Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2021. január 11. 12:36 Közélet, Vállalat

Tíz évig lehet MotoGP futam Magyarországon, évi 2-4 milliárdért

A korábbi hírekben szereplő nyolc évnél is hosszabb időre szerződne hazai MotoGP futamok szervezésére a jogtulajdonossal az ezzel megbízott állami cég. A nyári elképzelések szerint 2023-tól 2030-ig tartottak volna biztosan nagydíjat a Hajdúnánásra tervezett új pályán, egy nemrégiben kiírt közbeszerzésből azonban úgy tűnik, hogy 2032-ig szólna a megállapodás.

A pályaépítéssel, és a versennyel kapcsolatos ügyek intézésével megbízott Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. még december végén fordult a közbeszerzési hatósághoz azzal a kéréssel, hogy engedélyezzék a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás kiírását. Ebből derül ki, hogy a társaság a 2023-2032 közötti időszakra szeretné megszerezni az FIM Gyorsaságimotoros-világbajnokság, tehát a MotoGP versenyszervezési jogait.

Az indoklás szerint

a MotoGP a legrangosabb motoros versenysorozat, azonos vagy hasonló versenysorozat, amely a MotoGP-t pótolná, nem elérhető, nem létezik.

A vb jogait pedig természetesen csak attól a vállalattól lehet megvásárolni, amely birtokolja, így nem nagyon lenne értelme más típusú tendert lefolytatni. Ennek megfelelően a közbeszerzési hatóság meg is adta az engedélyt a tárgyalásos eljárásra.

Bár a jogtulajdonos nevét a kiírásban egyszer sem említik, a Dorna Sports nevű spanyol vállalatról van szó, amely még 1994 végén szerezte meg a jogokat a nemzetközi sportszövetségtől. A cég nagyjából azt a szerepet tölti be, amit a Forumla-1-ben a Bernie Ecclestone által alapított vállalatbirodalom: tulajdonképpen ők menedzselik a teljes sorozatot.

Így a Dorna szedi be azt a pénzt is, amit a promóterek fizetnek a versenyszervezés lehetőségéért. Bár az esetek nagy részében az erről szóló megállapodásokat a felek nem hozzák nyilvánosságra, nagyjából tudni lehet, hogy mennyiért tudja egy ország bevásárolni magát a versenynaptárba. Öt évvel ezelőtt egy szaklap

alkalmanként átlagosan nagyjából 9 millió dollárra, azaz jelenlegi árfolyamon 2,6 milliárd forintra becsülte a jogdíjat.

Az egyes országok között azonban elég nagy volt a szórás: az olaszok például csak 6 millió dollárt fizettek, Katar viszont kétszer ennyit.

Az akkori híreknek első ránézésre némileg ellentmond az épp ebben az évben aláírt, nyilvánosan is elérhető cseh szerződés. Aszerint ugyanis 2016-ban csak 3,6 millió euró (akkori árfolyamon nagyjából 4 millió dollár) volt a jogdíj, ami ugyan évről évre magasabb, de még tavaly is csak 4,6 millió euróra rúgott.

Ám a hasonló eseményeknél a promóteri szerződések mindig egyediek. A Formula-1 esetében például a jogdíj egy része kvázi kiváltható a szponzori és hirdetési bevételek egy részének vagy egészének átengedésével. Tehát ha egy versenyszervező lemond a névadó szponzortól származó pénzről, akkor kevesebbet fizet. Márpedig az elérhető szerződés alapján a csehek minden ilyen hirdetési jogot átengedtek a Dornának.

A 9-10 millió dolláros jogdíj egyébként például a Formula-1-hez képest nem számít soknak, azért ugyanis jelenleg nagyjából négyszer ennyit fizet Magyarország, és az összeg az eredeti megállapodás szerint évi 5 százalékkal emelkedik. Más kérdés, hogy az F1-nek jelentősebb gazdasági hatása van, igaz, ez a hatalmas összeg valószínűleg már így sem térül meg az államnak.

 

A MotoGP esetében a jogdíjnál jóval nagyobb költség lesz, hogy még a pályát is meg kell építeni a versenyszervezéshez. A Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. egyelőre csak a tervezésre írt ki tendert, és arra sem érkeztek még be a pályázatok, a beadási határidő ugyanis február 19-e. Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter tavaly júniusban azt mondta, hogy a beruházásra (amely a pályaépítés mellett magába foglalja a kiszolgáló létesítmények, a tréningközpont, egy konferenciaközpont és egy szálloda kivitelezését is) 65 milliárd forintot szánnak. Azóta októberben azonban újabb 800 millió forintot különítettek el a fejlesztésre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEzúttal 12 milliárdba került a Magyar Nagydíj, és ez már tényleg sokTíz éve még ötmillió dollárral kevesebbet fizettünk az átlagos jogdíjnál, tavaly már 10 millióval többet. Ha valamikor, akkor most lehet alkudni, de ahhoz lépni kell.

Közélet Vállalat Forumla-1 hajdunánás jogdíj motogp Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2021. július 26. 06:49 Közélet, Vállalat

Jól hangzik, hogy a kormány intézi az építőanyagot, de az élet bonyolultabb

Teljesíthetetlennek tűnő elvárásokat fogalmaz meg az építőanyag-exportőrökkel szemben az új szabályozás, és ez sokaknak elveheti a kedvét a külföldi értékesítéstől.

Váczi István
2021. július 23. 17:00 Adat, Közélet

Török csellel üti helyre a Sinopharm-fiaskót a kormány

Augusztus elején akár 700 ezer ember is megrohamozhatná az orvosokat harmadik oltásért, de attól nem kell tartani, hogy gyorsan elfogy a Pfizer.

Pogátsa Zoltán
2021. július 20. 14:24 Közélet

Nem túl sok, hanem túl kevés lesz a 200 ezres minimálbér

A munkaerőhiány, a nyugati fizetések elszívó hatása és a magyar vállalkozások alkalmazkodóképessége is alátámasztja, hogy legalább erre a szintre emelkedjen a minimálbér.

Fontos

Bucsky Péter
2021. július 26. 16:49 Pénz, Vállalat

Van adószám nélküli, online nem rögzített, mégis szabályos számla

A jogszabályi lehetőség és a hétköznapi gyakorlat szétválásának tipikus példája ez, egyben a könyvelők és a cégvezetők rémálma.

Hajdu Miklós
2021. július 25. 17:07 Világ

Mintha háború közelegne, úgy kell készülniük a városoknak a szélsőséges időjárásra

Nem teketóriázhatnak tovább az önkormányzatok, előre kell venniük a klímaváltozás következményeit a problémalistájukon.

Mészáros R. Tamás
2021. július 25. 07:05 Tech, Világ

Annyi adatot gyűjöttek, hogy a Kínai Kommunista Párt is megijedt tőle

A világ legnagyobb közlekedési adatbázisával rendelkező cége Amerikában ment tőzsdére, a kínai hatóságok szerint ezt nem kellett volna.