Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2024. január 9. 13:31 Közélet

Vidéken olcsóbb, Budapesten drágább közösségi közlekedést jelentett be Lázár János

December vége óta szinte naponta változó információk jelennek meg arról, hogy a Budapest-bérletnek és a fővárosi agglomerációs közösségi közlekedésnek mi lesz a jövője. Lázár János most pontot tett a végére és bejelentette:

  • csak az ország- és vármegyebérlet marad
  • a kedvezményeket átalakítják, a nyugdíjasoknak marad az ingyenes utazás, 6 év helyett 14 éve korig lesz ingyenes a gyermeknek az utazás
  • a közalkalmazotti kedvezmény helyett az oktatásban és egészségügyben dolgozók korlátlanul 50 százalékos kedvezményt kapnak
  • két új napijegyet vezetnek be 
  • Budapestnek azt ajánlja, hogy fogadja el a BKK-járatain a vármegye- és országos bérleteket, és akkor a HÉV-en is lehet a bérletükkel utazni

Mi történt? Tavaly az év végi elszámolás során Budapest és az állam nem tudott megegyezni, így januártól nem lehetett volna használni többek között Budapest-bérlettel a HÉV-et. Azaz az agglomerációkban élőknek két bérletet kellene venniük. 

  • Ezután a BKK december 29-én bejelentette, megszületett a megállapodás,
  • majd két nappal később a MÁV-Csoport jelezte, hogy mindez csak átmeneti megállapodás

Tágabb kontextus: tarifarendszer átalakítása mögött sokan csak politikai okokat látnak sejtenek, pedig pénzügyi okok is vannak. A május 1-jén bevezetett vármegye- és országbérletek eladási darabszámait ugyan rendszeresen közli a minisztérium, arról azonban még nem tudni, hogy mennyivel csökkent a jegy- és bérleteladás bevétele.

  • Előzetes várakozások akár több tízmilliárd forintos visszaesést is el tudtak képzelni. 

Mi várható? Lázár János Budapestre vonatkozó ajánlata teljesen irreálisnak nevezhető, hiszen

  • a havi 18 900 forintos országbérlettel a fővárosi és az országos közösségi közlekedést lehetne használni, míg havi 9500 forintért csak a BKK-járatokat
  • így borítékolhatóan óriási bevételtől esne el a főváros, a MÁV-csoport viszont többletbevételhez jutna.

2022-ben a BKK jegy- és bérletértékesítési bevétele a teljes*a vidéki városok egy részében nem a Volánbusz végzi a szolgáltatást, ez a néhány milliárd forint hiányzik a gyűjtésünkből. közösségi közlekedési szektor bevételeinek harmadát tette ki, ami a MÁV-Start és a Volánbusz vármegye- és országbérletek miatt kieső bevételei nyomán körülbelül 40-50 százalékra növekedhet.

A közösségi közlekedés márciusra ígért új tarifarendszer pedig nem hozna érdemi változást. A kevés konkrétum egyike, hogy a 14 év éven alattiak ingyenesen utazhatnának az eddigi 90 százalékos kedveszmény helyett. Emellett megszűnnének a hagyományos, kilométer-alapú bérletek. Ahogy erre Vitézy Dávid felhívta a figyelmet, ez az 5 kilométeres bérletet váltónak elég jelentős, 59 százalékos emelést jelent.

A vidéki városok esetében azonban nem fontos Lázárnak a közös bérlet: Debrecenben és más városok esetében sem merült fel, hogy ott elfogadják a megyebérleteket.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet bkk karácsony gergely Lázár János Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2024. július 25. 08:56 Közélet

Gyomros a magyar gazdaságnak: fél hónapra teljesen leállhat Budapesten a konténerszállítás

Olyan rosszul ütemezték a pályafelújítást, hogy a nemzetközi áruforgalom tizedét lebonyolító terminálok egyikére sem lehet majd eljutni.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 04:50 Közélet, Világ

A földgáznál már lazán kiválthatná a kormány az orosz szállításokat

Az orosz gáz nagy részét már akkor is nélkülözni lehetne, ha a külügyminiszter tárgyalásain lebeszélt ügyleteknek csak a fele valósul meg.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.