Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2020. február 4. 15:41 Tech

Szennyezőbb a megosztós e-roller, mintha a használóik inkább az autót és a BKK-t választanák

Kevés közlekedési eszköz terjedt el olyan viharos gyorsasággal a világban, mint az e-rollerek. Az első modern lítium-ion akkumulátoros e-rollerek 2017-ben jelentek meg nagyobb számban, majd rögtön ebben az évben el is indult a Bird és a Lime dokkolás nélküli e-roller megosztó rendszere.

Ami a gyors elterjedés mellett újdonság volt, hogy több e-rollert vittek az utcákra a megosztós cégek, mint az egyéni tulajdonosok. Tehát alapvetően egy megosztás alapú közlekedési eszköz lett. És mivel az eszköz kicsi, új, és első ránézésre hatékonynak tűnik, ezért sokan fenntartások nélkül elhiszik, hogy a megosztós e-roller egy környezetbarát dolog.

A Lime egy sajtóközleményben azt állította, hogy a cég rollerein eddig világszerte megtett 100 millió úttal összesen 9000 tonna szén-dioxid kibocsátást akadályoztak meg. Ez azonban biztosan nem igaz.

Az e-rollereknek is van szén-dioxid kibocsátása, mégpedig nem is kevés: 125 gramm minden megtett kilométerenként. Ahhoz, hogy a használatuk csökkentse a kibocsátást – méghozzá minden egyes út során 90 grammot -, az kellene, hogy amit kiváltana, az átlagosan még jobban szennyezzen. A Lime szerint minden negyedik útjuk egy autós utat váltott ki. Ha úgy számolunk, hogy egy átlagos autós út 15 km,*https://www.eea.europa.eu/highlights/average-co2-emissions-from-new akkor ebből a fenti matematikával az következik, hogy kilométerenként 24 grammot kellene szennyeznie az autóknak.

A Lime nem adja meg az átlagosan megtett utak hosszát kilométerben, de a nagyjából 15 perc körülbelül 3 kilométernek felel meg. A 100 millió Lime-út során ezért 37,5 ezer tonna szén-dioxid keletkezett, ha az  említett tanulmány eredményeit vesszük alapul*Emellett becslésünk szerint 30 százalékban tömegközlekedést használtak volna Lime helyett a felhasználók, annak 774 tonna szén-dioxid kibocsátása lett volna, a maradék 45 százalékban pedig a gyaloglás és kerékpározás esetén nem keletkezett volna üveggáz hatású gáz... A többi közlekedési eszköz, szintén életciklus alapú szén-dioxid kibocsátási adatait több tanulmány alapján vizsgáltuk (1, 2, 3, 4), illetve a személygépkocsiknál rendelkezésre állnak európai értékek is az Európai Környezetvédelmi Ügynökségtől.*1,2-vel átlagos, konzervatív utasszámot becsültünk egy autóra, és a közepes méretű gépjárműveket vettük alapul.

A Lime rollerek a tudományos eredmények alapján nem csökkentették, hanem egyenesen növelték a globális szén-dioxid kibocsátást, 18 ezer tonnával.

Az e-rollerek szén-dioxid kibocsátása azért ilyen magas, mert nem csak a töltés energiaigényét kell figyelembe venni. A részletes vizsgálat azt mutatta, hogy ez eleve csak az egyik legkisebb hatással van a klíma-hatásra. A gyártás adta a legnagyobb részt (50 százalék). Ezt főként az befolyásolja, hogy mennyi ideig használják ezeket. A Quartz az amerikai Bird adatainak elemzéséből arra jutott, hogy csupán 28,8 napot él átlagosan egy e-roller. Ehhez képest a tanulmány legalább féléves használati idővel számolt, ami még optimistának is tűnik.

Azt is vizsgálták a kutatók, hogy mi lenne, ha legalább két évig használhatók lennének az e-rollerek. Még ebben az esetben is csak 87 grammra esne egy km-re vetítve a kibocsátás, ami még mindig magasabb annál, mintha mindenki az e-roller nélküli közlekedési eszközt használta volna – amennyiben az autós közlekedési módot váltók aránya továbbra is csak 25 százalék.

A megosztós e-rollerek környezetszennyezését nagyban emeli, hogy autóval járnak értük felölteni. A töltés és visszaszállítás a tanulmány szerint a teljes szén-dioxid kibocsátás 43 százalékáért felelős.

Autót is kivált az e-roller

Saját felmérést is készítettünk a budapesti e-rolleresek körében. Ez alapján az látható, hogy valóban nem kevesen vannak, akik az autójukat teszik le azért, hogy az e-rollert válasszák. A felmérésünk ugyan nem reprezentatív, de mivel hasonló még nem készült a magyar e-rolleresekről, mindenképpen érdekes. Az eredmények nagyon hasonlóak a nemzetközi trendekhez: a válaszadók 27 százaléka választotta a rollert az autója helyett.

