Hírlevél feliratkozás
Kégl Virág
2022. január 21. 10:24 Közélet

Amióta a zöld irány kevésbé válik be, a sport mögé állva keresik a jó hírnevet a cégek

A fosszilis energiahordozókból élő vállalatok régóta küzdenek azzal, hogy jó hírük legyen az egyre erősödő környezetvédelmi törekvések közepette. Évtizedek óta megy az a gyakorlat, amely nagy hangsúlyt fektet az ilyen vállalatok zöld törekvéseire, és bár ezek sok esetben valóban kedvező irányú folyamatokra épülnek, a szkeptikusok bizonyos esetekben zöldrefestésnek, vagy az angol elnevezés (greenwashing) alapján inkább a szennyes zöldre mosásának tartják ezeket az arculati változtatásokat.

A The Converstaionben most arra az általános, nemzetközi jelenségre hívják fel a figyelmet, hogy egyre több helyen lépnek fel kormányzatilag is a greenwashing ellen, ezért az érintett vállalatok új, elsőre talán kevésbé feltűnő taktikához folyamodnak: az eddiginél is nagyobb erőkkel fordulnak a sporttámogatások felé. A jelenség persze nem újdonság, de a sportcsapatok és események szponzorálásán keresztül egyre több cég reméli azt, hogy részesülhet a sport egyébként általánosan pozitív megítéléséből.

Egy tanulmány szerint tavaly már több mint 250 nagy szponzorációs megegyezés született a nemzetközileg is jelentős sportegyesületek és olyan nagy cégek között, amelyeknek érdemi részben van tevékenysége nem feltétlenül környezetbarát vagy fenntarthatóságot célzó üzletekben.

A sportesemények mindig is kiváló terepei voltak annak, hogy segítsék a szponzort jó színben feltüntetni – függetlenül attól, hogy ez mennyire indokolt. Amikor egy vállalat megjelenik egy sportrendezvényen, akkor az emberek az esemény atmoszférájával kezdik el azonosítani, és idővel a vállalat logójához fogják kapcsolni azokat az intenzív élményeket és érzéseket, amelyek egy ilyen eseményt jellemeznek. A márkához kapcsolódó (feltételezhetően kellemes, emlékezetes) érzések pedig alaposan növelik annak az esélyét, hogy az érintettek hosszútávon is a szponzor fogyasztói legyenek.

A szakértők szerint azonban a sportswashing sem kerülheti el a greenwashing sorsát, mert ahogy a sporttámogatásokat övező figyelem nő, a szponzorációk üzenete sem lesz már annyira pozitív, mint most. Az elmúlt években a sportrajongók több esetben hangosan fel is szólaltak már egyes csapatok tulajdonosai és bizonyos sportesemények szervezői ellen. A kutatások szerint pedig ez a támogató vállalatok bevételén és részvényeik árfolyamán is nyomot hagyott.

Ráadásul maguk a sportolók is egyre érzékenyebbek a témára, egyre kritikusabban állnak az ilyen támogatásokhoz. Vannak olyan hangok is, amelyek kezdik ahhoz hasonlítani a helyzetet, mint amikor a nyolcvanas években a dohányipar még bőszen támogathatta a sportolást.

A vállalatok számára kedvezőtlen médiamegjelenésekkel nagyon óvatosan kell bánni, mert a szponzoráció a várt előnyös hatások helyett pont az ellenkezőjébe csaphat át, ahogy az a greenwashing esetében is számos alkalommal előfordult.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet fosszilis energiahordozó környezetvédelem sport szponzoráció Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2024. június 24. 14:01 Közélet

Egy pincében végzi be a rendszerváltás legnagyobb pártja, megvehető a neve és logója

Az MDF-hez kapcsolódó védjegyeket 80 ezer forintos kikiáltási áron bocsátja árverésre az utódpárt JESZ felszámolója.

Ercse Kriszta
2024. június 23. 06:35 Élet, Közélet

Az oktatási rendszer alapvető hibáit mutatja, hogy ilyen sokan megbuknak elsőben

Logisztikai és nem szakmai alapon kényszerül sok gyerek túl korán az általános iskolába, ahol nem kapja meg a számára szükséges támogatást.

Elek Péter
2024. június 22. 06:45 Közélet, Pénz

Csodára vár a kormány, hogy szavazatvesztés nélkül rendbe tudja tenni a költségvetést

Június 9-e után olyan belpolitikai képlet állt elő, amelyben lehetetlennek tűnik népszerűségvesztés nélkül korrigálni, márpedig azt muszáj lesz.

Fontos

Stubnya Bence
2024. június 24. 10:56 Adat, Élet

Nőtt az anyagi összeomlás szélén állók aránya Magyarországon

Az arány 1 százalékpontot romlott tavaly 2022-höz képest, de még így is jobb a helyzet, mint 2013-ban.

Stubnya Bence
2024. június 21. 05:04 Közélet, Vállalat

Nagyon fáj a külföldi tulajdonú cementgyártóknak a nyakukba varrt adó

Megnéztük, hogy a számok alapján mennyire szenvednek a külföldi kézben lévő építőanyaggyártók, amelyeket a kormány ki akar szorítani a piacról.

Torontáli Zoltán
2024. június 20. 05:05 Pénz, Vállalat

Miért emelik a cégek az áraikat a várható idei infláció többszörösével?

A béremelésekhez és a verseny hiányához is köze van annak, hogy néhány szolgáltató szektorban a tavalyi inflációt közelítő mértékben emelték idén az árakat.