Egy brit konzorcium mentőövet dob a pénzszűkében lévő Flybe-nek, így megmenekül a bedőléstől a magát Európa legnagyobb regionális légitársaságának nevező cég. A társulás egyik tagja a Sir Richard Branson által alapított, jelenleg csak hosszú távú járatokat üzemeltető Virgin Atlantic, a másik a kisebb brit repülőtereket birtokló Stobart Group.
Az exeteri központú Flybe évente nagyjából 8 millió utast szállít olyan kisebb repülőterekről, mint Southampton, Cardiff és Aberdeen európai célpontokra. Pár hónapja még Budapestre is üzemeltetett egy közvetlen járatot London Southendről, de ezt ma már hiába keresnénk.
A konzorcium 2,2 millió fontot fizet a cégért, a tulajdonosok részvényenként mindössze egyetlen pennyt kapnak. Ez nemcsak a 2010-es 295 pennys árfolyamnak a töredéke, hanem annak a 30-nak is, amelyen a papírok az októberi profitfigyelmeztetés előtt forogtak. Ekkor vált ugyanis nyilvánvalóvá, hogy a társaság már a túlélésért küzd. A konzorcium a vételáron felül kötelezettséget vállalt arra, hogy 100 millió fontot befektet a Flybe-ba, és ebből 20 milliót azonnal biztosít a folyamatos működés érdekében.
A Flybe vezérigazgatója a kialakult helyzetért a magas üzemanyagárakat, a kiszámíthatatlanul változó devizaárfolyamokat és a brit uniós kilépés körüli rengeteg bizonytalanságot tette felelőssé. A BBC-nek nyilatkozó légi ipari szakértő azt emelte ki, hogy a regionális repülés az ágazat legkeményebb része, mert az utasok rendkívül árérzékenyek, miközben versenyezni kell a vonatokkal és a buszokkal.
A konzorcium tagjai közül a Stobart Group abban reménykedik, hogy javul az érdekeltségében lévő Southend repülőtér kihasználtsága, emellett beviszi a közös vállalatba repülőgéplízing cégét és regionális légitársaságát.
A Virgin Atlantic 2014-ben mindössze egyévnyi próbálkozás után felhagyott a belföldi járatok üzemeltetésével, most viszont profitálhat abból, ha a Flybe utasokat hord rá a transzatlanti járataira. A Virgin Atlanticben egyébként egy ideje már résztulajdonos az amerikai Delta Airlines, amely a Bloomberg cikke szerint épp most csúszott vissza a másodikról a harmadikra a világ legnagyobb légitársaságainak listáján, miután megelőzte egyik hazai riválisa, a United Continental. Utóbbi 370,5 milliárd utaskilométert teljesített tavaly (ez az egyes utasai által megtett távolságok összessége), míg a Delta megállt 362,4 milliárdnál. Az American Airlines még nem tette közzé a számait, de valószínűleg megtartotta a világ első számú légitársaságának címét ebben a mutatóban.
Vállalat
Fontos