Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. december 13. 08:58 Élet, Pénz

Még mindig több mint 12 milliárd márka maradt a németek párnacihájában

Éppen tizenhét évvel ezelőtt vezették be az eurót Németországban. Ennek ellenére még mindig 12,5 milliárd német márka van még a lakosság kezében – írta a Tagesschau. A német jegybank adatai szerint ebből 5,9 milliárd a papírpénz, míg 6,6 a pénzérmék – a márka és a pfennig – összege.

A legtöbb márkát az euró bevezetésének évében, azaz 2002-ben cserélték be. Ezt követően még néhány évig bármelyik kereskedelmi pénzintézeteben be lehetett váltani a márkát euróra (az átváltási árfolyam nem változott, egy euró 1,95 német márkát ér). 

Napjainkban azonban már csak a német jegybankban lehet beváltani a párnacihából, a padlásról, vagy a szekrényből előkerülő régi márkát. A jegybank adatai szerint éves szinten 70-100 millió márkát váltanak be Németországban.

Idén, december elejéig 86 millió márkát váltottak be. A legnépszerűbbek papírpénzek a száz márkások, ezt az ötszáz- és az ezer márkás követi. Érdekesség, hogy a legtöbb eurót használó országgal ellentétben Németországban nincs határideje a márka beváltásának.

Németországban a második világháborút követő felemelkedés, a „Wirtschaftswunder” (gazdasági csoda) szimbóluma volt, legalábbis a nyugat-német állampolgárok számára. A kelet-németek számára eközben a szabadság jelképe volt – mondta a jegybank elnöke, Johannes Beermann.

Az újraegyesítésben is fontos szerepe volt a márkának. 1990. július 1-jén életbe lépett határozat szerint a keleti- és a nyugat német márkát 1:1 arányban kellett átváltani.*Az újraegyesítés októberben volt.

A német márka a mai napig nem vesztette el szerepét fizetőeszközként teljes mértékben. A C&A divatmárka egyes üzleteiben például még mindig elfogadják. Igaz, ez inkább egyfajta marketing trükknek tűnik. A cég egyik szóvivője azt mondta, hogy november eleje óta, naponta 15-70 ezer márkát hagynak ott a vásárlók. A visszajárót euróban fizetik ki a vásárlóknak. A baden-würtenbergi Baiberg üdülőfaluban már régi hagyománya van a márkás fizetésnek, minden májusban az odalátogató turisták márkával is fizethetnek a boltokban és az éttermekben.

Az Európai Bizottság tavaly novemberi felmérése szerint egyébként a németek megbarátkoztak az euróval. A bevezetéskor hiába csúfolták „teurónak” (drága euró), a megkérdezett németek 81 százaléka ma már elégedett az közös uniós pénzzel.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Pénz jegybank német márka németország Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.