Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. október 14. 07:50 Vállalat

Senki nem tudja, hova lett a negyedmillió eltűnt magyar tévé-előfizető

Az iparági szereplők sem értik, hova tűnt a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatbázisából 2017 végén egyik negyedévről a másikra hirtelen közel negyedmillió tévé-előfizetés. Szeptember közepén írtunk róla, hogy a KSH egy akkor közzétett kiadványa furcsa anomáliát mutat egy korábbi időszakban. A jelentés szerint 2017 utolsó hónapjaiig folyamatosan és dinamikusan nőtt a tévé-szolgáltatást megrendelők száma, akkor azonban egyszer csak beszakadt, és hirtelen eltűnt a rendszerből bő 200 ezer előfizetés.

Megpróbáltuk körbejárni, hogy a piacon ebből mit láttak, és mi lehet az oka a változásnak, legnagyobb megdöbbenésünkre azonban az iparági szereplők is teljesen értetlenül álltak a dolog előtt. Ők ugyanis semmi ilyesmit nem tapasztaltak. A téma a szeptember végi Internet Hungary konferencia egyik kerekasztal-beszélgetésén is előkerült, úgy tudjuk, a szereplők meg is egyeztek abban, hogy megkeresik a KSH-t.

 

Mit mutatnak az adatok?

A KSH adatai már önmagában is furcsák, különösen akkor, ha más, a statisztikai hivatal által közölt idősorokkal is összevetjük őket. Azt már a korábbi cikkünkben is jeleztük, hogy lemorzsolódók nagy többsége korábban nem kizárólag tévészolgáltatásra fizetett elő, hanem úgynevezett triple-playre, azaz a tévé mellett egy csomagban vezetékes telefont és internetet is megrendelt.

Igen ám, de miközben az ilyen három az egyben szolgáltatások száma több mint 200 ezerrel csökkent, a bekapcsolt vezetékes fővonalból csak kétezerrel volt kevesebb 2017 végén, mint három hónappal korábban, az internet-előfizetések száma pedig még emelkedett is. Magyarul úgy tűnik, hogy kétszázezer embernek csak a tévénézésből lett egyik pillanatról a másikra elege, a szolgáltatáscsomag többi részét megtartotta.

 

Még érdekesebbé teszi a képletet, ha megnézzük, technológia alapján milyen tévé-előfizetéseket érintett a változás. A kábeltévét megrendelők száma ugyanis nemhogy csökkent volna, de húszezerrel még nőtt is az érintett időszakban, a „sugárzott jelátviteli technológiát használó előfizetésből” viszont bő negyedmillióval lett kevesebb három hónap alatt. Utóbbi arányaiban is radikális változás: a KSH-adatok szerint tulajdonképpen minden hatodik előfizetés megszűnt.

Nem dobták ki százezrek a parabolát

A „sugárzott jelátviteli technológiát használó előfizetés” alatt hagyományosan – különösen, ha csomagokban gondolkodunk – a műholdas tévét érti a szakma. Ilyenből azonban kevesebb van, mint vezetékesből, így a negyedmilliós visszaesést nemcsak, hogy észrevették volna a szektorban, de valószínűleg az egész ágazatot megrázta volna, és a hír ennek megfelelően a nagyközönséghez is eljut.

Egy adminisztratív hiba vagy az adatközlők körének változása azonban okozhat ilyen változást észrevétlenül, erre utaló jel pedig volt is. A UPC-nek ugyanis nagyságrendileg épp annyi műholdas előfizetője van, mint amennyi eltűnt a rendszerből, márpedig a cégnél épp a közelmúltban volt tulajdonosváltás, ami ezt az üzletágat eltérően érintette, mint a többit. A Vodafone májusban jelentette be, hogy 10,8 milliárd euróért megveszi a tévészolgáltatót a Liberty Globaltól (illetve átvállaltak még 7,6 milliárd eurónyi adósságot is), ám a műholdas szegmens kimaradt az ügyletből. Ennek megfelelően ezt ettől kezdve eltérően is kezelték a Libertynél, amelynek már a féléves jelentésében is kicsit másképp jelentek meg a számok, mint korábban.

Igen ám, de az ügyletet csak jóval később jelentették be, mint ahogy az itteni előfizetések elpárolgására sor került volna. Ráadásul a KSH lapunkkal azt közölte, hogy a csökkenés nem egy piaci szereplő miatt történt, és az adatszolgáltatói körben sem volt változás, azaz a Liberty továbbra is küldi a számokat.

Bekavartak az okostelefonok

Mindez azt jelenti, hogy a csökkenés valószínűleg nem a műholdas piacon történt, és ezt támasztják alá a KSH-hoz hasonlóan a szektort időről időre szintén felmérő Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) adatai is. Náluk ugyanis nyoma sincs annak, hogy érdemben csökkent volna tavaly év végén a parabola antennával tévézők száma. Bár a szegmens folyamatosan szűkül, pont abban a negyedévben lényegében stagnálást mutattak a számok.

Nem ez az egyetlen eltérés azonban az NMHH és a KSH vonatkozó adatai között. Miközben a kábeltévés adatok lényegében megegyeznek a két szervezet statisztikáiban, a vezeték nélküliekben már évek óta jelentős különbségek vannak. Ráadásul a KSH számai még a negyedmilliós zuhanás után is sokkal magasabbak.

 

A magyarázat az, hogy míg a médiahatóság kizárólag a műholdas szolgáltatásokat veszi számításba a vezeték nélkül előfizetéseknél, addig a KSH a „nem helyhez kötött sugárzott jelátviteli technológiát” is. Utóbbi alatt pedig tulajdonképpen a mobilszolgáltatók online tévészolgáltatását értik, már ha az nem vezetékes csomaghoz kötött.

