Hírlevél feliratkozás
Avatar
2020. augusztus 1. 16:17 Tech

Először próbálkozik meg a repüléssel egy másik égitesten az emberiség

Csütörtökön elindult a Mars felé a NASA legújabb Mars-járója, a Perseverance (Állhatatosság). Az űreszköz nevét a NASA a hordozórakéta felbocsátása előtti nyilatkozatába is becsempészte Jim Bridenstine, a NASA igazgatója, aki szerint

különleges időket élünk a koronavírus-járvány miatt, és mégis, állhatatosak voltunk, megvédtük ezt a küldetést, mert annyira fontos.

Ha másért nem is, ezért a szép termékelhelyezésért mindenképpen járna a taps a NASA igazgatónak. De mi is tart most a Mars felé?

Fotó: NASA

A küldetés neve Mars 2020, de gyakrabban fogjuk hallani a rover nevét. Ha a Perseverance alakra ismerősnek tűnik, nem tévedünk. Az új Mars-járót a Curiosity alapjaira építették fel. Három méter hosszú, 270 centi széles, két méter magas és 1025 kilogrammot nyom. Azaz a méretei nagyjából megegyeznek egy modern kisautóéval. Az autók hosszabbak valamivel, a Perseverance szélesebb. Mivel senkinek nem kell besakkoznia a Mars-járót egy belvárosi parkolóhelyre, ezért az utóbbi nem gond.

A jármű agya egy sugárvédett PowerPC 750-es processzor, ami 200 megahertzen dolgozik. Igen, a Mars-járó közeli rokona a színes iBooknak, amit Doktor Szöszi is használt. De ahogy Doktor Szöszi is győzedelmeskedett, úgy a jól bevált 750-es PowerPC is több alkalommal bizonyított már. Ráadásul a Spirit és az Opportunity roverek jóval kisebb, alig húsz megahertzes processzorral barangolták be a bolygó egy részét.

Ugyanaz a processzor, csak kicsit strapabíróbb kivitelben (Fotó: henriok CC-BY)

A rover memóriával sincs jobban felszerelve, mint egy átlagos mobiltelefon. Két gigabájt flash memóriája van adatokat tárolni, a rendszer futtatását pedig 256 megabyte RAM teszi lehetővé. Azonban ezek a memóriachipek is úgy vannak tokozva, hogy ellenálljanak a kozmikus sugárzásnak. A rover folyamatos önellenőrzést folytat, hogy ne hűljön le és ne melegedjen túl. Ez nagyon fontos, mivel egy hűvösebb marsi estén akár mínusz -73 fok is lehet a bolygó felszínén.

Hová gurul a kisautó?

A Perseverance tudományos berendezéseit 58 indítványból választották ki. A rover egyrészt kőzetmintákat fog gyűjteni egy későbbi küldetés számára, ami megpróbálja azokat visszajuttatni a Földre. Emellett meteorológiai méréseket is fog végezni, hogy a jövőben végrehajtandó emberes küldetések tervezésekor minél kevesebb bizonytalanság és ismeretlen kerüljön az egyenletbe. Nem árt azt sem tudni, hogy a marsi erőforrások lehetővé teszik-e az oxigén előállítását az űrhajósok számára, illetve rakéták üzemanyagához. A rover folytatja a korábbi, a marsi élet nyomainak felkutatására irányuló vizsgálatokat is.

A Perseverance még a földi tesztek közben (Fotó: NASA)

Ezekhez a feladatokhoz egy fejlesztett kamarát, valamint egy kémiai és kőzettani elemzésekhez is használható SuperCam nevű másodlagos kamerát visz magával. A kőzetek kémiai elemzésére a PIXL nevű röntgen-litokémiai elemzőberendezést szerelték a roverre. A felszín alatti rétegek felfedezését és elemzését pedig a RIMFAX nevű radar végzi majd el. Más műszerek méréseinek kiegészítését – és az élet keresését – szolgálja majd a SHERLOC nevű spektométer. Végül van még két berendezés, a MEDA – amely a küldetés meteorológiai adatgyűjtője – és a MOXIE, ami az oxigén előállítását vizsgáló kísérlet neve.

