Hírlevél feliratkozás
Becsei András
2019. augusztus 30. 09:28 Pénz, Tech

Ki nyeri a nagybankok és a techóriások csatáját?

(A szerző az OTP Jelzálogbank vezérigazgatója és a Magyar Bankszövetség elnöke.)

Nemrégiben sikerült időt szakítanom az év egyik legnagyobb könyvsikerére, Barabási Albert-László hálózatkutató legújabb művére. A Képlet olvasása közben a kortárs képzőművészek, teniszezők és mások sikerének titkát megismerve elgondolkoztam azon – miközben a háttérben a tévéképernyő zöldjén éppen a 38 éves Roger Federer harcolt a hatodik US Open győzelméért – hogy vajon a pénzügyi világban találkozunk-e olyan versenyhelyzettel, amelyre Barabási képlete alkalmazható? A klasszikus piaci szereplők közti versengés nem tűnt olyan izgalmasnak, de fokozatosan kirajzolódott egy izgalmas, új küzdőtér, és rajta a digitális pénzügyi szolgáltatások szereplői – a bankok, a fintech cégek és a BigTech vállalatok – közötti harc a sikerért.

Az alábbiakban a digitális küzdőtér szereplőit, a küzdelem játékszabályait és annak lehetséges kimenetelét próbálom bemutatni a Barabási Albert-László által felvázolt sikerképleten keresztül.

A fintechet a bigtech váltja

Az elmúlt években azt igyekeztünk megjósolni, hogy mi lesz a fintech és a bankok globális versenyének eredménye. Most ott tartunk, hogy egy-két fintech alkalmazás ugyan trendinek számít, azonban kevés felhasználónak van kedve egy képernyőnyi alkalmazással kezelni a különböző banki ügyeit. A lassúnak bélyegzett univerzális bankok a vártnál gyorsabban alkalmazkodtak az új kihívásokhoz és építettek be fintech megoldásokat a szolgáltatásaik közé, a fintech vs. klasszikus bank ellentét tompulni látszik, és vetélytársak helyett sokkal inkább partnerekként tekintenek egymásra.

De a történet itt nem ér véget, mert a digitális küzdőtéren megint új szereplő sorakoznak. Egy filmes analógiával élve, ha a hirtelen feltűnő Fintech cégek voltak a digitális pénzügyek TIE fighterei, akkor a közelmúltban a BigTech cégek képében a tech-világ csillagrombolói is megjelentek a horizonton. BigTech alatt a nagy globális informatikai cégeket értjük (pl. Amazon, Facebook, Tencent), ahol a fő profil nem a pénzügyi területre korlátozódik, de kacsingatnak efelé.

A BigTech cégek ugyanis a meglevő jelentős ügyfélbázisukra, a hatalmas adatvagyonukra és a technológiai fejlettségükre építkezve, a meglévő szolgáltatásaikhoz kapcsolva már pénzügyi szolgáltatásokat is szeretnének kínálni.

Komoly kérdés, hogy az új szereplők megjelenése milyen válaszreakciókat vált majd ki a klasszikus bankokból, illetve, hogy elképzelhető-e olyan jellegű partnerség a bankok és BigTech vállalatok között, mint ami fintech cégek esetén viszonylag gyorsan kialakult. Ha pedig kialakul a partnerség, abban mi lesz a bankok szerepe. Barabási Albert-László Képlet című könyvében a siker összetevőit elemzi. Több „törvényt” határoz meg, de a témánk szempontjából az első hármat tartom a legfontosabbnak:

  1. A teljesítmény vonzza a sikert. De ha a teljesítmény nem mérhető, a sikert a hálózatok határozzák meg.
  2. A teljesítmény korlátos, a siker korlátlan.
  3. Alkalmasság x korábbi siker = jövőbeni siker.

A fenti törvények alapján igen leegyszerűsítve azt tudjuk mondani, hogy a digitális pénzügyek küzdőterén is a hálózati hatás lesz a meghatározó: a győztes mindent vihet. A legjobb pénzügyi szolgáltatást nyújtó vállalat teljesítménye nem korlátlanul lesz jobb a többiekénél, de a sikert ő arathatja le. A III. törvény egyik fele – a korábbi siker – egyértelműen az inkumbens bankok mellett szól, ők ugyanis már otthon vannak a pénzügyi szolgáltatásokban, ha a BigTech cégek által nyújtott szolgáltatás „alkalmassága” nem lesz lényegesen jobb, akkor kevésbé tudnak majd betörni a piacra. Hogyan kerüljünk tehát közelebb az alkalmasság fogalmához?

  • Szabályozói alkalmasság:

Egyrészt a lazább szabályozói környezetben – értelemszerűen – könnyebben piacot tudnak szerezni a BigTech cégek, de a Nemzetközi Fizetések Bankja (BIS) több 2019-es tanulmánya is problémaként azonosítja a „szabályozói arbitrázst”. Azaz, ha a BigTech cégeknek kevesebb szabályt kell betartaniuk, akkor első benyomásra ügyfélbarátabbak lehetnek. A megengedőbb adatvédelmi szabályozás miatt például előnyt szerezhetnek adatelemzési képességük, így jobban személyre szabható szolgáltatásaiknak köszönhetően. Emiatt is propagálja a BIS a “Same activity, same regulation” (azaz „Azonos tevékenység, azonos szabályozás”) elvet.

