Lesújtó óvodahelyzetről árulkodik a Magyar Óvodapedagógiai Egyesület idén október-novemberben készített felmérése, amit 2322, túlnyomó többségében önkormányzati fenntartású intézményben dolgozó óvópedagógus, köztük sok óvoda- vagy tagóvodavezető töltött ki az ország valamennyi megyéjéből és a fővárosból. A felmérés nem reprezentatív, de nagyon is tanulságos.
A felmérés szerint az intézmények közel kétharmadában jelenleg is van betöltetlen óvodapedagógus álláshely, ráadásul többségében nem is csak egy, hanem 2-3 pedagógus hiányzik. De bőven előfordul olyan összevont intézmény is, ahonnan több mint 6 pedagógus hiányzik.
Mindeközben a kihasználtság magas: létszámadatok több mint kétezer óvodai csoportról érkeztek, ebből 1279-ben 20-25-en, 600-ban 25-30-an vannak a gyerekek.
Forrás: Magyar Óvódapedagógiai Egyesület
A hiányzó óvónőket leggyakrabban pedagógiai asszisztensek bevonásával és a meglévő óvónők túlórájával oldják meg, de a helyzet miatt csoportokat is összevonnak, és olyan is van, hogy nyugdíjas pedagógusokat, dajkákat alkalmaznak.
Külön probléma, hogy
a többletmunka ellentételezésére vonatkozó kérdésre 1187-en válaszolták azt, hogy egyáltalán nincs , a túlórák kifezetéséről mindössze 140-en számoltak be.
Vannak olyan óvodák, ahol az óvódapedagógus-hiányt közmunkások bevonásával enyhítik. Erre a kormány egyébként 2020-ban teremtett lehetőséget egy már akkor nagy port kavart rendelettel.
A legnagyobb gond az óvónőhiány, melyet nem nyugdíjas óvodapedagógusokkal pótolnak, hanem dajkákkal, pedagógiai asszisztensekkel. Ezek a kollégák nem erre a feladatra lettek alkalmazva. Mekkora felelősséget tesznek a vállukra? Ki a felelős, ha baj lesz? Emellett egy dajka végezze el a munkaköri feladatait is? Mikor? Egy fizetésért több munkakör ellátása? Hol van a világhírű magyar óvodapedagógia, a zenei nevelésről már nem is beszélve? […] Jelenleg van olyan csoport az intézményben, ahol 4 órában nyugdíjas óvónő van, utána dajka vagy ped. assz. A nyugdíjas óvónőt is csak 4 órában alkalmazzák, aki természetesen nem hagyja ott a csoportot, mert a hivatástudata nem engedi
– írja például az egyik válaszadó a véleménykifejtős részben.
Az anonim beszámolókból siralmas helyzet rajzolódik ki, aminek egy része a szakma hiányzó megbecsültségéről, a másik a tarthatatlan bérekről szól. A pedagógusi életpálya-modell 2143 óvodai dolgozó szerint nem motiválja a fiatalokat, 1598 fő szerint nem biztosítja a szakmai előmenetelt, 1947 fő szerint nem járul hozzá az erkölcsi elismeréshez, és 2192 fő szerint nem eredményez megfelelő anyagi elismerést. Az egyik óvónő szerint a szakmában „halálpályamodell” a rendszer gúnyneve.
Pár idézet az óvodapedagógusok beszámolóiból:
A szakmát a felmérés alapján mérhetetlenül felháborította, hogy a kormány gyakorlatilag kizárta az óvodapedagósust az iskolaérettség megállapításának folyamatából. A válaszadók 95 százaléka nem ért egyet azzal, hogy az Oktatási Hivatal az óvoda nélkül is dönthet az iskolaéretlen gyerek plusz egy éves óvodai neveléséről.
