Két hónapja, a koronavírus miatt kialakult amerikai pánik mélypontján, március 17-én jelentette be Twitteren Elon Musk, az elektromos autókat gyártó Tesla vezetője, hogy ha szükséges, gyorsan át tudnak állni lélegeztetőgép gyártására. Akkoriban a New York-i egészségügyi rendszer a túlterhelődés határán volt, és úgy tűnt, hogy akár több tízezer új lélegeztetőgépre is szükség lehet.
Az excentrikus vállalkozó szeret a Twitteren jól hangzó bejelentéseket tenni, legyen szó a cégének a részvényeinek visszavásárlásáról vagy barlangba rekedt fiatalok kimentéséről. Ezek az ígéretek azonban csak igen ritkán teljesülnek. A dollármilliárdos befektető és cégvezető – akit többek között Donald Trump is zseninek nevezett – valójában sportot űz a soha be nem tartott bejelentésekből. Az egyik legszürreálisabb ígérete talán az volt, amit a kaliforniai Tesla gyár szakszervezet alapításának megakadályozásáért mondott.
Az ígérte a munkásainak, hogy ingyen joghurt fagyit és egy hullámvasutat kapnak, ha nem alapítanak szakszervezetet.
A munkavállalóit az autóipari átlag alatt fizető Tesla meg is akadályozta a szakszervezetek létrejöttét, de az ígéretét Elon Musk nem tartotta be. A szakszervezetek létrejöttének törvénytelen akadályozása és fenyegetőzései miatt bíróság is elítélte. (A The Intercept közelmúltbeli podcastja azt járja közben, hogy hogyan lehetett az online média sztárja a kamu bejelentések és ígéretek ellenére Elon Musk)
Pedig a sokak szemében technológiai gurunak számító Elon Musk pont azt szeretné bizonyítani, hogy cégei sokkal innovatívabbak, mint az unalmas nagyvállalatok. A lélegeztetőgépes bejelentés is arra válaszul érkezett, hogy a General Motors (GM) autógyár is felvetette a lélegeztetőgép-gyártás lehetőségét. Végül a GM egy hónap alatt el is készült a prototípussal a Ventec Life Systems nevű lélegeztetőgép gyártó céggel közösen. A berendezés minden feltételnek megfelelt, ezért 30 ezer darabot vásárolt is az amerikai kormányzat összesen félmilliárd dollárért. Az első darabokat április 17-én adták át.
Ehhez képest Musktól felszerelés nem, csak a magyarázat érkezett. Kezdetben azzal érvelt, hogy mivel a Tesla autói is fejlett levegőztető rendszerrel működnek, és másik cége, a Space-X űrhajósok lélegeztetését is megoldja, ezért a lélegeztetőgép sem lehet nekik kihívás. Aztán mégsem saját gépeket adományozott a Tesla nevében, hanem inkább beszereztek ezer darab kínai lélegeztetőgépet szereztek be, amiket aztán eladtak kaliforniai kórházaknak. Legalábbis a Tesla hírei erről szóltak. Csakhogy a CNN és helyi lapok beszámolói szerint ezek nem klinikai lélegeztetőgépek voltak, hanem otthoni lélegezéstámogató eszközök. És még csak a darabszám sem stimmelt, jó ha néhány száz darabot adtak át.
Az ígéretek később is folytatódtak, március 25-én már azt ígérte Musk, hogy a New York-i Tesla gyár amint csak lehet, újranyit lélegeztetőgép gyártására. Ebből sem lett azóta sem semmi. A gyár újranyitást azonban komolyan vette: a kaliforniai üzemet a hatósági tiltás és a járványveszély ellenére, a munkavállalók egészségét kockára téve nyittatta újra. De itt sem lélegeztetőgépeket, hanem inkább a cég korábbi tevékenységét folytatva autókat gyártanak.
Pedig nem csak autógyártóknak sikerült a kihívás, hogy néhány hét alatt lélegeztetőgép gyártásra álljanak át. A gázkazánokat gyártó német Viessmann cég például napi 600-at tudott gyártani három hét fejlesztés után a saját lélegeztetőgépeiből. Ezek első ránézésre sokkal inkább egy kazánra hasonlítanak, mivel a lehető legtöbb alkatrészt próbálták megtartani ezekből.
Az Egyesült Királyságban a kormány kérésére több ipari nagyvállalat is dolgozott a lélegeztetőgép gyártás felpörgetésén. A porszívóiról és kézszárító berendezéseiről ismert Dyson cég a földmunkagépeket gyártó JCB vállalattal közösen kezdett fejlesztésbe. A cég beszámolói szerint csupán 10 nap kellett a berendezés megtervezéséhez és a prototípus elkészítéséhez.
Az engedélyek beszerzése új modelljükhöz már meg is lett volna, de végül a 10 ezer darabos tervezett sorozat nem kellett a brit kormánynak.
Ehelyett az állami egészségügyi hivatal, az NHS végül a legnagyobb brit iparvállalatok VentilatorChallengeUK konzorciumával szerződött 15 ezer, már korábban is engedélyekkel rendelkező típus gyártásával. A projektben az Airbus, a hadiipari BAE Systems, a Rolls Royce mellett nemzetközi cégek is részt vettek.
Nem csoda, hogy sok országban új utakat keresnek a beszerzésekre: tavaly ugyanis összesen 77 ezer lélegeztetőgépet gyártottak világszerte, amelyek közül 50 ezer volt a klinikai, a koronavírus kezelésénél a kórházakban is használt eszköz. Az iparági becslések szerint a hagyományos gyártók 150-250 ezer darabosra tudják ezt emelni idén, miközben akár egymillió darabra is lehet kereslet.
Tech
Fontos