Repül a, repül a!

A küldetés érdekessége, hogy a marsjáró visz magával egy helikoptert is, amivel légi felderítést lehet végezni. Az Ingenuity (Leleményesség) nevű gép már csak azért is különleges, mert a földi légkörnél jóval ritkább marsi légkörben is el tud emelkedni a talajtól. Mivel ilyesmit még nem próbált az emberiség, ezért már az is a kísérlet része, hogy egyáltalán jól használható-e a bolygó felderítésére egy repülőeszköz. Amennyiben igen, úgy a következő küldetések is vihetnek magukkal olyan helikoptereket, amelyek komolyabb szenzorokkal, kamerákkal és egyéb tudományos berendezésekkel vannak felszerelve.

Az ötven centi magas, 1,2 méteres fesztávolságú rotorokkal szerelt Ingenuity feladata az lesz, hogy bizonyítsa, hogy tud repülni. Ehhez viszont arra is szükség van, hogy a napelemeivel elég energiát gyűjtsön ahhoz, hogy a hideg marsi éjszakákon meg tudja védeni a rendszereit a szétfagyástól. Végül mindezt valós idejű távirányítás nélkül kell megtennie. A Földről ugyan kap parancsokat a tesztrepülések lebonyolítására, de a végrehajtásukkal magára lesz hagyva.

Mikortól kell izgulni?

A rovert és a helikoptert szállító űreszköz jelenleg a Mars felé utazik, és ezt is fogja tenni a következő durván fél évben. A Mars 2020 küldetés jövő év február 18-án próbál meg landolkni a Jezero-kráterben, ami egy ősi marsi folyó torkolatánál található.

A landolás sem egyszerű feladat, de már egyszer tesztelték azt a bonyolult eljárást, aminek a végén a Curiosity – a Perseverance idősebb testvére – landolt a Marson. A bolygó légkörében a rovert védő MEDLI nevű hőpajzs 2100 fokra hevült, zuhanás közben az ereszkedőegység aerodinamikája segítette a lassulásban, majd az utolsó 11 kilométeren egy ejtőernyő fékezte tovább.

Végül pedig körülbelül 1,6 kilométer magasan a rover kiesett az ereszkedőegység alján, majd nyolc rakétával lassítva és irányítva magát szállt le. A földet érés pillanatában az ereszkedőrakétákat tartalmazó géprész elvált a rovertől, a Földön pedig pezsgőt bontottak. Valami ilyesmire számíthatunk jövő februárban is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTele a Hold a szétdobált cuccainkkalNemcsak a sikertelen expedíciók roncsai tarkítják az égitest felszínét, hanem egyebek mellett családi fotó, szobor, golfkészlet, kartámaszok és öt tükör is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech drón Mars nasa Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Stubnya Bence
2024. július 15. 05:32 Pénz, Tech

Egyre többen látják pesszimistán a mesterséges intelligencia jövőjét

Energiaigényes infrastruktúra, kis haszon nagy költségek mellett, a dotkomhoz hasonló piaci buborék: egyre több a borúlátó elemzés az elmúlt másfél év slágertechnológiájáról.

Torontáli Zoltán
2024. július 12. 05:00 Élet, Tech

Jobban megéri elektromos autóval a napelemes program, amelyre 32 ezren jelentkeztek?

Ha már úgyis lesz kedvezményes árú napelem a tetőn, érdemes e-autót tölteni vele? Éjszakai műszakban dolgozóknak és benzint kiváltóknak biztos, egyébként nem annyira.

Bucsky Péter
2024. július 3. 05:56 Tech, Vállalat

Magyar cég dobta piacra a világ első teljes körű kvantumtitkosítási megoldását

A kvantumszámítógépek elavulttá teszik a mai titkosításokat, de van már olyan megoldás, amely szövegek és fájlok mellett a hang- és konferenciahívásokat is védi.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.