Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. június 9. 06:34 Vállalat

GreenGo: ha lesz önvezető autó, lecseréljük a teljes flottát

Amikor Michaletzky Bálinttal, a GreenGo elektromosautó-megosztó ügyvezetőjével beszélgettem az önvezetésről, megpróbáltam elvinni őt a falig. Azt is megkérdeztem tőle, hogy ha az önvezetés akkor a leghatékonyabb, amikor minden jármű magát vezérli, érdemes lenne-e szerinte megtiltani az embereknek, hogy autót vezessenek. Legalább Budapesten, a Hungária körúton belül? Azt válaszolta:

A bevezetés gyorsasága és mikéntje, az emberi sofőrök kitiltása sok tényezőtől függ. Először el kell hinni, hogy mehetnek ember-vezette járművekkel együtt, utána a következő nagy kérdés a társadalmi elfogadottság/elutasítás. Nagyon nagy változást hoznak az önvezető autók, és a nagy változások mindig nagy súrlódással járnak, de jelentős társadalmi haszon esetén ezt felülírhatják szabályozással, azaz bizonyos területeken betilthatják az emberi vezetést.

Ma, amikor emberek jelentős része továbbra is érzelmi alapon, esetleg a vezetés élményét is figyelembe véve vásárol autót, valóban óriási változásnak tűnik, hogy ezt a szempontot egy tiltással kiiktassák. Logika azonban lenne benne, mert amíg az emberek és az önvezető autók együtt mennek a forgalomban, addig nem érvényesülhetnek teljesen a technológiától várt előnyök: a balesetek majdnem teljes eltűnése, a jobb forgalomszervezés, a dugók csillapítása, végső soron az olcsóbb és zöldebb városi közlekedés.

Egy ilyen szabályozói lépés fel tudja gyorsítani valamilyen terméknek, így az önvezető autók terjedését, elfogadottságát.

Jó példa szabályozói támogatásra Norvégia, ahol minden második eladott autó már elektromos, mert az állam rengeteg módon támogatja az elektromos autók vásárlását és bünteti a robbanómotoros autók vásárlását.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNe akard, hogy norvég mintára támogassuk az e-autókatHa 10-12 millióba kerülne egy benzines családi autó, és ahhoz képest lenne alternatíva az elektromos, az nem lenne kellemes.

Visszatérve a realitásokhoz, a teljesen önvezető funkció éles forgalomban való megjelenése előtt még számos akadály áll. Csak azt valószínűsíthetjük, hogy nemsokára elkezdődik egy időszak, amelyben az utakon megjelennek és fokozatosan terjedni kezdenek az önvezető autók. A GreenGo azonban azt mondja, hogy erre gyorsan fog reagálni.

Ha elérhető lesz az önvezető autó Budapesten és megéri megvenni az autókat, akkor egy átmeneti időszakot leszámítva valószínűleg lecseréljük a teljes flottánkat.

Amíg vegyes közlekedés lesz, addig egy önvezető autó mennyivel hamarabb ér ki a belvárosból a reptérre, mint egy hagyományos? Michaletzky Bálint azt mondja, ameddig lesznek ember által vezetett autók, addig a gyorsulás mértéke kicsi vagy elhanyagolható lesz, mert az emberi képességekhez kell tervezni a közlekedés szabályait. Egy önvezető jármű nem attól gyorsabb, hogy önvezető, hanem attól, hogy ha többi jármű is az, és kommunikálnak egymással.

Az autómegosztónak nem is ezért, hanem elsősorban azért lenne jó az önvezetés, mert a járművei házhoz tudnának menni. Ez óriási ugrás lenne a szolgáltatás elérhetőségében, ezért a felhasználók jobban be tudnák építeni a napi közlekedési rutinjukba. A forgalom emelkedése mellett a költségek csökkennek, mert az önvezető jármű a töltést is magának oldja meg. Ebből a szempontból olyan lesz, mint egy robotporszívó vagy fűnyíró. További lényeges költségcsökkentés kapcsolható ahhoz, hogy önvezetéssel a városon belüli aktuális elhelyezkedés szervezése, vagyis az autók allokációja is automata üzemmódra kapcsolható. Üzleti szempontból a másik oldalon viszont ott áll az önvezető autók várhatóan jóval magasabb ára.

Nem tudjuk még pontosan, milyen áron lesznek elérhetők az önvezető autók, és hogy milyen hatással lesz a költségeinkre, illetve bevételeinkre, de jelen terveink szerint nem emelünk árat és nem rövidtávú profitmaximalizálás a célunk, hanem fenntartható gazdálkodás

– mondja az ügyvezető.

A beruházási költségeknél arra számítanak, hogy ugyanaz a folyamat fog lejátszódni, mint minden technológiai újdonság esetében: először aránytalanul sokba kerül, általában csak azok a cégek vásárolják meg, akiknek megéri. Önvezető járműveknél az autómegosztók mellett a logisztikai cégek is várják a megoldást, hiszen a közúti teherfuvarozásban és a buszos személyszállításban egyaránt szigorúan szabályozott, hogy mennyit vezethet egy sofőr, és emiatt a járművek az idő jelentős részében állnak (erről korábbi cikkünkben írtunk részletesen). Az egyre nagyobb kereslet és kínálat azonban várhatóan idővel csökkenteni fogja az árakat.

Ha az autómegosztók a GreenGóhoz hasonlóan gondolkodnak, és viszonylag hamar teljesen önvezetőre cserélik a flottáikat, akkor az önvezetés elveszti a prémiumszolgáltatás jellegét. Michaletzky Bálint azt mondja, nem fognak árat emelni, ami végső soron azt jelenti, hogy nem kell majd magasabb díjat fizetni egy házhoz rendelt, önvezető autóért. A lényeg ugyanis üzleti szempontból nem ebben van, hanem abban, hogy ugyanazért az összegért magasabb szolgáltatást kap a felhasználó, és ezért nőhet a felhasználás (és vele a bevétel).

Logikus várakozás az önvezetéssel szemben, hogy ha az ilyen autók szinte soha nem okoznak balesetet, akkor nem kell majd rájuk drága biztosításokat kötni. Extrémebb jövőbelátók még azt is fel szokták vetni, hogy az autóbiztosításnak, mint piacnak, befellegzett. A GreenGónál azonban még nem rohannak ennyire előre.

Valószínűsíthető, hogy ahogy az egyes autómárkák között ma is vannak különbségek így az önvezető autók között is lesznek eltérések. Nem csak kényelemben, hanem technológiában és biztonságban is. A biztosítók az ügyfeleikben rejlő potenciális kockázatok becslése helyett áthelyezhetik a hangsúlyt az autó, az autó környezete vagy a desztinációk kockázatbecslésére.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autó autómegosztás GreenGo önvezető autó Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.