Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. június 6. 12:54 Vállalat

Gyorsan véget ért a Fiat-Renault románc

Amilyen váratlanul kezdődött, olyan viharosan véget is ért a Fiat-Chrysler és a Renault egyesítését célzó tárgyalás. Az olasz vezetésű csoport menedzsmentje ugyanis úgy döntött, hogy visszavonja az ajánlatát, a francia állam ellenkezésére hivatkozva.

A fejlemény közvetlen előzménye, hogy a Renault menedzsmentje másodszor is elhalasztotta a döntést a Fiat-Chrysler ajánlatának elfogadásáról. A Renault 15 százalékos részvényese, a francia állam ugyanis azt jelezte, hogy több időre van szüksége.

„Világossá vált, hogy Franciaországban jelenleg nem adottak a feltételek az egyesülés sikeres végrehajtásához” – fogalmazott ezek után a Fiat-csoport közleménye. A Bloomberg cikke szerint ugyanakkor a „jelenleg” szó használata azt jelzi, hogy az olaszok a későbbiekben újra visszatérhetnek a tárgyalóasztalhoz. Ennek lehetőségéről a francia pénzügyminiszter is beszélt egy rádióinterjúban. A befektetők mindenesetre nem örültek, mindkét cég részvényárfolyama jelentős mínuszban kezdte a csütörtöki kereskedést.

A francia kormány részben azért kért több időt, hogy meggyőzze a Renault-val évtizedes partnerségben lévő Nissant, hogy támogassa az egyesülést. Erről a japán cég vezetése ugyanis csak az utolsó pillanatban szerzett tudomást, amit nem vett jó néven.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFiat-Renault: szerelem nem első látásraEgyik fél sem a másikkal képzelte el a jövőjét, most mégis lelkesen vágnának bele a közös bizniszbe.

A két társaság egyesülésével a világ harmadik legnagyobb autógyártója jött volna létre – a Volkswagen és a Toyota után –, körülbelül 35 milliárd eurós piaci értékkel. A Fiat-Chrysler hozzájuthatott volna az életbevágóan szükséges elektromos autós tudáshoz, ilyen modellek tömeges piacra dobása nélkül ugyanis várhatóan nem tud majd megfelelni a 2021-től hatályos uniós szén-dioxid-kibocsátási határértéknek (átlagosan 95 gramm/kilométer), amelyet flottaszinten kellene teljesíteni. A Renault-nak pedig egyebek mellett az jött volna jól, hogy beléphet a luxusautó-szegmensbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába hatékonyabbak az európai autók, mivel egyre nagyobbak, ezért sokkal szennyezőbbekA legnagyobb európai autópiacon, Németországban kedvelik a nehéz, szennyező és nagy teljesítményű autókat. A szennyező luxusautók eladását az EU kiskapukkal segíti.

Mindez jól hangzik, de már első pillanatra látszódtak a nehézségek is. Egy olasz-amerikai-francia-japán együttműködésben sok buktató lehetséges, és az autóipar gyakran nemzeti üggyé válik. Az egyesüléstől várt 5 milliárd euró körüli megtakarítást például nemigen lehetne teljesíteni jelentősebb elbocsátások, esetleg gyárak bezárása nélkül. Ez aligha hiányzik a sárgamellényes tüntetők által sakkban tartott francia elnöknek, de nyilván az olasz kormánynak is lenne ahhoz egy-két szava, ha olasz üzemre akarnának lakatot tenni.

A Renault-nál ehhez jön a Nissan- és a Mitsubishi-partnerség kezelendő terhe. A Japánban pár hónapja pénzügyi visszaélések gyanújával őrizetbe vett Carlos Ghosn vezérigazgató szerette volna a három céget szorosabban összefogni, esetleg összeolvasztani, japán részről valószínűleg ennek megakadályozása is cél volt, amikor lecsaptak a karizmatikus cégvezérre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRenault-Nissan: ki nem állhatják egymást, mégsem tudnak elválniSosem jön jókor, ha egy globális autógyártót lefejeznek, de a Renault-Nissan párosnál Carlos Ghosn lekapcsolása a végletekig kiélezheti az ellentéteket.

Vállalat Carlos Ghosn egyesülés fiat-chrysler Nissan Renault Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Váczi István
2019. június 17. 16:46 Vállalat

Megépítik a gépet, amellyel egy fapados is elrepülhet Budapestről Amerikába

A párizsi légi szalonon az Airbus bejelentette, hogy megépíti A321-es gépének igazán hosszú távú járatokra optimalizált változatát.

Jandó Zoltán
2019. június 17. 16:27 Adat, Vállalat

Pár ábra megmutatja, hogy mennyire nem a piacról él a kormányközeli média

A Mediaworksnek több mint kétezer vevője volt tavaly év végén, de a pénz háromnegyedét az állami hirdetéseket elosztó New Land Mediától várták.

Debreczeni Anna
2019. június 17. 13:13 Vállalat

Pénztengerben fürdenek a magyar biztosítók, de az autóipar fejlődése ellenük dolgozik

Hozzánk csak a használtautó importtal csordogál be a biztonságosabb autópark, amely csökkenti a balesetek lehetőségét.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. június 17. 06:50 Vállalat

Szinte munkások nélkül kaszálnak tízmilliárdokat a kormány kedvenc építői

Összeszedtünk néhány adatot, amelyek elég jól megmutatják, hogy lényegében „üzletszerzési jutalékot” szednek az állami tendereken rendszeresen arató cégek.

Hajdu Miklós
2019. június 16. 16:57 Adat

Most jön a neheze, ha Magyarország is tenni akar a klímakatasztrófa ellen

Bár az üvegházhatású gázok kibocsátását összességében sikerült visszafogni hazánkban és az EU-ban is, vannak olyan ágazatok, amelyek egyre jobban szennyezik a levegőt.

Fabók Bálint
2019. június 14. 06:41 Élet, Közélet

Visszaélések ellen hirdetett harcot a kormány, leszámolás lett belőle

Hiába ígérte a kormány, hogy a nem csaló színházak nem járnak rosszul a tao-rendszer megszüntetésével, durván bezuhant a legtöbb független színház állami támogatása.