Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2023. július 11. 18:58 Közélet

Acélipari óriás mentheti meg a Dunaferrt

A Liberty Steel lett a befutó: az indiai születésű brit üzletember, Sanjeev Gupta acélipari csoportja veheti meg a felszámolás alatt álló Dunaferr vasművet. Ezzel elvileg az ország egyik legnagyobb vállalata előtt nyílt esély arra, hogy rendezze működési viszonyait. 

Számokban: A 3500 embert – kölcsönzött munkaerővel valószínűleg ennél is több, 4000 fölötti alkalmazottat – foglalkoztató Dunaferr tavaly december óta állt felszámolás alatt. A felszámoló 9,6 milliárd forintos minimálárat szabitt meg. A Liberty Steel Central Europe Kft. a hírek szerint közel 21 milliárd forintos ajánlatott tett. 

Ki a vevő? A szingapúri székhelyű – Londonban, Dubaiban és Hongkongban is leányvállalatokat birtokló – anyacég tulajdonosa egy ötvenes évei elején járó, indiai születésű, brit iparmágnás. Gupta cégei az elmúlt években világszerte vásároltak fel acélműveket, például a Tata Steel Europe skót acélművét. Övék a cseh ostravai vasmű is.

  • 2019-ben a Financial Times azt írta Guptáról és cégcsoportjáról, hogy homályos a finanszírozása.

Háttértörténet és tulajdonviszonyok: A magyar acélipari kibocsátás döntő részét produkáló Dunai Vasműből lett cégben 2010-ben szerzett többségi részesedést az ISD nevű ukrán vállalatcsoport – ez a Donbasz Ipari Szövetség rövidítése. A donbaszi régió az ukrán vas- és acélipar központja, amelyet Oroszország a 2014-ben indított agressziójával nehéz helyzetbe hozott. A 2022-es háború pedig végképp ellehetetlenítette az ISD-t.

Mivel az ISD a 2008-as pénzügyi válságot követően az orosz állami Vnyesekonombank (VEB) hiteleire szorult, a Kreml céljait végrehajtó intézmény is tulajdonosi szerepbe került. A Dunaferrnek a ciprusi Steelhold Limited cégen keresztül tehát három főbb tulajdonosa lett:

  • a VEB (orosz állami bank) mellett
  • az ISD-s ukrán Szergej Taruta. Ez a két fél nem áll szóba egymással.
  • A harmadik tulajdonos, az ukrán–örmény–orosz Oleg Mkrtcsan pedig 9 éves börtönbüntetését tölti Oroszországban.

A magyar cég legnagyobb baja, hogy a 99,6 százalékos tulajdonosáról, a Steelholdról nem lehet eldönteni, hogy ki vezeti és ki a tulajdonosa. A helyzet évek óta változatlan, a VEB és Szergej Tartuta megbízottja többször próbáltak bejutni, közgyűlést tartani. Ezt azonban nem fogadta el a céget a mostani formában 2020 óta vezető menedzsment. A céget a gyakorlatban Jevgenyij Tankilevics vezeti, aki magára legfőbb, általános vezérigazgató-helyettesként hivatkozik.

Sok pénz kell: Az árbevétel nagyságára jellemző, hogy a 2019-es közel 289 milliárd forinttal még két évvel később, a 2021-es mezőnyben is a 40. legnagyobb magyarországi vállalat lenne az ISD Dunaferr Zrt. 

Ahhoz, hogy a Dunaferr újra megkapja elveszített környezetvédelmi engedélyeit, alsó hangon 37 milliárdos befektetésre van szüksége, ráadásul a hírek szerint a cég felhalmozott tartozása 500 milliárd forintra rúghat. 

Tétlen kormány: a magyar kormány sokáig csak nézte a rendezetlen tulajdonosi hátterű óriáscég tönkre menését, miközben nagy nehezen, furcsa módon elárverezte tulajdonrészét. 

  • Aztán idén februárban átvállalta a bérek kifizetését.

