Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2024. január 8. 16:44 Közélet

Egyre több honvédelmi ismeret, egyre kevesebb művészettörténet: így zajlik a NAT végrehajtása

Néhány nap leforgása alatt a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) nyilvános állásfoglalásban, míg pár tucat civil a Szépművészeti Múzeum előtt tartott demonstráción tiltakozott az ellen, hogy 2024-től megszűnik az állami iskolákban az eddig választható művészettörténeti tantárgy, és többé érettségizni sem lehet belőle. Ilyen 1956 óta először lesz Magyarországon. Az MTA művészettörténészei szerint a kivezetés átgondolatlan és ártalmas, a demonstrálók a változtatást a “Hogyan legyünk könnyen, gyorsan hülyék?” kérdésre adott válaszként interpretálták, és Renoir-t idézték: “A művészet tehetetlen, ha az, akinek alkot, vak.”

A kérdés persze ennél bonyolultabb. 

A nagy beolvasztás 

A művészettörténet tantárgy kivezetése nem mostani döntés, hanem a Nemzeti Alaptanterv (NAT) legutóbbi átalakításának következménye, ha úgy tetszik, végrehajtása. Ennek megfelelően a téma már akkor, a 2010-es évek végén előkerült a közbeszédben, és a művészettörténészek, történészek, filozófusok már akkor felemelték hangjukat az új koncepció ellen. Ennek a koncepcióváltásnak esett lényegében áldozatul az önálló mozgókép- és médiaismeret tantárgy is, ami szintén kiszorul a középiskolai alaptantervből, bár érettségizni lehet még belőle.

A friss NAT lényegében – és elvileg – úgy olvasztotta be a fenti két önálló tantárgy legfontosabb elemeit a vizuális kultúra nevű tantárgyba, hogy annak tartalmát egyszerűsítették és visszavágták. Egyes kritikusok szerint ebben ideológiai okok is vezérelték a döntéshozókat, mások azt mondják, a diákok óraszámterhelés-csökkentésének estek inkább áldozatul, mint könnyen és csöndben elengedhető tudományágak. 

Mindenesetre az új NAT és a hozzá készült szakmai útmutatás a 4-10. évfolyamon heti egy, később nulla órát szán vizuális kultúrára, amit alapvetően egy képességfejlesztő, interaktív – aktív tanulás címszó alatt –, élményszerű – jelenségalapú és felfedezéses tanulás címszó alatt – tantárgyként képzel el, aminek fókusza a vizuális jelenségek átélése, vizuális kommunikációs készségek fejlesztése.

Kulturális tudatosság

A koncepcióváltásnak kifejezett célja volt, hogy a művészettörténet tényszerű és kronologikus tárgyalása ne kapjon helyet a tananyagban, ehelyett “a magyar és egyetemes kultúrkincs” ismeretanyagát projekt- és problémaalapon sajátítsák el a diákok, a “kreatív alkotás” és a “kulturális tudatosság” kompetenciáinak fejlesztése mentén. Utóbbi, kissé furcsa szókapcsolat egyébként a magyarság kulturális gyökereinek vizuális ismeretanyagát jelenti elsősorban.

Tehát a változtatással éppen annak deklarálása maradt el a tantervből, hogy létezik egy minimális elsajátítandó egyetemes-európai művészettörténeti tényanyag. De tény az is, hogy a 9.-10. évfolyamon heti egyszer 45 percben oktatott tárgyba nyilvánvalóban csak minimálisra redukált tananyag férhet bele. 

