Mi alapján hozunk meg egy vásárlási döntést? Melyik mindennapi szituációban, jellemzően milyen termékeket vásárolunk? Lehet jó élmény egy alapvetően veszteségként megélt helyzet, a fizetés?
A G7 podcast vendégei Komándi Krisztián, a Frontíra szolgáltatástervező cég tanácsadója és Mondovics Péter, a Mastercard elektronikus kereskedelemért felelős menedzsere. A beszélgetést bármely podcast-lejátszóban és ide kattintva lehet meghallgatni:
Egy tavalyi kutatás szerint Magyarország az „elhagyott kosarak” országa, az emberek jellemzően az utolsó pillanatban, a fizetéskor hátrálnak ki az online vásárlásból, ha valamilyen nehézségbe ütköznek. A bizalom tehát a legfontosabb, amit a fizetési folyamaton keresztül lehet megfogni, ezért készítette el a Fizetési élmény riportot a Frontíra és a Mastercard.
A fizetési élmény is egy élmény, ami hozzátartozik a teljes vásárlási élményhez, ami lehet jó vagy rossz is – mondta Komándi Krisztián. Ha pedig rossz, akkor mindent, ami előtte van, elszúr – tette hozzá.
A járványhelyzet miatt tavaly csak a karantén első pár hónapjában 50 ezer embernek volt első interakciója a digitális fejlesztésekkel, fizetésekkel. Nincs olyan, hogy tipikus magyar vásárló, inkább szegmensek, csoportok vannak, eltérő ízléssel, igényekkel; a riportból kiderült például, hogy ebben az időszakban éppen az idősebbek, az 55-60 évesek vásároltak a leggyakrabban online heti rendszerességgel.
A magyar alapvetően nagyon innovatív nép, az érintéses fizetés bevezetésekor nagyon sokáig a top 3-ban voltunk tranzakciószámban, az USA-t és Oroszországot is megelőzve – mondta Mondovics Péter. A magyar felnőtt lakosság fele, 3,5 millió ember rendelt online tavaly – a GKI tavalyi elemzése szerint az e-kereskedelmi szektor 45 százalékkal bővült, ami azt jelenti, hogy 3-5 évet lökött előre a digitalizációban ez az időszak. Jelenleg a teljes hitelforgalom 20 százaléka zajlik elektronikus csatornákon, de az elmúlt 1,5 év jó nagy lendületet hozott a készpénzmentesítési folyamatba – vélte Mondovics Péter.
A riportból kiderült az is, hogy a koronavírus miatt a fizikai boltokból nem csak a szobába került át a vásárlás, az emberek 17 százaléka mondta, hogy néha a WC-n ülve vásárol, ott egyébként jellemzően háztartási termékeket. A gyerekkel való foglalkozás közben játékokat vesznek az emberek, de majdnem minden tizedik válaszadónál előfordult, hogy ittasan vásárolt.
A jövő a kényelmi vásárlás felé halad – akkor akarunk vásárolni, amikor eszünkbe jut, és ezeknek a szituációknak meglesz a saját profilja is. Amikor például villamoson hazafelé a munkából az esti programokat böngésszük, inkább színházjegyet veszünk két megálló között – mielőtt elfogyna -, mint a heti bevásárlást intézzük. Ezért is fontos megérteni a motivációkat, és hogy hol, mikor, hogyan szoktak vásárolni az emberek.
A podcast megjelenését a Mastercard Magyarország támogatta.
Podcast
Fontos