Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2024. január 9. 13:31 Közélet

Vidéken olcsóbb, Budapesten drágább közösségi közlekedést jelentett be Lázár János

December vége óta szinte naponta változó információk jelennek meg arról, hogy a Budapest-bérletnek és a fővárosi agglomerációs közösségi közlekedésnek mi lesz a jövője. Lázár János most pontot tett a végére és bejelentette:

  • csak az ország- és vármegyebérlet marad
  • a kedvezményeket átalakítják, a nyugdíjasoknak marad az ingyenes utazás, 6 év helyett 14 éve korig lesz ingyenes a gyermeknek az utazás
  • a közalkalmazotti kedvezmény helyett az oktatásban és egészségügyben dolgozók korlátlanul 50 százalékos kedvezményt kapnak
  • két új napijegyet vezetnek be 
  • Budapestnek azt ajánlja, hogy fogadja el a BKK-járatain a vármegye- és országos bérleteket, és akkor a HÉV-en is lehet a bérletükkel utazni

Mi történt? Tavaly az év végi elszámolás során Budapest és az állam nem tudott megegyezni, így januártól nem lehetett volna használni többek között Budapest-bérlettel a HÉV-et. Azaz az agglomerációkban élőknek két bérletet kellene venniük. 

  • Ezután a BKK december 29-én bejelentette, megszületett a megállapodás,
  • majd két nappal később a MÁV-Csoport jelezte, hogy mindez csak átmeneti megállapodás

Tágabb kontextus: tarifarendszer átalakítása mögött sokan csak politikai okokat látnak sejtenek, pedig pénzügyi okok is vannak. A május 1-jén bevezetett vármegye- és országbérletek eladási darabszámait ugyan rendszeresen közli a minisztérium, arról azonban még nem tudni, hogy mennyivel csökkent a jegy- és bérleteladás bevétele.

  • Előzetes várakozások akár több tízmilliárd forintos visszaesést is el tudtak képzelni. 

Mi várható? Lázár János Budapestre vonatkozó ajánlata teljesen irreálisnak nevezhető, hiszen

  • a havi 18 900 forintos országbérlettel a fővárosi és az országos közösségi közlekedést lehetne használni, míg havi 9500 forintért csak a BKK-járatokat
  • így borítékolhatóan óriási bevételtől esne el a főváros, a MÁV-csoport viszont többletbevételhez jutna.

2022-ben a BKK jegy- és bérletértékesítési bevétele a teljes*a vidéki városok egy részében nem a Volánbusz végzi a szolgáltatást, ez a néhány milliárd forint hiányzik a gyűjtésünkből. közösségi közlekedési szektor bevételeinek harmadát tette ki, ami a MÁV-Start és a Volánbusz vármegye- és országbérletek miatt kieső bevételei nyomán körülbelül 40-50 százalékra növekedhet.

A közösségi közlekedés márciusra ígért új tarifarendszer pedig nem hozna érdemi változást. A kevés konkrétum egyike, hogy a 14 év éven alattiak ingyenesen utazhatnának az eddigi 90 százalékos kedveszmény helyett. Emellett megszűnnének a hagyományos, kilométer-alapú bérletek. Ahogy erre Vitézy Dávid felhívta a figyelmet, ez az 5 kilométeres bérletet váltónak elég jelentős, 59 százalékos emelést jelent.

A vidéki városok esetében azonban nem fontos Lázárnak a közös bérlet: Debrecenben és más városok esetében sem merült fel, hogy ott elfogadják a megyebérleteket.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet bkk karácsony gergely Lázár János Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.