A Facebook mindent megtett az elmúlt évtizedeben annak érdekében, hogy a világ legnagyobb közösségi oldala legyen. A New York Times cikke szerint ezért nemcsak a Cambridge Analytica kapott hozzáférést a Facebook-használók személyes adataihoz, hanem további hatvan vállalat.
A Facebook még azelőtt állapodott meg legalább hatvan gyártóval – mint az Apple, az Amazon, a BlackBerry, a Microsoft és a Samsung –, mielőtt széles körben elterjedt volna a Facebook mobilos applikációja.
Az egyezség azért volt jó a Facebooknak, mert egyre több embert tudott elérni, miközben a gyártók hozzáférhetővé tették felhasználóiknak a közösségi oldal olyan népszerű funkcióit, mint a like gomb, vagy a címjegyzék. Az a gond ezzel, hogy a Facebook adatvédelmi irányelvei szerint nem oszthatta volna meg harmadik féllel a személyes adatokat, de ezt követően sem kérte a felhasználók belegyezését az információk megosztásához.
A Facebook volt mérnöke is meglepődött, hogy a cég milyen könnyen lépett át a saját adatkezelési előírásain is.
A gyártók nemcsak a Facebook felhasználók kapcsolathálójához jutottak hozzá, hanem megismerhették a vallásukat vagy a politikai beállítottságukat is. A Facebook a Cambridge Analytica-botrány után még azt ígérte, hogy fokozottabban fogják védeni a felhasználók személyes adatait, és a mostani esetre is sajátos magyarázatot adott.
A Facebook szerint a számítógép- és mobilgyártók nem tekinthetőek kívülállóknak, vagyis harmadik félnek. A cég szerint mindez amúgy is az okostelefonok tömeges elterjedését megelőzően történt, amikor nem léteztek alkalmazások. Emiatt lényegében a telefonokban kellett egyfajta alkalmazást létrehozni, ezért engedtek a gyártóknak bizonyos hozzáférést az adatokhoz.
Serge Egelman, a kaliforniai Berkeley egyetem kutatója szerint naiv az, aki hisz a Facebooknak és a mobilgyártóknak. „Az a baj, hogy egyre több adatot gyűjtenek be a mobiltelefonok, ami komoly rizikót jelent a személyes adataink biztonságát illetően” – mondta a mobil applikációk biztonságát kutató professzor a New York Timesnak.
A lap egy tesztet is elvégzett. Az egyik újságíró letöltötte a BlackBerry telefonjára a Hub nevű applikációt, amelyet a mobilgyártó azért fejlesztett ki, hogy a felhasználók az összes közösségi oldalukat egy applikációból elérhessék. Az eszköz hozzáférést kért az újságíró Facebook-oldalához. Kérte a bejelentkezési nevét, a fotókhoz és a tartózkodási helyéhez való hozzáférést, e-mail címét és a telefonszámát. Ezekkel az adatokkal az összes ismerősét is elérte az applikáció.
Az újságírónak 550 ismerőse volt, de az applikáció 295 ezer felhasználó azonosításra alkalmas információjához jutott hozzá. (A Blackberry szerint az újabb Androidot használó telefonok már nem férnek hozzá ennyi adathoz). A Facebook partnerei tehát a felhasználók ismerőseinek az adataihoz is hozzájuthattak, még azokéhoz is, akik kifejezetten megtiltották ezt.
Az Apple szóvivője azt mondta, hogy a vállalat a Facebook-adatokhoz való privát hozzáférése abban merült ki, hogy lehetővé tették a felhasználók számára, hogy fényképeket tegyenek közzé a közösségi oldalon, a Facebook alkalmazás megnyitása nélkül.
Usher Lieberman, a BlackBerry szóvivője úgy reagált, hogy a cég nem gyűjtött információkat, csupán a Facebook adatait használta fel, hogy saját ügyfelei hozzáférjenek a Facebook hálózatokhoz és üzenetekhez.
A Microsoft is elismerte az együttműködést. A cég 2008-ban állapodott meg a Facebookkal arról, hogy lehetővé teszik a Microsoft által gyártott készülékeken a közösségi oldal és az ismerősök értesítéseinek a megjelenítését. A cég szerint az adatokat helyileg tárolták a telefonon, és nem szinkronizálták a Microsoft szervereire.
Élet
Fontos