Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. szeptember 22. 12:55 Közélet

Senki nem tudja, ki fogja befejezni a 10 éve tervezett Budapest-Belgrád vasútvonalat

Megakadt a Budapest-Belgrád-vasútvonal építése: a pályaépítést végző V-Híd munkásai és gépei jórészt a győri fővonal felújításán dolgoznak, a biztosító- és vonatbefolyásoló rendszer kiépítését vállaló kínai cégek nem tudják teljesíteni az európai szabványokat, felhagytak a munkával, és leállították a projekt finanszírozását is, írta meg a Telex.

Miért fontos ez? A kormány 2019-ben kezdte megkötni a beruházással kapcsolatos szerződéseket, és bár időről időre felmerült, hogy elúszik a magyar vasúttörténet legdrágább fejlesztése, még az idén nyáron is projekt előrehaladtáról – Ferencváros és Soroksár közötti szakasz építésének megkezdéséről – szóltak a hírek.

  • A kezdetektől kérdéses volt az európai ETCS-szabványoknak megfelelő berendezések telepítése, amelyekkel kapcsolatban leginkább Nyugat-Európában van tapasztalat – a Ferencváros és Székesfehérvár közötti vonalon a Siemens létesített az ETCS második szintje szerinti rendszert 2020-ban, igaz, az ettől várt sebességnövelés egyelőre nem történt meg.
  • A kínai technológiával csak lassabb vonatközlekedést lehet az Európai Unióban engedélyezni. Igaz, eleve kérdéses a Budapest-Belgrád vonal fejlesztésének megtérülése, így a sebességhatár alapvetően presztízskérdésnek tűnik, mivel érdemben a személyforgalmat érinti, a teherforgalmat nem.

Tágabb kontextus: a fejlemények mindenesetre rámutatnak a magyar vasúti beruházások esetlegességére. A nyugati országok 10-15 éves vasútfejlesztési stratégiák mentén szervezik a fejlesztéseket, aminek révén az ágazatban működő cégek kapacitásait több évre lekötik.

  • Nem csoda ennek tükrében, hogy a Budapestet Béccsel összekötő vasútvonal kritikus állapotúvá vált részeit rögtönzött megoldásként a Budapest és Belgrád közötti beruházáshoz szánt munkaerővel, gépparkkal és anyaggal javítja a MÁV.
  • Mészáros Lőrinc V-Hídja rugalmasnak tűnik az ellentételezéssel kapcsolatban is: egyelőre nem tudni mikor kaphat pénzt a 32 milliárd forintba kerülő munkáért a vasúti pályaépítő vállalkozás, az összeget Lázár János építési miniszter egyelőre nem tudta a MÁV rendelkezésére bocsátani.
  • Kína hozzáállása is kérdéses a Budapest-Belgrád-vonal fejlesztéséhez. Az eredeti terv szerint a görögországi Pireusz kínai tulajdonú kikötőjéig tartó vasútvonallal kapcsolatban előfordult már, hogy változott a távol-keleti ország hozzáállása. Figyelemre méltó, hogy Szerbia uniós támogatással folytatja a vasútjának modernizálását.

Mi várható? Kína további szerepét a beruházásban Orbán Viktor ősszel próbálhatja rendezni. Az eleve drága építkezés költségei közben tovább nőnek, a Szeged és Röszke közötti 14 kilométeres szakasz megújításának eddigi 45 milliárdos keretét tegnap egészítette ki további 5,4 milliárd forinttal a magyar állam. A pálya már készen van, de a biztosítóberendezések még hiányoznak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Budapest-Belgrád vasút Kína vasútbezárás vasútépítés Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2025. március 31. 11:06 Közélet

Törlik az ezermilliárdos brazil kamukötvényt birtokló céget, mert nincs bankszámlája

Elrendelte a Brasil Zrt. kényszertörlési eljárásának megindítását a cégbíróság. A döntés még február végén született, de csak múlt héten tették közzé.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.