Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. június 6. 12:54 Vállalat

Gyorsan véget ért a Fiat-Renault románc

Amilyen váratlanul kezdődött, olyan viharosan véget is ért a Fiat-Chrysler és a Renault egyesítését célzó tárgyalás. Az olasz vezetésű csoport menedzsmentje ugyanis úgy döntött, hogy visszavonja az ajánlatát, a francia állam ellenkezésére hivatkozva.

A fejlemény közvetlen előzménye, hogy a Renault menedzsmentje másodszor is elhalasztotta a döntést a Fiat-Chrysler ajánlatának elfogadásáról. A Renault 15 százalékos részvényese, a francia állam ugyanis azt jelezte, hogy több időre van szüksége.

„Világossá vált, hogy Franciaországban jelenleg nem adottak a feltételek az egyesülés sikeres végrehajtásához” – fogalmazott ezek után a Fiat-csoport közleménye. A Bloomberg cikke szerint ugyanakkor a „jelenleg” szó használata azt jelzi, hogy az olaszok a későbbiekben újra visszatérhetnek a tárgyalóasztalhoz. Ennek lehetőségéről a francia pénzügyminiszter is beszélt egy rádióinterjúban. A befektetők mindenesetre nem örültek, mindkét cég részvényárfolyama jelentős mínuszban kezdte a csütörtöki kereskedést.

A francia kormány részben azért kért több időt, hogy meggyőzze a Renault-val évtizedes partnerségben lévő Nissant, hogy támogassa az egyesülést. Erről a japán cég vezetése ugyanis csak az utolsó pillanatban szerzett tudomást, amit nem vett jó néven.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFiat-Renault: szerelem nem első látásraEgyik fél sem a másikkal képzelte el a jövőjét, most mégis lelkesen vágnának bele a közös bizniszbe.

A két társaság egyesülésével a világ harmadik legnagyobb autógyártója jött volna létre – a Volkswagen és a Toyota után –, körülbelül 35 milliárd eurós piaci értékkel. A Fiat-Chrysler hozzájuthatott volna az életbevágóan szükséges elektromos autós tudáshoz, ilyen modellek tömeges piacra dobása nélkül ugyanis várhatóan nem tud majd megfelelni a 2021-től hatályos uniós szén-dioxid-kibocsátási határértéknek (átlagosan 95 gramm/kilométer), amelyet flottaszinten kellene teljesíteni. A Renault-nak pedig egyebek mellett az jött volna jól, hogy beléphet a luxusautó-szegmensbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába hatékonyabbak az európai autók, mivel egyre nagyobbak, ezért sokkal szennyezőbbekA legnagyobb európai autópiacon, Németországban kedvelik a nehéz, szennyező és nagy teljesítményű autókat. A szennyező luxusautók eladását az EU kiskapukkal segíti.

Mindez jól hangzik, de már első pillanatra látszódtak a nehézségek is. Egy olasz-amerikai-francia-japán együttműködésben sok buktató lehetséges, és az autóipar gyakran nemzeti üggyé válik. Az egyesüléstől várt 5 milliárd euró körüli megtakarítást például nemigen lehetne teljesíteni jelentősebb elbocsátások, esetleg gyárak bezárása nélkül. Ez aligha hiányzik a sárgamellényes tüntetők által sakkban tartott francia elnöknek, de nyilván az olasz kormánynak is lenne ahhoz egy-két szava, ha olasz üzemre akarnának lakatot tenni.

A Renault-nál ehhez jön a Nissan- és a Mitsubishi-partnerség kezelendő terhe. A Japánban pár hónapja pénzügyi visszaélések gyanújával őrizetbe vett Carlos Ghosn vezérigazgató szerette volna a három céget szorosabban összefogni, esetleg összeolvasztani, japán részről valószínűleg ennek megakadályozása is cél volt, amikor lecsaptak a karizmatikus cégvezérre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRenault-Nissan: ki nem állhatják egymást, mégsem tudnak elválniSosem jön jókor, ha egy globális autógyártót lefejeznek, de a Renault-Nissan párosnál Carlos Ghosn lekapcsolása a végletekig kiélezheti az ellentéteket.

Vállalat Carlos Ghosn egyesülés fiat-chrysler Nissan Renault Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2020. szeptember 19. 12:32 Vállalat, Világ

Megvan a Nutella-prémium, októberben 750 ezer forinttal többet kapnak a dolgozók

A Ferrero gyárai a járvány első hulláma alatt sem zártak be, a cég nagyrészt elérte a céljait, ezért idén is magas prémiumot fizet az alkalmazottainak.

Torontáli Zoltán
2020. szeptember 18. 12:38 Vállalat

Nagyon pörög a három legígéretesebb koronavírus-vakcina fejlesztése

Rohannak előre a fejlesztéssel, ahogy csak tudnak. Októberre-novemberre lehetnek először komoly eredmények, a tömeges oltással onnantól számítva még hónapokat kell várni.

Stubnya Bence
2020. szeptember 18. 10:12 Vállalat

Egyre több nagyvállalat lát fantáziát a hidrogénes járművekben

Az olajipari cégek közül egyre több látja a hidrogénben a közlekedéshez használt energia jövőjét.

Fontos

Kasnyik Márton
2020. szeptember 19. 07:41 Adat

Lehet, hogy a covid a történelem szemétdombjára küldi az influenzát

Híre-hamva sincs az influenzának azokban az országokban, ahol ilyenkor dúlni szokott. Átmeneti győzelem ez, vagy sikerül végleg megszabadulnunk tőle?

Avatar
2020. szeptember 18. 14:37 Élet

Miért változott meg ennyire az emberek hozzáállása a vírushoz?

A félelem után a többségnél idővel a megnyugvás érzése kerekedik felül, akkor is, ha ez nem indokolt.

Bucsky Péter
2020. szeptember 18. 07:08 Közélet

Százból hét forintot kap meg, de azért Budapest fizesse a válságkezelést

Nagyvonalú fővárosi segítséget javasol a Fidesz budapesti cégek számára, miközben az itteni vállalkozások adóinak döntő része a központi költségvetésbe kerül.