Üzleti megközelítésben mindig problémás, ha egy értékes áruról vagy szolgáltatásról azt a látszatot keltik, mintha ingyen lenne. Hogy ne menjünk a szomszédba a példáért, a médiaiparnak is van elég baja azzal, hogy sok esetben ingyen ad tartalmat a fogyasztóknak, a valóságban viszont csak elbujtatja a fizetést a reklámfogyasztás mögé.
Ehhez hasonló helyzetben van a magyar e-autó piac is, amely többek között azért lehet vonzó az autósoknak, mert sok helyen ingyen lehet „tankolni”. A cél nyilvánvalóan a beetetés, vagy szebben fogalmazva: a gyakorlatilag nem létező piaci szegmens indulásának stimulálása. Ezzel azonban több probléma is akad. Mindenki sejti, hogy az ingyen ebéd nem tart örökké, de így a szolgáltatóknak valamikor a díjmentesség megszüntetését kell majd bejelenteniük, ami nehezebb, mintha alacsony árról indulva fokozatos díjemelést kellene végrehajtaniuk.
Másrészt van egy matematikai probléma is: a nulla forintos árból igen nehéz kedvezményt adni, és ezzel a szokásos kereskedelmi különbséget megtenni például a magán- és az üzleti felhasználók között. A magyar e-autós közösség különböző közösségi médiás fórumain ezért sérelmezik sokszor például azt, hogy van egy cég, a GreenGo, amely az e-autók bérbeadásából szerzi a profitját, és ehhez az Elmű töltőoszlopairól ingyen kapja az áramot (a másik nagy budapesti flottaszolgáltató a Mol-Limo, ez azonban a saját oszlopain tölti a saját autóit).
Az a képzet, mintha a GreenGo egy ingyenes szolgáltatás üzleti élősködője lenne, ám ez nem igaz.
Az Elmű azt mondta nekünk, hogy a regisztrált felhasználókkal egységesen szerződnek, és egyelőre nem tesznek különbséget magánszemélyek és gazdasági társaságok között. A helyzet azonban az, hogy a GreenGo 300 elektromos autója nélkül az oszlophálózatnak alig lenne felhasználója a piac mostani, korai fejlődési szakaszában. Mivel bizonyos méret és áramfogyasztás alatt szinte értelmezhetetlen, és ezért tervezhetetlen a piacfejlesztés, a GreenGo-flotta jelenléte az elektromos szolgáltatónak üzleti értelemben is jól jön, és hosszabb távon megérheti számára a beetető időszak ingyenessége.
A budapesti utakon jelenleg körülbelül 2300 elektromos autó futhat, de az áramfogyasztást tekintve a GreenGo 300-as flottája a méreténél nagyobb arányt képvisel, mert a felmérések szerint egy megosztott autót 5-8-szor többet használnak, mint egy magántulajdonban lévőt.
A GreenGo ugyanakkor azt is elmondta nekünk, hogy a két cég között egyéb üzleti kapcsolatok is vannak. Nagyvállalati szinten az Elmű a GreenGo szolgáltatásának viszonteladója, de maga is felhasználója a flottának, és a felek egymás közötti árazásának kialakításában szerepet kaphat a töltőoszlop-használat díjmentessége is.
A beetetés faktor mindkét cég számára kulcsfontosságú, de ehhez forgalom kell, minél rövidebb idő alatt minél több embernek kell elérhetővé tenni az e-autó kipróbálását.
Az e-carsharing egy olyan szolgáltatás, amely sokak számára teszi elérhetővé az elektromos autózást, köztük olyanoknak is, akik más módon nem tudnák kipróbálni vagy rendszeresen használni ezt a környezetbarát közlekedési módot. A töltők használatát pedig a közeljövőben szeretnénk fizetőssé tenni
– mondta nekünk az Elmű.
Ugyanezt válaszolta az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. is, amikor erről kérdeztük. Budapesten jelenleg közel 200 töltőoszlop van, ebből 28 az Elműé és 50 az e-Moby-é, de mindegyiknek két kiállása van, azaz egyszerre két kocsi tölthető róla.
Világos, hogy az ingyenesség nem tart örökké, és a díjazás bevezetése az Elmű szerint
magával fogja hozni azt a szabályozást, amely véglegesen ki fogja alakítani a közterületi töltők használatát az egyes felhasználók között.
A piac kezdetlegességéből adódó másik felhasználói sérelem egyébként az, hogy a flottaautók túl sokáig kötik le a kutakat. Ez ugyancsak arra vezethető vissza, hogy nincs még különbség a magán- és az üzleti felhasználók között: bosszantja a magánfelhasználót, ha egy olyan autó miatt nem jut konnektorhoz, amely pénzt termel a tulajdonosának.
Amint láttuk azonban, a valóság az, hogy az áram egyetlen szereplőnek sem volt soha ténylegesen ingyen. Ugyanígy egy piaci várakozás a fizetség: konkrétan az, hogy a jövőben az e-autóra rászokott felhasználók díjat fognak fizetni, és ebből a szempontból lényegtelen, hogy milyen tulajdonosi háttere van az oszlopra csatlakoztatott autónak.
Másrészt az Elmű azt mondta erre a felvetésre, hogy elvi megállapodásuk van a GreenGóval arról, hogy lehetőség szerint éjszaka töltsék az autóikat. A GreenGo pedig újabban garantálja a magánfelhasználóknak, hogy ha végzett egy autó töltésével, akkor nem kezd bele egy másikba abban az esetben, ha vár valaki a kútra. A töltés alatt álló autók ablakába pedig kitesz egy telefonszámot, amit fel lehet hívni az egyeztetéshez.
Élet
Fontos