Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. június 15. 15:43 Tech

Minden önvezető lesz, aminek kereke van, még a motor is?

Felülnél egy önvezető motorra? Elsőre elég bizarrnak hangzik a dolog, pedig komoly fejlesztések indultak meg annak érdekében, hogy ez mihamarabb valós kérdéssé váljon. Az autókkal és a kamionokkal szemben a motor automatizálásában nyilvánvalóan az adja a legkomolyabb feladatot, hogy két keréken kell navigálni, és az utasok sokkal jobban ki vannak téve az esetleges balesetek következményeinek.

Az egyik nagyágyú a Bosch, amelyik nemrég bejelentette, hogy elkezdte az olyan vezetést segítő rendszerek fejlesztését, mint például a fékező vagy gyorsító asszisztens. Ez nem olyan egyszerű, mint az autóknál, hiszen gyorsítás vagy lassítás közben az arra fel nem készült vezető könnyen kibillenhet a nyeregből. Az automata vészfék funkció könnyen gyilkos eszköz lehet, ezért inkább csak finom sebességváltoztatással kísérleteznek.

A fejlesztések lépésről lépésre haladnak, és még csak gyerekcipőben járnak. Ahogy a Recode írja, egy izraeli startup vállalkozás, a Ride Vision például azzal kezdi, hogy viszonylag egyszerű módon a környezetét 360 fokban pásztázni képes járművé teszi a motort, a felszerelt kamerák jeleznek, ha a motoros túl közel érne valamihez. Első körben a visszapillantó tükörre szerelt lámpák gyulladnak ki figyelmeztetésül.

Mivel azonban a motorozás elsősorban a jó időhöz kapcsolódik, a fejlesztések egyszerűbbek is lehetnek, mert a rendszereknek nem kell az esős-havas körülményekhez vagy a nagyon hideg időhöz is alkalmazkodniuk.

Úgy tűnik, hogy egyelőre nem dőlt el, melyik üzleti modell lesz a meghatározó: a kiegészítőket maguk a fejlesztők is árulhatják a meglévő motorokhoz, de persze a motorgyártóknak is eladhatják, amelyek eleve beépítik azokat a modelljeikbe. Mivel a fejlesztési költségek alacsonyabbak, mint az autóknál, elképzelhető, hogy a technológiai cégek legalább részben maguknál szeretnék tartani a piac egy részét, és az első verzióval is megpróbálkoznak.

Tech Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Wiedemann Tamás
2019. február 15. 15:01 Tech

Egyetlen, állami beruházás miatt került fel Magyarország is az önvezető autók nemzetközi ranglistájára

Itthon még vehetnek részt a közúti forgalomban a vezető nélküli autók, de épül a Palkovics-féle hatalmas tesztpálya Zalában, és ez elég volt arra, hogy rákerüljünk a listára.

Torontáli Zoltán
2019. február 14. 09:10 Tech

Vége a legnagyobb utasszállító repülőnek, az Airbus befejezi az A380-as gyártását

Az utolsó szöget az Emirates légitársaság ütötte az utasok által egyébként közkedvelt típus koporsójába.

2019. február 10. 15:10 Tech

Dühbe gurul a város?

Az elektromos rollerek valószínűleg a mindennapok részévé válnak, konfliktusokat okoz azonban a városlakókkal, ha a kölcsönzőcégek túltolják a biciklit.

Fontos

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.

Kasnyik Márton
2019. február 13. 13:31 Közélet

A kormány szép csendben bevezeti a családi vagyonkezelő alapítványokat

"Felmerült az igény", de csak 600 milliós vagyon felett. A fejlett világban az elit egyik legnagyobb trükkje, most behozzák Magyarországra is.