Több mint százezer alkalmazottjának fizet fejenként 4750 euró, azaz másfél millió forint jutalmat a német Volkswagen. Ez több mint 16 százalékkal magasabb, mint a tavalyi bónusz, és a 2015-ben kirobbant dízelbotrány óta a legmagasabb év végi jutalom a vállalatnál.
A dolgozók 2016-ban 3950, 2017-ben pedig 2905 euró jutalmat kaptak, igaz, a dízelbotrányt megelőző évben, 2014-ben még 7500 eurót utalt év végén a vállalat.
A cég azonban megváltoztatta a rendszert. Míg korábban az előző év üzleti eredményétől függött a kifizetés, most már az utóbbi két év átlagát veszik alapul. Az elmúlt évekhez képest magasnak tekinthető mostani jutalmat a 2017-es kimagasló eredmények köszönhetik a dolgozók.
A német hetilap, a Der Spiegel információi szerint ezt az összeget mindenki megkapja, akit közvetlenül, tehát nem munkaerő-kölcsönzőn keresztül foglalkoztatnak, vagyis az üzemi konyha mosogatójától egészen a fejlesztőmérnökig bezárólag.
Nem jár ez a bónusz a menedzsereknek, vagyis a vezető beosztású munkatársaknak, illetve a cégcsoport egyéb márkáinál dolgozóknak, mint például a Porsche vagy az Audi kollégáinak, mert rájuk más szabályok vonatkoznak. A menedzserek persze valójában sokkal nagyobb év végi jutalmat kapnak. Elég csak a Volkswagen korábbi vezetőjére gondolni, akinek a kétmillió eurós éves alapbére mellett, hatmillió eurós jutalmat is kifizetett a vállalat.
A cég annak ellenére fizet másfél millió forintos prémiumot a dolgozóinak, hogy nehéz üzleti éven van túl. Műszakokat kellett megszüntetni, és komoly nehézséget okozott, hogy a Volkswagen motorjai megfeleljenek az új környezetvédelmi előírásoknak. Augusztusban és szeptemberben emiatt több modell értékesítését kellett felfüggeszteni, mert a Volkswagen egyes típusai nem teljesítették az új, WLTP károsanyag-kibocsátási határértékeket.*A Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, azaz a WLTP váltotta le tavaly szeptemberben a még a nyolcvanas években született, s a valóságtól távol álló, laborkörülmények közötti NEDC (New European Drving Cycle) normát. Az új mérés négy különböző vezetési ciklust tartalmaz, alacsony, közepes, gyors és extrém gyors sebességűt (városi, elővárosi, országúti és autópályás vezetést), mindegyik ciklusban különböző vezetési helyzetekkel, megállásokkal, gyorsításokkal, fékezésekkel. Minden modell minden hajtásláncverzióját külön tesztelik, ráadásul az elérhető legkönnyebb és legnehezebb verziókkal is (a tömeg ugyebár a rendelt extrák mennyiségétől is függ).
„Ez nem a dolgozók hibája volt. Sőt, nekik köszönhetően sikerült a gondokat megoldani” – mondta Bernd Osterloh, a cég üzemi tanácsnak elnöke.
A Volkswagen mindenezek ellenére 2,7 százalékkal növelte a bevételét, és 6 százalékkal a nyereségét. A dízelbotrány hatása, az ezzel kapcsolatos büntetések és csoportos perek miatt azonban még komoly költségei lehetnek idén és jövőre a cégcsoportnak.
Az ágazatra is nehéz év vár idén. A német autógyártók szövetsége szerint öt százalékkal 4,8 millió autóra csökken idén a német gyárak termelése. Kisebb volumenű értékesítéssel számolnak az amerikai és kínai kereskedelmi háború és a Brexit okozta piaci bizonytalanságok miatt. A kínai gazdasági növekedés lassulása is gondot okoz. Ha az Egyesült Államok mégiscsak bevezeti a 25 százalékos védővámot, az csak a Volkswagennek 2-3 milliárd eurójába fog kerülni.
Pénz
Fontos