Árulkodó ugyanakkor, hogy a művészettörténeti ismeretek alkalmazása a vizuális kultúra tantárgy középszintű érettségi vizsgakövetelményeiből is jobbára hiányzik, ahogy felismerendő konkrét műtárgylista is csak az emelt szinthez kapcsolódik. Nézzük, mi maradt:

  • Vizuális kultúra érettségin közép szinten elvárás “egy tárgyról leolvasható információk ismerete és használata az elemzés során, különböző korokból és kultúrákból származó tárgyak, objektumok (pl. épület, építmény) funkció- és formaelemzése”, míg emelt szinten elvárás “tárgyak, objektumok elemzése során adekvát vizsgálati szempontok árnyalt alkalmazása.”
  • A művészet nagy stíluskorszakainak ismerete közép szinten is követelmény, de míg emelt szinten fel kell ismerni “ismert alkotók személyes stílusjegyeit példák alapján”, addig közép szinten csak művészettörténeti korszak-besorolást kell végezni ismeretlen művön.
  • Lényegében a fenti három “tétel” fedi le a művészettörténetet a vizuális kultúra érettségin belül, amiben ugyanilyen vagy nagyobb súllyal szerepel még rajzolás, vizuális nyelvi formák ismerete.

Művészettörténetből egyébként nem érettségiztek kiemelkedően kevesen az elmúlt években: több tucat iskoláról és 100-150 diákról van szó országszerte. A szintén az új NAT-ban gyökerező és a középiskolákban egyre több formában jelen lévő hazafias és honvédelmi nevelés jelentős kormányzati fejlesztésének köszönhetően például honvédelmi ismeretekből 2022-ben 252-en érettségiztek, 2023-ban viszont már közel 400-an.

Mostantól a művészettörténészi, muzeológus pálya iránt érdeklődő diákok elesnek attól a lehetőségtől, hogy érettségivel plusz pontot szerezzenek további tanulmányaikhoz, és az a kevés állami fenntartású iskola, amelyik akarna, sem taníthat művészettörténetet. 

Mi az alap?

A Magyar Tudományos Akadémia művészettörténészei, egészen pontosan a Filozófia és Történettudományok Osztályán belül működő Művészettörténeti Tudományos Bizottság – mintegy 30 tudós, MTA-tag, kandidátus – a fenti okokból szólította fel ismét a döntéshozókat a megszüntetés visszavonására. A tudósok szerint az igazi probléma az, hogy ezzel a kivezetéssel és tantárgy-egybeolvasztással

  • a “képző-, ipar- és építőművészet több ezer éves múltjáról és kortárs alkotásairól úgy véli, hogy az nem szerves része az általános műveltségnek.”
  • Ráadásul “minthogy ezzel párhuzamosan a film- és médiaismeret oktatását is kivezetik a tantervből, a vizuális kultúra története és kortárs gyakorlata és elmélete teljességgel kívül kerül a gimnáziumi ismeretanyagon.”
  • Továbbá “a művészetek történetének ismerete elősegíti az egyetemes, európai és nemzeti művészeti örökség tudatos gondozását, építészeti, festészeti, szobrászati, iparművészeti, fotóművészeti örökségünk fenntartását és ápolását. Ennek az ismeretanyagnak a kiiktatása az általános műveltség köréből nemzeti művészeti örökségünk lebecsülését is jelenti, végső soron kulturális versenyképességünk meggyengüléséhez vezet.”

Ez elhozza az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyek (OKTV) művészettörténeti fordulóit – mellékszál, de egyes hírek szerint a Honvédelmi minisztérium OKTV-versenyeket szeretne rendezni honvédelmi ismertekből –, a művészettörténeti egyetemi képzésre jelentkezők számának csökkenését, ami pedig veszélyezteti az oktatás színvonalát és a muzeológiai szakember-utánpótlást. 

A Népszava tudósítása szerint a tüntetésen György Péter esztéta a fent említett tüntetésen felszólva azt mondta: a tantárgy középiskolai kivezetése “alapjában véve kétségbe vonja a múzeumok legitimitását.” 

Ungár Péter LMP-s országgyűlési képviselő egy kormányközeli lap hasábjain pedig “egy konzervatív érveléssel” karolta fel az ügyet, ugyanis szerinte a művészettörténeti lexikális tudás “a civilizációnk egyik alapja”. A párt aláírásgyűjtésbe is kezdett a művészettörténet önálló tantárgyának megmaradásáért.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet művészet NAT oktatás Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.