Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. augusztus 31. 10:58 Vállalat

Már nem telefont, hanem minitévét akarunk, és ez menti meg az okostelefon-piacot

Nem kis meglepetést okozott év elején, amikor kiderült, hogy az okostelefonok megjelenése óta 2017 volt az első olyan év, amikor nem tudtak többet eladni belőlük a globális piacon, mint egy évvel korábban. Most úgy tűnik, hogy ha nem is rögtön, de hosszabb távon ismét fordulhat a trend. Igaz, az emberek többsége már nem is telefont, hanem egy kisebb tévét szeretne hordani a zsebében.

A közelmúltban több elemzést is közzétettek arról, hogyan alakultak az okostelefon-eladások az év első felében, és mi várható a jövőben. A múltbeli adatokban sincs teljes konszenzus, igaz, abban nagyjából egyetértenek az elemzőcégek, hogy darabszámban továbbra is szűkül a piac.

A GfK csütörtökön hozta nyilvánosságra az első félévre vonatkozó becsléseit, és eszerint 693,5 millió okostelefont értékesítettek világszerte, valamivel több mint 213 milliárd dollár értékben. Utóbbi 3 százalékkal haladja meg a 2017 első hat hónapjában mértet, mivel azonban az átlagár 4 százalékkal nőtt, ez azt jelenti, hogy darabban kifejezve – ha csak egy hajszállal is, de – tényleg kevesebb készülék fogyott, mint tavaly.

Az ágazatra specializálódott IDC ennél jóval nagyobb visszaesést becsült. Szerintük az első negyedévben majdnem 3, a másodikban pedig 1,8 százalékkal értékesítettek kevesebb okostelefont világszerte. Az első féléves eladásokat ők csak 676 millióra saccolták.

 

Emiatt egyébként az IDC az év egészében sem vár növekedést, igaz, úgy kalkulálnak, hogy a második félévben már javulhat a helyzet, elsősorban a kínai piac feltámadásának köszönhetően. A világ legnépesebb országában az elmúlt hónapokban szinte leszoktak az emberek az okostelefon-vásárlásról: az első félévben 11 százalékkal zuhantak az eladások. Ehhez képest a július és december közötti időszakra várt 2 százalékos hanyatlás tényleg komoly előrelépésnek tekinthető.

Persze az valójában az ünnepi szezonban dől majd el, hogy milyen évet zár a szektor, hiszen karácsony környékén fogy messze a legtöbb telefon. Tavaly is ennek az időszaknak a gyenge számai vágták haza az ágazat egész évét. Összességében azonban úgy tűnik, hogy az idén sem lesz növekedés, inkább stagnálhat, enyhén szűkülhet a piac.

Jövőre azonban ismét fordul a kocka, és ha nem is lesz jelentős a bővülés mértéke, hosszabb távon is növekedési pályára állhat a szektor. Ez pedig elsősorban a nagyobb kijelzővel felszerelt készülékek iránti igény megugrásának köszönhető. Tavaly az eladott telefonok még kevesebb mint felének volt 5,5 colosnál  nagyobb kijelzője, ez az arány már most 63 százalék, 2022-re pedig közel 85 lesz. Ráadásul igazán nagy potenciál ezen belül is a még nagyobb készülékekben van: az IDC szerint négy év múlva majdnem minden második eladott okostelefon kijelzőjének mérete 6 és 7 col között lesz. Tavaly ezek részesedése nagyjából 3-4 százalék volt. (A grafikonon az évre kattintva válthat az adatok között.)

 

A magyarázat nyilván az, hogy az emberek többsége számára egyre inkább az okostelefonok multimédiás funkciói a fontosak, ezek pedig nagyobb kijelzővel jobban élvezhetőek.

Vállalat idc kijelző okostelefon Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Váczi István
2019. augusztus 23. 10:03 Vállalat

Annyit ér Peppa malac, mint az OTP harmada

Megvásárolja az egyebek mellett a Peppa malac és a Pizsihősök rajzfilmsorozatokat jegyző brit vállalatot a világ egyik legnagyobb játékgyártó cége, az amerikai Hasbro.

Fabók Bálint
2019. augusztus 22. 06:53 Vállalat

Dolgozónként 14 milliárd forintot termel egy titkolózó amerikai multi Magyarországon

A Cadence Design az egyik legjobban fizető cég a világon, és ugyan Magyarországon csak egy kis irodája van, forgalma alapján a 200 legnagyobb itteni vállalat egyike.

Hajdu Miklós
2019. augusztus 16. 15:54 Közélet, Vállalat

Tesla roncsok és klasszikus Ferrari-k házasításából épül fel egy új iparág

Lassan eljöhet a motorhang- és kipufogószagmentes veterántalálkozók ideje is.

Fontos

Fabók Bálint
2019. augusztus 21. 06:51 Világ

138 milliárd forintos afrikai útépítés reklámfilmjében tűnik fel a Duna Aszfalt

A világ egyik legkorruptabb országában vesznek részt egy világkereskedelmi szempontból számottevő útépítésen. A kollégáik nagy nehézségekkel küzdenek.

Bucsky Péter
2019. augusztus 20. 07:27 Közélet, Világ

A környezetszennyező repülést elfelejti az állam adóztatni

Egy szinte észrevétlen adóval milliárdokhoz juthatna a magyar költségvetés is, ráadásul a hatása is jó lenne. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy áfa- és jövedéki adómentes a kerozin.

Torontáli Zoltán
2019. augusztus 18. 07:08 Élet

Vegetarianizmus, természetes étel és klímavédelem: ez nehéz lesz egyszerre

Tudatos vásárlóként hiába szeretnél egyszerre sok mindent elérni, egyelőre úgy néz ki, hogy ez ma még maradéktalanul nem sikerülhet. Melyik ujjunkba harapjunk?