A budapesti adatokra is kiszámoltuk a szén-dioxid mérleget, és ez alapján az jött ki, hogy

Budapesten az e-rolleresek összességében korábban 72 gramm szén-dioxidot bocsátottak ki egy km út megtételével, míg e-rollerrel a nemzetközi adatok alapján minden egyes km-rel 125 gramm szén-dioxid keletkezik, tehát romlott a helyzet.

Az adatokkal kapcsolatban így sok bizonytalanság lehet, például nem mindegy, hogy milyen autókkal gyűjtik be a rollereket, illetve a töltéshez használt energiának milyen az összetétele. Ez azonban nem jelentős különbség, mivel a magyar elektromos áram kWh-kénti szén-dioxid kibocsátása 260,4 gramm szén-dioxid, ami tizedével marad el az EU-s 295,8-as átlagtól. Ráadásul ahogy korábban írtuk, az elektromos áram csak a teljes szennyezés egy kisebb részéért felelős az e-rollerek esetében.
 

Fontos azonban kiemelni, hogy a kutatások és számításaink is az e-rolleres megosztó cégekre vonatkoznak. Egyre többen azonban nem ilyeneket használnak, hanem saját eszközt. Kérdőívünk kitöltői között is 35 százalék volt az, aki sajátot használ, 76 százalék a Lime, 7 százalék pedig a Breeezy eszközét*Azért több mint 100 az összeg, mert egy ember több választ is megjelölhetett.. Márpedig a saját e-rollereknél eleve kiesik egy nagyon komoly környezetszennyező szempont, a töltésre szállítás. Ezeket az eszközöket használóik biztosan jóval inkább kímélik, hosszú éveken át használhatják. Így a saját e-roller estében a megosztós társaik harmadára-negyedére eshet a szennyezés, ami már akár valódi lépés is lehet a fenntarthatóság irányába.

Az átlagosnál tehetősebbek és fiatalok a fővárosi e-rolleresek

A fővárosi e-rolleresek egész nagy távot tesznek meg, átlagosan 5,8 km-et. A kérdőívünk további eredményeit a lenti grafikonon foglaltuk össze. Amit érdekes kiemelni, hogy a magyar kormány továbbra sem módosította a KRESZ szabályait, így még mindig nem tudni, hogy hogyan lehetne szabályosan használni az e-rollereket. A többség a járdát és a kerékpárutat választja, de 35 százalék legalább részben az autók közé is ki mer hajtani. Csupán 13 százalék mondta azt, hogy egyáltalán nem használja a járdát, ahol a jelenlegi szabályok szerint a legkevésbé valószínű, hogy lehet-e közlekedni.

 

A  kérdőívet kitöltők 54 százalékának van saját autója, illetve 52 százalékuk rendelkezett BKK bérlettel, 18 százalék rendelkezik mindkettővel. Ez is jól mutatja, hogy vegyes az e-rollerek elszívó hatása, autósokat és a közösségi közlekedést választók is rollerre válthatnak. (Igaz, elképzelhető, hogy van, akinek pont azért lesz a közösségi közlekedés vonzóbb, mert e-rollerral könnyebben eléri a megállókat.)

Az e-rollerezés nem kifejezetten olcsó közlekedési forma, egy jobb e-roller 200 ezer forintba kerül. A Lime pedig kifjejezetten drágának tűnik: a rollerek feloldása 250 forint, majd minden megkezdett perc 50 forint. Így egy átlagos, 15 perces út ezer forintba kerül, amihez képest a 350 forintos BKK-jegy alig harmada. Sőt, még a valódi járművek, a Blinkee city e-robogó is olcsóbbak: azok 49 forintba kerülnek percenként, és nem kell a feloldásért fizetni, illetve az első perc ingyenes. Mivel azokkal ráadásul gyorsabban is lehet menni, így egy hasonló út akár a feléből is kijöhet.  

A felmérésünk alapján az is látszik, hogy a tehetősebbek magyarok használják az e-rollereket: a kitöltők átlagos havi nettó jövedelme 450 ezer forint, 59 százalékuk egyetemi végzettséggel rendelkezik. Bár sok diák van (24 százalék), de nem csak a huszonévesek sportja: a kitöltők harmada 36 év feletti, 8 százalékuk vezetőként dolgozik (a nyilakra kattintva lehet a válaszokat végignézni).

 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech G7 Üvegház Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Hidi János
2024. március 9. 04:36 Tech, Világ

Vihar előtti csend van az elektromos autók piacán

Az év végén látott számokból sokan azt a következtetést vonták le, hogy mégsem zajlik olyan gyorsan a villanyautós átállás, de ez csupán átmeneti lassulás.

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.