Korábban többször is írtunk az egyre mélyülő társadalmi különbségekről Magyarországon. Ezt a képet tovább erősíti a Lánchíd pesti oldalán, a Széchenyi tér körül köröző vagy a felcsúti stadion VIP-parkolójába beálló luxusautó-koncentráció. A prémiumkategóriás autók elszaporodása nem csak egy szubjektív benyomás, 2010 óta több mint 50 százalékkal nagyobb arányban pörögtek fel az eladásaik, mint az összes személyautónak.
Ez amiatt is látványos változás, mert a válság után a személyautók eladásai is óriási ütemben nőttek. A KSH adatai szerint a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik – tehát új mellett külföldről importált használt autók – száma 2007 -től három év alatt a harmadára esett vissza. Azóta viszont hatalmas a növekedés, és a nálunk először forgalomba helyezett autók száma tavaly lényegében elérte a 2003-as csúcsévet.
Az autópiaci adatokkal foglalkozó Datahouse szerint az újonnan forgalomba helyezett autók száma is közel ilyen mértékben növekedett. 2010-ben 43 ezer új autót adtak el, tavaly pedig már 116 ezret. A növekedés tehát 167 százalékos volt ebben az időszakban. A prémiumkategóriás autók meghatározása nem egyértelmű, de az általunk ide sorolt típusok eladásai ennél jelentősen nagyobb mértékben, közel négyszeresre nőttek. 2010-ben mintegy 1800 ilyen autót adtak el, tavaly már 6900-at.
Az általunk prémiumkategóriásnak jellemzett autók négy csoportból állnak össze. A Datahouse által külön kigyűjtött luxuslimuzinok/kupék és nagyautók típusai, valamint a SUV-ok és a sportautók prémiummárkái*A két utóbbi kategóriánál tehát csak a márkát néztük, ami annyit torzít, hogy például a legolcsóbb Audik benne vannak, de a náluk drágább Ford- vagy Jeep-típusok nincsenek.. A nagyautók szerepeltek a legrosszabbul, 2010 óta 114 százalékkal nőttek az eladásaik, amely elmarad az összes személyautóétól. Ebben a szegmensben kimagaslik az Audi, a BMW és a Mercedes, az összes eladás több mint 70 százalékát ez a három márka adja.
Az újonnan eladott luxuslimuzinok és -kupék eladásai viszont jóval nagyobb mértékben, közel 250 százalékkal emelkedtek. Főleg a 7-es BMW-k és az S osztályú Mercedesek mentek nagyon. Ebben a kategóriában nyolc év alatt eladtak öt Rolls Royce-t, tíz Bentley-t, 24 Maseratit és közel száz Porsche Panaremát.
A pérmiumkategóriás sportkocsik eladásai háromszorosára nőttek nyolc év alatt, igaz, így is alig több mint háromszáz ilyen autót adtak el. A tavaly eladott 24 darab Porsche több mint tízszeres emelkedést jelent, és a BMW is megtízszerezte az eladásait. Nyolc év alatt ebben a kategóriában összesen harminc Ferrarit adtak el, 26 Maseratit és három Lamborghinit.
A legnagyobb arányban a városi terepjárók, a SUV-ok között nőtt a prémiumkategóriás autók száma, ez azonban mégsem számít kiemelkedő eredménynek. Akárcsak a világban, Magyarországon is leginkább a SUV-okról szólnak az új autók eladásai. Az összes új autó között 2010-ben még a tíz százalékot sem érték el a SUV-ok aránya, idén viszont már az eladott autók harmada SUV volt, ami kilencszeres emelkedést jelent. Tavaly majdnem annyit SUV-ot adtak el (39 ezer), mint 2010-ben személyautót (43 ezer).
Az Audi, a Volvo, a BMW és a Lexus is megtöbbszörözte az eladásait az elmúlt években, de mindegyiküket lekörözte a Mercedes, amely 2015-ben még csak negyedik volt a piacon, de tavaly már neki volt a legtöbb eladása.
Vállalat
Fontos