Dél-Afrikában Gunhild Berg és Bilal Zia annak járt utána, hogy hatékonyan lehet-e a lakosságot pénzügyi tudatosságra nevelni szappanoperákon keresztül. Egy Dél-Afrikában népszerű sorozattal együttműködésben beleírtak a sorozatba egy történetet, aminek követésével többet tudhattak meg a nézők a kölcsönfelvétel veszélyeiről.
A történet szerint az egyik főhősnő adósságspirálba keveredik, mert nem egy hivatalos intézménytől vett fel kölcsönt, így nagyon magas kamatot kellett fizetnie. A kutatók kérdése az volt, hogy vajon mennyi információ marad meg ebből a nézőknek, és hatással lesz-e a viselkedésükre.
Hogy ezt kiderítsék, két csoportra osztották a részvevőket. Az egyik csoportnak néznie kellett a sorozatot, amiben a pénzügyi szál szerepelt. A kontrollcsoport kialakítása viszont már trükkösebb volt, hiszen nem tudták megtiltani nekik, hogy nézzék a sorozatot, így nehéz lett volna valós hatást mérni.
A kutatók így azt találták ki, hogy nekik egy másik sorozatot kellett nézniük, ami egy időben ment a vizsgált sorozattal, így viszonylag nagy arányban ki tudták zárni, hogy a kontrollcsoport tagjai találkozzanak az utóbbival. Végül így is 12 százalék nézte ezt a sorozatot is, ami így lefelé torzítja az eredményeket (tehát a sorozat nézésének valós hatása valószínűleg nagyobb, mint amit mértek). A jó hír, hogy akiknek nézniük kellett, azoknak a 96 százaléka valóban nézte is, így szinte nem volt lemorzsolódás ebben a csoportban.
A résztvevőknek pénzügyi kérdőíveket kellett kitölteni a kutatás előtt, a sorozatnézés időtartama alatt (két hónapig volt része a pénzügyi történet a sorozatnak) és négy hónappal azután, hogy már nem kellett nézniük a sorozatot. Az előzetes kérdőív alapján nem volt különbség a kezelt és a kontrollcsoport között pénzügyi tudatosság szempontjából.
Azok körében, akik nézték a szappanoperát
4,5 százalékponttal nőtt azoknak az aránya, akik a sorozatban elhangzó pénzügyi információkat megjegyezték
a kontrollcsoporthoz képest. Viszont az azokat a területeket érintő kérdésekre, amik nem szerepeltek a sorozatban, ugyanannyian adtak jó válaszokat mindkét csoportból, tehát a plusztudás valóban a sorozatnézésnek köszönhető.
A viselkedést vizsgálva azt az eredményt kapták, hogy bár abban nincs különbség, hogy a résztvevők mekkora aránya vett fel kölcsönt, abban már igen, hogy honnan. Ez nem is mond ellent az előzetes várakozásoknak, hiszen a sorozat főszereplője sem azt tanulta meg, hogy rossz lenne kölcsönkérni, csak azt, hogy jobb ezt hivatalos csatornákon megtenni.
A sorozatot nézők körében azok, akik kölcsönt vettek fel,
69 százalékkal nagyobb arányban szabályozott hitelintézetektől tették ezt.
Ráadásul a kölcsön futamideje is hosszabb náluk, ami alátámasztja, hogy hivatalos pénzügyi intézményektől igényeltek kölcsönt, mivel a nem hivatalosaknál tipikusan rövidebbek a lejárati idők.
A kölcsönkérés okai is eltértek a két csoportnál,
a sorozatot nézők esetében inkább igényeltek úgynevezett produktív kölcsönöket
(járműre, lakásfelújításra, üzleti fejlesztésre), mint csak egyszerűen fogyasztási célra.
Ez a pozitív változás főleg a férfiak miatt mutatkozik, ők lettek fogékonyabbak a hivatalos csatornákra. Ezen kívül azok, akiknek már korábban is magasabb volt a pénzügyi tudása, illetve azok, akiknek magasabb a végzettsége és a jövedelme, de ez inkább azért alakult így, mert ők könnyebben tudnak hitelintézetektől kölcsönt felvenni.
A nőknél egyébként azért nem jelentkezett a hatás, mert ők alapból nem szeretnek kölcsönkérni, ezért az ő körükben kevésbé jellemző ez a viselkedés. Amikor beszélgettek a résztvevőkkel, akkor a férfiak többször is kiemelték, hogy a nők jobban bánnak a pénzzel, sokkal inkább hajlamosak megtakarítani, és csak végső esetben fordulnak kölcsönhöz, akkor is inkább barátoktól vagy rokonoktól kapnak, mivel esetükben megbíznak abban, hogy vissza is fizetik.
A tanulság tehát az, hogy népszerű sorozatokon keresztül könnyen lehet tanítani az embereket tudatosabb pénzügyi viselkedésre. Viszont az is kiderült, hogy ehhez mindenképp egy főszereplő szükséges, mivel egy mellékszereplő részéről is próbálkoztak ilyen üzenettel, de az egyáltalán nem maradt meg a nézőknek.
Pénz
Fontos