülés sikeres végrehajtásához” – fogalmazott ezek után a Fiat-csoport közleménye. A Bloomberg cikke szerint ugyanakkor a „jelenleg” szó használata azt jelzi, hogy az olaszok a későbbiekben újra visszatérhetnek a tárgyalóasztalhoz. Ennek lehetőségéről a francia pénzügyminiszter is beszélt egy rádióinterjúban. A befektetők mindenesetre nem örültek, mindkét cég részvényárfolyama jelentős mínuszban kezdte a csütörtöki kereskedést.

A francia kormány részben azért kért több időt, hogy meggyőzze a Renault-val évtizedes partnerségben lévő Nissant, hogy támogassa az egyesülést. Erről a japán cég vezetése ugyanis csak az utolsó pillanatban szerzett tudomást, amit nem vett jó néven.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFiat-Renault: szerelem nem első látásraEgyik fél sem a másikkal képzelte el a jövőjét, most mégis lelkesen vágnának bele a közös bizniszbe.

A két társaság egyesülésével a világ harmadik legnagyobb autógyártója jött volna létre – a Volkswagen és a Toyota után –, körülbelül 35 milliárd eurós piaci értékkel. A Fiat-Chrysler hozzájuthatott volna az életbevágóan szükséges elektromos autós tudáshoz, ilyen modellek tömeges piacra dobása nélkül ugyanis várhatóan nem tud majd megfelelni a 2021-től hatályos uniós szén-dioxid-kibocsátási határértéknek (átlagosan 95 gramm/kilométer), amelyet flottaszinten kellene teljesíteni. A Renault-nak pedig egyebek mellett az jött volna jól, hogy beléphet a luxusautó-szegmensbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába hatékonyabbak az európai autók, mivel egyre nagyobbak, ezért sokkal szennyezőbbekA legnagyobb európai autópiacon, Németországban kedvelik a nehéz, szennyező és nagy teljesítményű autókat. A szennyező luxusautók eladását az EU kiskapukkal segíti.

Mindez jól hangzik, de már első pillanatra látszódtak a nehézségek is. Egy olasz-amerikai-francia-japán együttműködésben sok buktató lehetséges, és az autóipar gyakran nemzeti üggyé válik. Az egyesüléstől várt 5 milliárd euró körüli megtakarítást például nemigen lehetne teljesíteni jelentősebb elbocsátások, esetleg gyárak bezárása nélkül. Ez aligha hiányzik a sárgamellényes tüntetők által sakkban tartott francia elnöknek, de nyilván az olasz kormánynak is lenne ahhoz egy-két szava, ha olasz üzemre akarnának lakatot tenni.

A Renault-nál ehhez jön a Nissan- és a Mitsubishi-partnerség kezelendő terhe. A Japánban pár hónapja pénzügyi visszaélések gyanújával őrizetbe vett Carlos Ghosn vezérigazgató szerette volna a három céget szorosabban összefogni, esetleg összeolvasztani, japán részről valószínűleg ennek megakadályozása is cél volt, amikor lecsaptak a karizmatikus cégvezérre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRenault-Nissan: ki nem állhatják egymást, mégsem tudnak elválniSosem jön jókor, ha egy globális autógyártót lefejeznek, de a Renault-Nissan párosnál Carlos Ghosn lekapcsolása a végletekig kiélezheti az ellentéteket.

Vállalat Carlos Ghosn egyesülés fiat-chrysler Nissan Renault Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Váczi István
2020. július 7. 17:13 Vállalat

A legnagyobb hirdetők próbálnák észhez téríteni a Facebookot, egyelőre kevés sikerrel

A hirdetők bojkottja nem fogja megroppantani a céget, de ha nem maradnak szövetségesei, könnyen feldarabolhatja egy új amerikai kormányzat.

Torontáli Zoltán
2020. július 7. 11:09 Vállalat, Világ

Megy ez, csak akarni kell, a vonat máris kiváltotta a repülőt

Az Austrian Airlines ezentúl nem repülőjegyet ad el Bécs és Salzburg között az átszálló utasoknak, hanem azzal egyenértékű vonatjegyet. Budapestre ugyanez elvileg lehetséges lenne.

Stubnya Bence
2020. július 7. 06:29 Közélet, Vállalat

Huszárvágással kedvetlenítenék el a katáztatókat, de ennek sokan nem örülnek

Az adónem létrehozása óta benne volt a pakliban, hogy visszaélnek majd vele. A kormány most lépne, de könnyen lehet, hogy a változtatással valódi vállalkozók is rosszul járnának.

Fontos

Fabók Bálint
2020. július 6. 06:49 Közélet, Vállalat

Tudják, hogy bezuhanna a turizmus, mégis megfojtanák a rövid távú lakáskiadást

A kormányzat a fővárossal egyetértésben dolgozik az Airbnb-modell korlátozásán, ami mögött - Európában egyedülálló módon - a túlturizmus helyett egy iparági lobbi áll.

Torontáli Zoltán
2020. július 4. 07:47 Élet, Világ

Rengeteg műanyag van a ruhádban, amit borzasztó nehéz újrahasznosítani

Míg a PET-palackok és a papír újrahasznosítása technológiailag már régóta megoldott művelet, a textileké még mindig nem az.

Bucsky Péter
2020. július 3. 17:26 Adat

A követhető állami reklámpénzek 84 százaléka NER-cégekhez kerül

Minden harmadik reklámforintot az állam tolja bele a magyar médiába. A Miniszterelnökség közel 14 milliárdot költött a járvánnyal kapcsolatos kommunikációra.