Valóban borítaná Ukrajna csatlakozása az uniós pénzeket, ahogy Varga Judit mondja?
Varga Judit leköszönő, egyben európai parlamenti képviselőnek készülő igazságügyi miniszter sok érdekes témát vet fel a Magyar Nemzetben ma vele megjelent interjúban. Többek között azt mondja, hogy ha a nagyon alacsony gazdasági teljesítményű Ukrajna csatlakozik az unióhoz, akkor lecsökken miatta az uniós átlag, vagyis ahhoz képest mindenki jóval gazdagabb lesz a statisztika szerint. Emiatt pedig kiüresedhet a kohéziós támogatások politikája, hiszen annak ez az egyik alapköve.
Felülnézet: kohéziós támogatást jelenleg azok az országok kaphatnak, amelyekben az egy főre jutó bruttó nemzeti jövedelem (GNI) az uniós átlag 90 százalékánál kevesebb (a miniszter GDP-t említ, de az uniós rendeletben GNI szerepel). Ezt a 2021-ben elfogadott rendelet határozza meg, amely a 2021-27-es támogatási ciklusra vonatkozik.
Számokban: az alábbi grafikonra feltettük az uniós országok egy főre jutó GNI-értékeit, és azt a vonalat, amely az uniós átlag 90 százalékát mutatja. A 2018-as világbanki adatokkal számoltunk (ez az év volt az alapja a ciklus tervezésének), amely valószínűleg kis mértékben eltér az uniós számítási módszertantól, és emiatt Máltát épp az átlagvonal fölé teszi. Az uniós valóságban Málta a vonal alatt van, de a tagállamok két véglet közötti eltérései nagyságrendileg így is látszanak.
A következő grafikon azt mutatja meg, hogy hol lett volna a támogatási határ, ha a 2021-27-es támogatási ciklusban már Ukrajna is benne lett volna a számolásban, szintén a 2018-as adataival.
Bár Ukrajna bruttó nemzeti jövedelme az uniós országokhoz képest nagyon alacsony, az átlagot és annak 90 százalékát nem mozdítja el alapvetően, a támogatotti kör határára Ciprust, Csehországot és Szlovéniát tolja.
Nem tudhatjuk, hogy 2027 körül hogyan alakulnak majd ezek a számok, de valószínű, hogy Ukrajna még ennél is sokkal jobban leszakad, vagyis a 90 százalékos támogatási határvonalat valamivel jobban elmozdítja.
A változás azonban nem ez, hanem sokkal inkább az lenne, hogy egy tényleg nagyon szegény országot kellene tényleg sok pénzzel támogatni a felzárkózáshoz, amihez több forrás kellene biztosítani. Csakhogy ebben nem sok újdonság lenne az unió számára.
Nagyban árnyalja ugyanis a kérdést, hogy a támogatási rendszer nincs kőbe vésve, az folyamatosan változik, de legalábbis változtatható az új helyzeteknek megfelelően. Erre néhány példa:
Az unió keleti bővítésekor, azaz például Magyarország csatlakozásakor is ez volt az alapfelállás.
Hasonló lenne a helyzet a még nem tag balkáni államok bevonásakor, ezt a területet egyébként jelenleg az Európai Bizottságban épp a magyar biztos vezeti.
A csatlakozással nem nyílik meg azonnal a bőségszaru, a pénzeket fel kell tudni használni, Magyarország sem kapott az első pár évben akkora támogatást, mint később.
Egy uniós csatlakozásnak nagyon sok fázisa lehet, és a feltételek mindig egyedi alkukban dőlnek el. A taggá válás nem szabványos megoldás. A tagállamok nem feltétlenül engedik be az új tagot korlátlanul a piacukra, de az új tagállamok is kaphatnak derogációt a közös piaci szabályok átvételére. Emlékezhetünk például arra, hogy a magyar állampolgárok szabad munkavállalási joga csak fokozatosan nyílt meg a nyugati tagországokban. Ukrajna előtt sem kötelező azonnal megnyitni a kohéziós alapot ugyanazokkal a feltételekkel, mint amit a többiek teljesítenek.
A jelenlegi kohéziós rendeletet 2027-ig Ukrajna kérdésétől teljesen függetlenül felül kell vizsgálni, az tulajdonképpen akkor „lejár”. A következő ciklusra újra kell tárgyalni a feltételeket, és ha addig esetleg lennének új tagállamok, akkor azok kohéziós támogatása is egy tárgyalási téma lehet. Ezek alapján nem lehet ma kijelenteni, hogy Ukrajna esetleges csatlakozásából a magyar pénzügyi pozíciók romlása következik.
A kohéziós támogatások jelentős része európai cégeknél köt ki bevétel formájában. Ahogy a magyar infrastrukturális fejlesztéseknél is láttuk, sokszor vándorol vissza a pénz a kivitelezőkön keresztül nyugat felé, ez vélhetően nem lenne másképp Ukrajnában sem. A kohéziós támogatásokkal azok is nyerhetnek, akik a pénzt adják.
Az uniós kohéziós politika kiüresedését a fentiek (és még sok más körülmény) fényében Ukrajna tagsága nem feltétlenül jelentené.