Akit péntek hajnalban kivet az ágy, annak van egy gazdaságtörténeti programajánlatunk: magyar idő szerint hajnali 5-től a Tesla lerántja a leplet az első elektromos kamionjáról. A bemutató egyszer már elmaradt, ám most remélhetőleg megtartják, és ha hiszünk Elon Musknak, a Tesla alapító-tulajdonosának, akkor ezúttal el fogjuk dobni az agyunkat. Az eseményt várhatóan a cég YouTube csatornáján és/vagy weboldalán közvetítik majd.
A pénzügyileg nem túl jó helyzetben lévő Tesla ezúttal is a bevált taktikáját követi, a fejlesztés olyan übertitkos, hogy a bemutatóig alig lehet bármit tudni a járműről. Ez a záloga annak, hogy a bejelentés tényleg nagyot szóljon. Ám ennek ellenére is elég jól meg lehet jósolni, hogy milyen kamion fog előbukkanni a lepel alól.
Musk valószínűleg azért mondhatja, hogy mindenki el fogja dobni az agyát, mert a kamion formatervezése 22. századi lesz. A kiszivárgott tanulmányok alapján a kabin úgy fog kinézni, mint a Csillagok Háborújában a birodalmi rohamosztagosok sisakja, ami tényleg nem egy megszokott látvány lesz, amikor szembe jön az úton.
A logisztikai piac szempontjából azonban a design nem lényeges, hiszen az árut Európa útjain a mai kockafülkés kamionok is elviszik. Sokkal fontosabb, hogy műszakilag mi lesz a nyerges vontatóban. Az előzetes alapján furcsa kettőség várható: sok szempontból így is futurisztikus lesz a jármű, másrészt azonban egyáltalán nem lesz versenytársa a mai kamionoknak.
Ami forradalmi újdonság, az természetesen a tisztán elektromos hajtás. Mivel Musk folyamatosan többes számmal beszél a “motorokról”, minden szakértő arra tippel, hogy két elektromotort helyeznek el, közvetlenül a hátsó kerekek mögé beépítve, az akkumulátorok pedig a vezetőfülke alatt lesznek. A Tesla nem lenne Tesla, ha fapados vezetőfülkével jönne elő, a sofőr minden jel szerint luxuskörülmények között tud majd dolgozni a járművel. A személyautós gyakorlat alapján ugyancsak alapbeállítás, hogy a jármű önvezető képességekkel bír majd, illetve távoli vezetéknélküli kapcsolattal frissíthető lesz minden szoftveres egysége. Ez majd akkor jön jól, amikor az önvezetéshez szükséges funkciókat a szabályozás fokozatosan engedni kezdi, és élesíteni kell őket.
Ugyanakkor sokakban csalódást kelthet a kamion hatótávja, azt ugyanis 250-500 kilométer közé várják, de inkább az tartomány alsó vége felé. Ez körülbelül a fele lesz annak amit ma egy dízeles nyerges vontató tud, ráadásul ezt nem lesz olyan egyszerű tankolni. A bejelentés egyik nagy nyitott kérdése tehát az, hogy a Tesla kamionja egy rövid hatótávú, korlátozottabban használható modell lesz, amit például minden nap tölteni kell, vagy Musk meghirdet egy olyan állomáshálózatot is, ahol a lemerült akkumulátorokat gyorsan ki lehet cserélni.
Az 500 kilométernél nagyobb hatótávra egyébként azért nem számít szinte senki, mert ehhez becslések szerint 1000 kilowattórás kapacitásra lenne szükség, amely egyrészt a fuvartérből is nagy területet venne el, másrészt 9 tonnával növelné meg a jármű súlyát, harmadrészt pedig 160-200 ezer dollárba kerülne – miközben egy dízeles vontató jelenleg összesen 120 ezer dollár körül beszerezhető. Vagyis a megtérülés olyan távolba tolódna, hogy a kamion üzletileg nem lenne életképes.
Ezek alapján a Tesla kamionja elsősorban a rövidebb távú fuvarozásban hozhat majd újat, ott viszont elég nagyot szólhat. A fenntartási költsége ugyanis az előzetes becslések szerint 70 százalékkal lesz alacsonyabb, mint a ma futó dízeleseké, ha pedig a működtetése állami támogatást is kap (például Kalifornia államban, ahogy az várható), akkor a magas vételára ellenére a megtérülés akár 3-5 évre is csökkenhet.
Bármilyen szép is lesz azonban a kamion, azt is biztosra lehet venni, hogy a bemutató után elég sok időnek kell majd eltelnie ahhoz, hogy szembe jöjjön az úton egy példány. Szakértők ugyanis mérget vesznek rá, hogy a Tesla a személyautókhoz hasonlóan megint nagyon korán jön elő a modellel, sokkal előbb, minthogy a gyártási kapacitása meglenne a nagyobb darabszámú termeléshez.
Fotó: AFP/Europress
Tech
Fontos