Az idei első félévben közel 760 ezer elektromos autót értékesítettek a világon. A legtöbb a Nissan elektromos autótípusából, a Leafből fogyott, összesen 41 ezer darab. A második egy kínai gyártó kocsija lett, míg a Tesla Model 3 csak a dobogó harmadik helyére fért fel.
A gyártók között sem sikerült nyernie a Teslának, csak a második helyet csípte meg a kínai BYD mögött. Ebből is látszik, hogy elképesztő ütemben jönnek fel az új kínai és a hagyományos európai-japán autógyártók az elektromos gépkocsik piacán.
Ha csak az európai piacokat nézzük, akkor az látható, hogy a hagyományos autógyártóknak egyáltalán nincs mitől tartaniuk. Az idei első félévben értékesített 185 ezer elektromos autóból az első öt típus a Nissan, a Renault, a BMW, a Volkswagen és a Mitsubishi terméke.*A Nissan, a Renault és a Mitsubishi szoros szövetséget alkot. A Renault jelenleg a Nissan 43,4 százalékos tulajdonosa, a Nissan pedig 18 százaléknyi Renault-részvényt birtokol. A Mitsubishi 34 százalékban a Nissané, így áttételesen a Renault tulajdonosa is.
A Tesla Model S csak a hatodik legtöbbet értékesített elektromos autó Európában. A Bloomberg cikke szerint csak Norvégiában és Hollandiában tudta növelni eladásait a Tesla, miközben a nagy európai piacokon az idei első negyedévben drasztikusan visszaesett az értékesítése.
Németországban – ahol a legtöbb új autót adják el Európában – 29 százalékkal, míg a szintén jelentős piacnak számító Nagy-Britanniában 31 százalékkal csökkent a Tesla értékesítése. Ennek leginkább az az oka, hogy a hagyományos gyártók is felfedezték az elektromos autózásban rejlő lehetőségeket, és ma már esetenként jobb kocsikat készítenek, mint a Tesla.
Az amerikai cég hat éve kezdett elektromos autók értékesítésébe, és eleinte a Tesla valóban sztár volt, hiszen rajta kívül senki másnak az autója sem tudott 300-400 kilométeres hatótávot garantálni. Ma már az alsó-közép kategóriás Nissan Leaf is képes erre, és sokkal kevesebbe kerül, mint a Tesla modelljei.
A Tesla valódi vetélytársa Európában a BMW, a Porsche, a Land Rover, a Mercedes, valamint az Audi, és most már ezek a cégek is kínálnak felső kategóriás elektromos autókat. A Tesla olcsónak számító, 60 ezer dollárba kerülő Model 3-ja egyelőre nem érhető el az Egyesült Államokon kívül. Így Európában csak a drágább Model S-hez lehet mérni az európai konkurensek árait, és ők nem kérnek többet az elektromos luxusautókért, mint a Tesla.
A Bloombergnek nyilatkozó német vásárlók azt mondták, hogy a hagyományos gyártók elektromos autóinak jobb az összeszereltsége, mint a hullámzó minőséget képviselő Tesláké. Ha pedig nem drágább és hozza az elvárható hatótávolságot, akkor a vásárlók nem tudnak olyan érvet mondani, amiért a Teslát részesítenék előnyben a német gyártmányokkal szemben.
Az amerikai elektromos autógyártó ezért nagy gondban van. Nagyon lassan sikerül a gyártókapacitást a megfelelő szintre növelni, és a minőséggel is akadnak problémák. A befektetők elégedetlenek, és a cégvezér, Elon Musk legújabban azon gondolkodik, hogy kivezeti a vállalatot a tőzsdéről. Ehhez a tőkét állítólag Szaúd-Arábia állami befektetési alapja biztosítaná.
Pénz
Fontos