Kik érdeklődtek? Sajtóhírek szerint a leggazdagabb ukrán üzletember, Rinat Ahmetov tulajdonába tartozó Metinvest is érdeklődött. Fénykorában, tíz évvel ezelőtt Ahmetov a világ 40 leggazdagabb embere közé tartozott, és Ukrajna de facto politikai vezetője volt. Ahmetov pénzelte és vezette a gyakorlatban az oroszpárti exelnök, Janukovics Régiók Pártját. 

A Liberty Steel viszont már 2021-ben is képbe került a Dunaferr megmentőjeként – csakhogy akkoriban ment csődbe legfontosabb pénzügyi partnere, a beszállítói kapcsolatok finanszírozására szakosodott Greensill Capital. Ez viszont pont azt követően omlott össze, hogy a számára tőkét gyűjtő Credit Suisse túl nagynak találta a cég kitettségét a Liberty Steel felé, és felfüggesztette a forrást biztosító alapok forgalmazását – az ezekbe fektetők pedig pórul jártak. Ráadásul egy németországi vasmű-átvétele is csúnyán meghiúsult. Akkoriban arról lehetett olvasni, hogy a cégcsoport érdekeltségektől válik meg, hogy stabilizálja helyzetét. 

  • 2021-ben egy brit parlamenti képviselő azt mondta Guptáról, hogy a céghálózata piramisjátékra épülhet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA tulajdonosok és a kormány is csak nézi, ahogy tönkremegy az ország egyik legnagyobb vállalataA Dunaferr az elmúlt években is megtartotta piacait a kereskedelmi adatok szerint, de gazdálkodása nem tűnik fenntarthatónak, és napokon belül teljesen leállhat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNemrég a Dunaferrt akarták megvenni, most a túlélésért küzdenekHárom hónappal ezelőtt még úgy tűnt, hogy az indiai tulajdonú Liberty Steel a legesélyesebb Dunaferr-vevőjelölt, most már a csoport maga is a talpon maradásért küzd.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet acélipar Dunaferr felszámolás Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2024. július 11. 16:15 Közélet

Új módszerrel próbál meg 300 ezer embert munkába állítani a kormány

A lakhatási támogatások, a fiatalok aktivizálása, a munkásszállók építése után a munkába állók szochójának elengedésével is megpróbálkoznak.

Stubnya Bence
2024. július 11. 13:16 Közélet

Megnehezítheti a 2026-os választás előtt a kormány dolgát az újraszabott uniós kényszerzubbony

A kormány azzal számol, hogy a túlzottdeficit-eljárásban négy évig kell majd bizonyos mértékben csökkenteni a költségvetési hiányt.

Mészáros R. Tamás
2024. július 11. 05:08 Közélet, Világ

Szédítő pávatáncot hozott, de csak mérsékelten növeli Orbán befolyását az EP jobbra tolódása

A jobbszél nagy sajtót kapott helyezkedésénél fontosabbak lesznek néhány tagállam belpolitikai folyamatai az EU jövőjét illetően.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. július 10. 16:47 Közélet

150 milliárd forint bevételről mond le a kormány a három megszűnő különadóval

Átszervezi a kormány a különadókat, három ágazat fellélegezhet jövőre.

Hajdu Miklós
2024. július 10. 13:31 Közélet, Vállalat

Hiába az állami tulajdon, a budapesti reptér zsúfoltságát még nagyon sokáig nem enyhíti új terminál

A nemrég kivásárolt üzemeltető korábbra tervezte a hármas terminál megvalósítását, de a friss bejelentés szerint erre legalább 2032-ig várni kell.

Stubnya Bence
2024. július 10. 05:02 Közélet, Vállalat

Komoly probléma vagy autóipari kamu, hogy nincs elég elektromos töltő?

A szigorúbb klímavédelmet követelők azzal vádolják az autóipart, hogy ürügyként használja az infrastruktúra hiányát, hogy késleltesse az elektromos átállást. De mit mutatnak a számok?