Hírlevél feliratkozás
Kun-Welsz Edit
2022. február 8. 10:23 Tech

A nagyok orra előtt szabják át a divatipar játékszabályait

(A szerző a HOLD Alapkezelő portfóliókezelője.)

Az utóbbi hetekben mind a nemzetközi, mind a hazai sajtó újra elővette a kínai internetes divatáruház, a Shein sikertörténetét, ugyanis a friss becslések szerint a 2021-es forgalma már vetekszik az Inditex és a H&M forgalmával – mindezt úgy, hogy 2019-ben még csak a mostani bevételek körülbelül tizedét tudta produkálni. A HOLDBLOG-on megjelent cikkemben egy hozzánk sokkal közelebbi példát is bemutatok a szektorban a nagy nevek lekörözésére: a lengyel LPP-t, a Reserved anyavállalatát.

Hogyan jutottunk el oda, hogy ekkora átrendeződésen megy keresztül a divatipar?

A Shein, vagyis inkább SHE-in

A kínai cég sikeressége abban rejlik, hogy jól ötvözi a közösségi média sajátosságait, és játékká teszi a vásárlást a különböző pontgyűjtő rendszereken keresztül, miközben a fast fashionben is köröket ver a versenytársakra. Egy példa: míg a Zara évente 10 ezer új terméket dob a piacra, addig a Shein ennek a hatvanszorosát szállítja. A fogyasztók ilyen szintű kiszolgálása pedig láthatóan nagy népszerűséget szerzett a vállalatnak, amit a gyenge minőség és a gyártás megkérdőjelezhetetlenül hatalmas károsanyag-kibocsátása sem tud letörni.

Figyelembe véve, hogy tavaly milyen közel került a vállalat forgalma a nagy szereplőkéhez, 2022-ben már nem kizárt a trónfosztás.

A pletykák szerint az idei évben várható tőzsdei bevezetés (IPO) akár a 100 milliárd dolláros szintet is megütheti. 2020 augusztusában, egy tőkeemelés során 15 milliárd dollárra becsülték a cég értékét, majd 2021 elején ez az összeg már 50 milliárd dollár volt. Összehasonlításképp, az Inditex piaci kapitalizációja jelenleg 92 milliárd dollár, a H&M-é pedig 32.

LPP: észlelték a piaci rést

Bár a maga közel 3,5 milliárd dolláros forgalmával és 7 milliárd dolláros piaci kapitalizációjával labdába sem rúg a Shein mellett a globális színtéren, azért Európában megállja a helyét a lengyel LPP. A Reserved, a Mojito és a Sinsay anyavállalata jól reagált a pandémiás helyzetre: nem állította le az újabb fizikai boltok nyitását, hanem folytatta azt, kiemelten a fast fashion üzletekkel alulreprezentált kelet-európai városokban.

A sikeres lépés visszaköszönt a részvényárfolyamon. Az LPP teljesítménye mind a lengyel piacon (WIG20), mind pedig a szektorban kiemelkedő volt.

A cég terve az eddig kevés konkurenciával szembekerülő terjeszkedés folytatása: 2022-ben 25 százalékkal növelnék a bolthálózatot. A kérdés már csak az, hogy egy jónak tűnő stratégia meddig maradhat verseny nélkül – a teljes cikk a HOLDBLOG-on olvasható.

Továbbá a témáról a HOLD After Hours legutóbbi adásában is szó esett:

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech divat divatipar h&m inditex lpp Reserved shein Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Hidi János
2024. március 9. 04:36 Tech, Világ

Vihar előtti csend van az elektromos autók piacán

Az év végén látott számokból sokan azt a következtetést vonták le, hogy mégsem zajlik olyan gyorsan a villanyautós átállás, de ez csupán átmeneti lassulás.

Fontos

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.