A Fed elnök Jerome Powell a közelmúltban a Facebook új fizetési rendszere, a Libra kapcsán jelezte: egyik oldalon támogatják az innovációt, de a másik oldalon jelentős kockázatokat is látnak: adatvédelmi, fogyasztóvédelmi, pénzmosás elleni és pénzügyi stabilitási szempontból.

Donald Trump július 11-i Twitter üzenetében hasonlóan foglalt állás a Libráról és általánosságban BigTech témáról: ha a Facebook, illetve a többi technológiai cég bank szeretne lenni, akkor azt javasolta, hogy váltsák ki a banki engedélyt, feleljenek meg a banki szabályozásoknak.

A BigTech magyarországi elterjedésében is meghatározó lesz a szabályozási és felügyeleti környezet: ha lazább lesz a szabályozás a BigBech irányba, mint a bankoknál, akkor könnyebben tudnak teret nyerni. Kérdéses, hogy a nemzetközi és a magyar szabályozók lépést tudnak-e tartani a technológiai cégek pénzügyi újításaival. Ne felejtsük el ugyanis, hogy az egyik leggyorsabban változó iparágról van szó.

  • Infrastrukturális alkalmasság:

A legtöbb fintech/BigTech sikertörténet esetében a piacra lépő technológiai cégek a pénzügyi infrastruktúrákat is kiépítették. Az E&Y 2017-es tanulmánya is megjegyzi, hogy azokban az országokban, ahol a középosztály internetelérése megoldott, de a hagyományos bankok nem tartottak ezzel lépést a pénzügyi infrastruktúra kiépítésénél (Kína, India, Brazília, Mexikó, Dél-Afrika), ott a technológiai cégek előnyhöz képesek jutni. A fejlett országokban a már kiépített banki technológiát veszik igénybe a tech cégek. Magyarországon a megfelelő banki infrastruktúra már korábban kiépült – az Azonnali Fizetési Rendszer 2020. március 2-tól tovább javítja azt – ezért ezen a téren a hagyományos bankok alkalmassága nem kérdőjelezhető meg.

  • Költség oldali előny, mint a hazai piac sajátos alkalmassági tényezője:

A magyar helyzet a pénzügyi tranzakciós illeték miatt különbözik a nemzetközi tanulmányok által elemzett piacoktól. Az éves szinten 228 milliárd forintos teher jelentősen torzítja a magyarországi pénzügyi tranzakciókat. Ha a BigTech cégeknél vezetett számlák esetében nem kell tranzakciós illetéket fizetni, egyértelmű lesz a költségelőnyük.

További problémát jelenthet a bankoknak, hogy a BigTech cégek vélhetően a masszívan veszteséges banki szolgáltatásokat nem nyújtják majd. Azaz kimazsolázhatják a prémium szegmens elektronikus számlavezetését, míg ATM hálózat hiányában a veszteséges részt a hagyományos bankokra hagyhatják. Az új techonológia világában a pénzügyi tranzakciós illeték fenntartását nehezen tartom elképzelhetőnek: egy globális pénzügyi világban túlzottan könnyen megkerülhető, azonban ezzel egyidejűleg a hagyományos bankok számára jelentős versenyhátrányt eredményez.

  • Ha még egy lépéssel hátrább lépünk a problémától, az is felmerül persze, hogy mi lesz az iparág definíciója.

Azaz a BigTech cégeknek sikerül-e elérniük, hogy a már meglevő ügyfeleik a pénzügyi szolgáltatásokra kiegészítő szolgáltatásként tekintsenek a széles BigTech kínálatban, vagy a bankoknak sikerül megtartaniuk a mostani pénzügyi szolgáltatások univerzumát, és azt tekintik egységnek az ügyfelek.

A fentiek alapján egyelőre nem lefutott hazánkban a BigTech vs. Big Bank csata

Egyik oldalról a magyar pénzügyi infrastruktúra kiépült, nem várható alternatív infrastruktúra kiépítése. A költségoldalról szintén nehezebb nyomás alá helyezni a bankszektort. Viszont meg kell említenünk a költségoldalnál, hogyha például a tranzakciós illeték teljes hatását (akár a kétszeres ingyenes készpénzfelvétel hatását) nem kell viselniük a technológiai cégeknek, akkor nagyobb valószínűséggel szereznek döntő piaci részt a nemzetközi technológiai cégek Magyarországon. Továbbá nemzetközileg is kérdéses, hogy a „same activity same regulation” elv meg tud-e valósulni. Hosszabb távon erre lehet számítani, de ahogy egy tapasztalt bankár megjegyezte: pénzügyi botrányok által alakul a nemzetközi szabályozás.

Barabási Albert-László könyvében leírt iparágakhoz képest tehát dupla csavar lesz a BigTech és a Big Bank harc eredménye: az új pénzügyi szolgáltatások alkalmasságát nem csak az ügyfelek elégedettsége, hanem a szabályozók hozzáállása is befolyásolja majd, miközben a speciális magyar adókörnyezet (tranzakciós illeték) különösen nem teszi egyértelművé a helyzetet.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Tech facebook fintech google OTP Bank Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.

Kiss Péter
2024. július 21. 04:56 Pénz

Mire számíthatnak a szárnyalás után a befektetők a második félévben?

Meglepően jó eredményeket hozott az első félév a tőkepiacokon, most érdemes megnézni, hogy mi várható az év második félévében.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.