Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2023. szeptember 20. 13:33 Élet, Közélet

Magyarország MotoGP futamot rendezhet, pedig az új pályát nem építette meg hozzá

Több évig tartó egyezkedés után Magyarország közel állhat ahhoz, hogy bekerüljön a 2025-ös MotoGP naptárba, de nem úgy, ahogy ezt eddig tervezte – ezt lehet kiolvasni a legrangosabb motoros versenysorozat szervező-tulajdonosának, a Dorna nevű spanyol cégnek a közléséből.

Miért fontos ez? A Moto GP-t a kormány a Debrecen-Nyíregyháza-Miskolc háromszögbe, vagyis Hajdúnánásra szerette volna vinni, de most már úgy látszik, hogy erről a tervéről rövid távon biztosan hajlandó lemondani, és a verseny a Hungaroringre kerülhet.

Előzmények:

  • Már 2019 vége óta tárgyalnak a Dornával  a futam megrendezéséről, a hajdúnánási új pálya építési tervét 2020 júniusában mutatták be.
  • Kezdetben nyolcéves szerződésről volt szó, a pálya építésére létrehozott projektcég, a Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. céges irataiból azonban később kiderült, hogy 10 évről tárgyaltak.
  • Az új pálya költsége a 2020-as tervezés szerint 65 milliárd forint volt, a kiegészítő létesítményekkel, szállodával, konferenciaközponttal és tréningközponttal együtt.
  • Az első MotoGP futamot 2022-ben akarták megrendezni, de a pálya nem épült meg.
  • A magyar fél 2023 elején halasztást kért a Dornától, ezt a Debreciner írta meg a térség országgyűlési képviselője, Tiba István Hajdúnánási Televíziónak adott nyilatkozata alapján. E szerint akár a 2026-os céldátum is álom maradhat.

Mi történt?

  • A futamot 2025-től a Hungaroringen rendeznék meg, a Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. erről egyeztet a Dornával.
  • A felek egyedileg állapodnak meg a pénzügyi részletekben, de általában évente 2-4 milliárd forintnak megfelelő díjat kell fizetni egy ilyen lehetőségért.
  • A Superbike sorozat egyik futamát 2024-ben a Balatonfőkajáron idén májusban átadott Balaton Park Circuit pályán rendeznék meg, ennek a sorozatnak szintén a Dorna a szervezője.
  • A Balaton Park egyben MotoGP tartalékpálya is lenne 2024-ben, azaz beugró helyre kerülne, ha más helyszíneken törölni kell egy versenyt.
  • A MotoGP futam megrendezéséhez szükséges fokozata a Balaton Parknak egyelőre nincs meg, de a tulajdonosok szerint ez megszerezhető.

A fejlemények nem jelentik automatikusan, hogy a hajdúnánási pálya nem épül meg, a város polgármestere februárban azt mondta, hogy 2026-27-ben lehet még verseny a városban.

  • Ugyanakkor azt is tudni lehet már, hogy ha mégsem lesz meg a pálya, akkor ipari parkot létesítenek a helyén.

A Hungaroringet 2026-ig átépítik, és egyelőre nem világos, hogy megfelel-e a MotoGP követeéményeinek.

  • A mogyoródi pályán 1990-ben és 1992-ben volt MotoGP verseny, 1988 és 1990 között pedig Superbike vb-futamokat is rendeztek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Közélet autó-motor sport Balaton Park Circuit Dorna hajdunánás hungaroring motogp motorverseny Superbike Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.