Forrás: Magyar Óvódapedagógiai Egyesület
35 éves óvodapedagógusi létem legnagyobb kudarca, hogy a minősítésem ellenére nem dönthetek erről a szülővel közösen
– írta egy megkérdezett, aki szerint teljesen abszurd és abnormális a gyereket nem is ismerő hivatali szerv beiktatása a rendszerbe, amely egyébként kiosztja újból a feladatot a szakértőkre, majd azok vizsgálatára hivatkozva a dönt. „Mi ennek az értelme?” – teszi fel a kérdést az óvónő.
Egy másik beszámolóban pedig azt írják, “igazságtalan és káros, hogy életkorhoz kötött a gyermekek beiskolázása. Óvodába sem egyforma érettséggel érkeznek, a fejlődésük sem történik pontosan ugyanúgy, ugyanolyan ütemben, miből gondoljuk, hogy 6 éves korukra egyforma érettséggel bírnak? Nem szabadna az óvodát iskolásítani, az iskolát kellene közelíteni az éppen elballagó óvodáshoz.”
A siralmas óvónői bérekről korábban részletesebben írtunk: 2020-as adatok szerint a két éve végzettek bruttó átlagfizetése 225 ezer forint volt, de a nyolc éve végzetteké is csak 234 ezer forint – mindeközben 2020-ban 404 ezer forint volt az országos bruttó átlagkereset. (Igaz, a bruttó átlagkereset túl jól hangzik a valósághoz képest – talán nem is véletlenül -, hiszen az csak egy számtani átlag, a közepesnek vagy átlagosnak sokkal inkább nevezhető medián bruttó bér csak 344 ezer forint, ám még ez is jóval több az említett óvodai fizetésnél.)
A KSH adatai szerint 2019-ben a 30 évesnél fiatalabb óvodapedagógusok átlagbére mindössze 231 ezer forint volt, a 30-39 év közöttiek 258 ezer, a 40-49 év közöttiek 309 ezer, az 50 év felettiek pedig 368 ezer forintot vittek haza. Ezek a fizetések ma már alig haladják meg a 2021-től diplomásokra vonatkozó garantált bérminimum összegét, a havi bruttó 219 ezer forintot.
Arról, hogy a 2022-re 261 700 forintra forintra emelkedő szakmunkás minimálbérnek is hívott általános garantált bérminimum hogyan emésztette fel a lényegében befagyasztott pedagógusbéreket, itt írtunk bővebben.
Ráadásul ezen a helyzeten az Orbán Viktor miniszterelnök által fizetésemelésnek hívott, 10 százalékos, a sztrájktárgyalások közben váratlanul bevezetett ágazati pótlékemelés sem változtatott– főleg, ha az 5 százalék körüli inflációt is beleszámoljuk a történetbe.
Mindeközben az óvodapedagógusi pálya veszít a vonzerejéből: 2020-ban 2019-hez képest közel felére esett vissza a felsőoktatási képzésre jelentkezők száma a felvettek száma pedig az előző éves létszámnak csak a 65 százaléka volt.
Ehhez jön még a pályaelhagyás is: a Diplomás Pályakövetési Rendszer adatai szerint két évvel a végzés után a diplomát megszerzőknek csak 82 százaléka, a nyolc évvel korábban végzetteknek pedig csak a 68 százalék dolgozott a szakmájában 2020-ban.
A Közigazgatási Portálon jelenleg több száz óvadapedagógust keresnek.
Mindemellett zajlik egy kevésbé látványos folyamat is. A régebben alapvetően önkormányzatokhoz tartozó óvodai ellátást egyre inkább az egyházak, és részben a magánóvodák veszik át. Ahogy azt korábban írtuk, az óvodai nevelésben résztvevő gyermekek száma 2010 és 2020 között összességében 5 százalékkal csökkent, a települési önkormányzatok által fenntartott intézményekben viszont 11 százalék volt a visszaesés. Ezzel szemben az egyházi fenntartású óvodákba járó gyerekek száma egy évtized alatt 120, a magán- és egyéb fenntartásúaké pedig 130 százalékkal nőtt.
Vagyis míg 2010-ben a gyerekek 3,7 százaléka járt egyházi oviba, 2020-ban már 8,3 százalék az arányuk.
Közélet
Fontos