Hírlevél feliratkozás
Deme Zoltán
2021. december 8. 16:56 Közélet

Patyomkin-biodóm: le kell bontani, ha csak légvár

(A szerző beszerzési és közbeszerzési szakértő. Az Ekonomi a G7 véleményrovata.)

…mert ha már építünk valamit, mondhassuk, hogy miénk Európában a legnagyobb…

válaszolta 2013-ban Persányi Miklós arra a kérdésre, hogy „milyen szempontok mentén alakult ki” a fővárosi állatkert mellé megálmodott biodóm terve.

Szigorúan csak a méretet tekintve Persányi álma valóra vált: a felépült négypúpú kupola által elfoglalt terület 17 ezer négyzetméter, míg a korábbi bajnok lipcsei Gondwanalandé csak 16,5 ezer. Kis szépséghiba, hogy a miénk – szemben a lipcseivel – csak afféle Patyomkin-biodóm (lipcsei barátainknak: das patomkinsche Biodom).

Ha Persányi Miklós Tarlós Istvánnal felsétál a Gellért-hegyre, és onnan böngészik a pesti látképet, akkor láthatják ugyan, hogy tiszta időben milyen szépen csillog az acél tartószerkezetre feszülő etilén-tetrafluoretilén kopolimer fóliamembrán, de biztosan összeszorul a szívük, ha eszükbe jut közben, hogy a hatalmas fóliasátor alatt nem hemzsegnek cápák, még kevésbé turisták.

Ennek gondja azonban már nem az ő vállukat nyomja.

Persányiban és Tarlósban nemcsak az a közös, hogy mindketten Karácsony Gergelytől kapták a díszpolgári címüket, hanem az is, hogy ők ketten együtt voltak a budapesti biodóm megálmodói. Persányi az állatkert akkori igazgatójaként teljhatalmú irányítója, Tarlós akkori főpolgármesterként szponzora volt ennek a világraszóló projektnek.

A Tarlós-korszak végére elköltötték az eredetileg a biodómra tervezett kivitelezési költség háromszorosát, majd megállapították, hogy a befejezéséhez legalább az ötszörösét kellene rákölteni.

Karácsony Gergely feljelentést tett a rendőrségen ismeretlen tettes ellen a kivitelezés elszállt költségei miatt (miközben mindkét tettes közismert). A rendőrség – friss sajtóhír szerint – rövid nyomozást követően lezárta az ügyet azzal, ami nyomozás nélkül is nyilvánvaló: az nem bűncselekmény, hogy valami többe kerül, mint ahogy eredetileg tervezték.

Aztán a főpolgármester az Enviroduna nevű fővárosi céggel jelentést készíttetett arról, hogy hány csillagot kellene még lehozni az égről ahhoz, hogy a létesítmény befejeződhessen. A jelentésben foglaltaktól – még legalább 20 milliárd kellene csak a befejezéshez – megrémülve elszaladt a kormányhoz, hogy az vegye át tőle ezt a csődtömeget. Annyira fontos neki, hogy a forró krumplit Orbán Viktornak passzolhassa, hogy még a biodóm 1,7 hektáros, felbecsülhetetlen értékű telkét is ingyen odadobná a szabad elvonulásért cserébe.

Logikus, hiszen neki az nem számít, mivel az a telek a fővárosé, illetve az adófizetőké, könnyen beáldozza. Neki az a 20 milliárd forint sem számítana, amit az eddig ráköltött 40 milliárdon felül még ki kellene fizetni adófizetői pénzből, hogy elkészülhessen a biodóm. Az közpénz, neki ingyen van, csak valaki adja neki oda.

Ha nem közpénzről, hanem a sajátjáról lenne szó, akkor talán eszébe jutna az első és legfontosabb kérdést is feltenni:

van-e egyáltalán értelme befejezni és működtetni ezt a kócerájt?

