Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2024. július 25. 08:56 Közélet

Gyomros a magyar gazdaságnak: fél hónapra teljesen leállhat Budapesten a konténerszállítás

Vasúton nem lesz elérhető egészen hosszú ideig az öt legnagyobb budapesti intermodális áruszállítási terminál egyike sem.

Miért fontos ez? A szakaszaos, de összesen 16 napig tartó lezárásokat körülbelül ahhoz lehet hasonlítani, mintha időlegesen teljesen lehetetlen lenne a magyar gazdaság ütőerének számító M1, M3, M5 és M7 autópályákon árut szállítani.

Háttér: a Soroksári út felett átvezető vasúti vágányokat azért kell épp a tervek szerint augusztusban (és nem később) lezárni, mert a fővárosi közútkezelő a téli iskolai szünetig nem engedélyezi az út kétszer egy sávra szűkítését.

  • Ezek a vágányok kötik össze Ferencváros állomást a Budapest-Belgrád vonal fővárosi szakaszával, és ebből ágazik ki a Csepel-sziget felé a Gubacsi híd szárnyvonala is, ami az egyetlen elérhetőség három konténerterminál (MCC, METRANS, Masped) felé.
  • A negyedik, legnagyobb fővárosi konténerterminál a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) is ebből a vonalból ágazik ki, délebbre.
  • A következő hónapokban azonban négyszer három napra a rossz állapotban lévő Gubacsi hidat is lezárják.

Számokban: a budapesti kombinált terminálok az elmúlt évtized átlagában Magyarország nemzetközi áruforgalmának tizedét bonyolították le, a nemzetközi áruforgalomban kiemelkedő szerepe van a konténerek és kamion-félpótkocsik kombinált szállításának.

Felülnézet: a Gubacsi híd annyira rossz állapotban van, hogy  már évek óta lépésben haladnak rajta a vonatok, kisebb tömegű mozdonyokat kell használni, ami drága és lassú megoldás. Teljes felújítás nem lesz, mert nincs rá pénz, pedig 2017-es kormányhatározat van arról, hogy bruttó 10 milliárd forintért fel kell a hidat újítani. Egy idei kormányhatározat bruttó 44 milliárd forintból, közvetlen uniós (CEF) forrásból valósítaná meg egy teljesen új híd építését és a csatlakozó vágányhálózat fejlesztését ez a pénz nincs felfüggesztve.

Tágabb kontextus: A MÁV mozgástere a kormányzati pénzmegvonások és a rendkívül alacsony felújítási büdzsé miatt nagyon korlátozott. A Budapest-Belgrád vasútvonal kivitelezésének késése is hozzájárul a problémához: ha már kész lenne a szakasz, a BILK-et dél felől is meg lehetne közelíteni.

Mi várható? Néhány nap lezárás nem tűnik tragikusnak, de a szakemberek szerint hónapokon át késések várhatók a vonatközlekedésben, növekedhetnek a költségek az áruszállításban, rontva a magyarországi termelő vállalatok versenyképességét. Az országhatárokhoz közelebb lévő vállalatok magyar helyett határon túli terminálok irányába nyithatnak, ez a forgalom elveszhet, és az amúgy is forráshiányos hazai vasúti infrastruktúra pályahasználati díjaktól, a költségvetés pedig adóbevételektől esik el.

  • A Soroksári út feletti híd a szakemberek szerint nincs kritikus állapotban, ezért teljes felújítása a Budapest-Belgrád vonal többi részének elkészülte után, 2026-ban is lehetséges lenne.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet áruszállítás Budapest-Belgrád vasút hídfelújítás infrastruktúra MÁV Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2025. március 31. 11:06 Közélet

Törlik az ezermilliárdos brazil kamukötvényt birtokló céget, mert nincs bankszámlája

Elrendelte a Brasil Zrt. kényszertörlési eljárásának megindítását a cégbíróság. A döntés még február végén született, de csak múlt héten tették közzé.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.