Ilyen szolgáltatások – mint például Telenor MyTV-je vagy a Magyar Telekom TV Go-ja, amiket a statisztikai hivatal nevesít is a felméréshez összeállított kérdőívben – már jó ideje elérhetőek a piacon, és sokan arra számítottak, hogy idővel az otthoni tévé-előfizetéseknek is valós kihívói lehetnek. Bár utóbbi egyelőre nem történt meg, az előfizetések száma szépen emelkedett az elmúlt években, így indokolt lehet őket szerepeltetni a statisztikákban.

A KSH adatvédelmi okokra hivatkozva nem árult el részleteket arról, pontosan honnan tűnt el a negyedmillió előfizetés, a visszaesés okait firtató kérdéssorunkra küldött válaszukban azonban utaltak arra, hogy részben ebben a körben kell keresni őket. Mint írták, „a szolgáltatók folyamatosan új digitális technológiákat vezetnek be (…ilyen például az okostelefonokon történő televíziózás), ennek következtében például a nagy nemzetközi sportesemények idejére megnövekszik a hazai felhasználók száma”.

Nem a vizes vb-t nézték mobilon

Ez valóban létező folyamat, a lapunknak nyilatkozó ágazati szereplők is arról beszéltek, hogy nyáron, és különösen a népszerűbb sportesemények környékén többen fizetnek elő mobilos tévészolgáltatásra, kihasználva, hogy ezt akár egy hónapra is megtehetik. Igen ám, de egyrészt 2017 nyarán nem igazán volt ilyen rendezvény (hacsak a vizes vb-t nem tekintjük annak, de iparági forrásaink szerint a budapesti esemény nem hozott érdemi mozgást ezen a területen) másrészt annyi előfizető azért nincs, hogy a teljes statisztikát ennyire meg tudja mozgatni egy-egy sportesemény.

Mobilos online tévét ugyanis legfeljebb néhány százezren rendelnek meg külön. Ténylegesen ennél többen tévéznek okostelefonon, ám például a UPC a meglévő ügyfeleinek pluszban adja ezt a szolgáltatást, így ők definíció szerint nem szerepelhetek a KSH számaiban. Mindez azt jelenti, hogy a 250 ezres visszaesés tulajdonképpen a piac lenullázásával lett volna egyenértékű, márpedig erre nem került sor. Forrásaink szerint volt ugyan mozgás a piacon 2017 végén, de ez legfeljebb pár ezer, esetleg néhány tízezer előfizetést érinthetett.

Ha tehát tényleg ez a kör mozgatta meg a KSH számait, akkor a szolgáltatók mást láttak, mint a statisztikai hivatal, ami azért furcsa, mert a KSH ugye tőlük kapja az adatokat. Mindenesetre a szektorban tényleg nem értik a visszaesést, 

többekben az is felmerült, hogy a korábbi adatokkal lehetett valami probléma, és most állt helyre a világ rendje.

Ez a magyarázat azért sem elképzelhetetlen, mert a nagy zuhanás előtt – bár nem egyik pillanatról a másikra, hanem több negyedév alatt – de hasonló felfutás volt a számokban. Így éves szinten nem is volt visszaesés, sőt 2016 vége és 2017 vége között néhány tízezerrel még nőtt is a mobilon tévézők és a műholdas adást nézők tábora.

Vállalat KSH Magyar Telekom NMHH Telenor tévé-előfizetés UPC Vodafone Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2019. szeptember 18. 06:43 Vállalat

Budapesti garázscégként indultak, külföldön is terjeszkedő techvállalat lett belőlük

Négy fiatal az egyetem után úgy érezte, hogy jól tudnak együtt dolgozni, úgyhogy próbaképp vállalkozni kezdtek. Az első termékötletük ugyan elbukott, nyolc évvel később viszont már megvolt a milliárdos árbevétel. A Supercharge története.

Stubnya Bence
2019. szeptember 17. 07:02 Adat, Vállalat

Nem támogatja tovább a vendégmunkások állásait a kormány, de rejtély, hogy miért nem évekkel ezelőtt döntött így

Nem célja többé az egyedi kormánydöntéssel adott nagyvállalati támogatásoknak, hogy munkahelyeket hozzanak létre. A kérdés már csak az, hogy miért pont most döntöttek így.

Jandó Zoltán
2019. szeptember 14. 08:08 Vállalat

Az állam és a mobilhasználók is milliárdokat bukhatnak a tegnapi döntés miatt

Mindenki arra számított, hogy a Digi frekvenciát szerez magának és szétrobbantja a magyar mobilpiacot, erre egyszerűen kivágták őket a frekvenciatenderről.

Fontos

Tóth István János
2019. szeptember 19. 15:50 Közélet

Javítja a korrupció ellenőrzését az iskolázottság szintje?

Magyar adatok bizonyítják az összefüggést: ahol többen érettségiznek, ott aránylag kevesebbet lopnak.

Jandó Zoltán
2019. szeptember 19. 06:48 Közélet

Megkérdeztük a főpolgármester-jelölteket, hogy mit szólnának egy budapesti olimpiához

Karácsony Gergely és Puzsér Róbert sem támogatna egy budapesti olimpiai pályázatot. Közben a kormány erőből áttol minden olyan fejlesztést, ami az olimpia ellen szól, így fogynak az érvek az ötkarikás játékok ellen.

Stubnya Bence
2019. szeptember 18. 15:24 Adat, Világ

Már most is előzi a magyart, de pár év alatt még meg is dupláznák a lengyel minimálbért

Vannak kockázatai is a háromszázezer forintos lengyel minimálbérnek. A lengyel cégek remélik, hogy csak választási ígérgetés a lengyel kormány új terve, pedig Lengyelország eddig is élen járt a minimálbér emelésében a régión belül is.