Ez azonban egy olyan kérdés, aminek megválaszolására sem a rendőrséget, sem az Envirodunát nem veti be a főpolgármester, ugyanis ezt ő már eleve eldöntötte. Így nyilatkozott erről: „Egy dolog biztosan nem történhet meg, az, hogy nem fejezik be a projektet, hiszen már rengeteg közpénz van benne”.

Ez pedig nem más, mint a Concorde-effektus: amikor csak azért ragaszkodik egy döntéshozó egy vállalkozáshoz, mert már pénzt, időt, energiát ölt bele. Nevezik még az elsüllyedt költségek tévedésének (sunk-cost fallacy) is.

Mint amikor Csónakos Csabi csak azért dob még 20 ezret a már bedobott 40 ezer után a játékautomatába, mert „most már nem lehet itt hagyni, most már mindjárt kiadja”. Csónakos Csabi hajlama még erősebb a sunk-cost fallacy-re, ha Retkes Robi is mellette áll és biztatja.

Ilyen támogatója a főpolgármesternek is van. Kiss Ambrus, a városháza működéséért és a pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes azt mondta: „Nem hiszem, hogy lenne olyan verzió, hogy nem fejeződik be a biodóm. Valamilyen formában meg kell valósulnia, mert az építkezésbe már súlyos adóforintok folytak be”.

A városházán tehát azt gondolják, hogy ha beleöltünk már 40 milliárdot a biodómba, az önmagában indokolja, hogy utána dobjunk még 20 milliárdot.

Az alábbiakban be fogom mutatni, hogy a biodóm jövőjéről való döntéshez szerintem milyen elemzést kellene elvégezni.

Előfeltevések

Az elemzés egyik előfeltevése az, hogy ez a létesítmény nem közcélú, nem tölt be közfunkciót, a városüzemeltetéshez nem szükséges, hanem vállalkozási célú. Ezért értékelni sem úgy kell, mint egy közparkot, hanem úgy, mint egy üzleti vállalkozást, amit a főváros valósít meg.

Vállalkozási célú tevékenységet végezni pedig akkor van értelme, ha megéri.

A másik előfeltevés az, hogy egy adott üzleti döntés szempontjából csak azok a kiadások relevánsak, amelyek felmerülésére az adott üzleti döntés kihat. Ha arról döntünk, hogy holnap elmegyünk-e autóval kirándulni, akkor e döntés szempontjából az üzemanyag költsége releváns, mert az csak akkor merül fel, ha megyünk az autóval. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás éves díja azonban nem releváns, mivel azt már kifizettük, illetve akkor is ki kellene fizetni, ha nem mennénk az autóval kirándulni.

A múltban már elszenvedett kiadások egy jelenbeli döntés szempontjából irrelevánsak: a biodómra kiadott pénz nem lesz már attól se több, se kevesebb, ha a biodómot befejezzük vagy éppen lebontjuk. Ezeket nevezik elsüllyedt költségeknek.

Álláspontom szerint a biodómmal kapcsolatban összesen három – két gyakorlati és egy elméleti – jövőképet kell összevetni.

Biodóm közberuházásban

Az egyik (legyen „A”) gyakorlati lehetőség az, hogy valamely állami szerv – akár a főváros, akár a kormány, akár együtt a kettő – befejezi és üzemelteti a biodómot. Az adófizetők szempontjából teljesen mindegy, hogy melyik állami szerv lesz a gazda, egyformán adófizetői pénzből fog megvalósulni és működni létesítmény.

E lehetőség vizsgálatához fel kell mérni a befejezés és a működtetés költségeit, beleértve ebbe a biodóm benépesítését, a trópusi klíma fenntartását télen-nyáron, az érdeklődés fenntartása érdekében pedig az újabb és újabb attrakciókat.

Abból, hogy a főváros át akarja adni a kormánynak a projektet, a kormánynak pedig nem akaródzik átvenni, úgy tűnik, hogy egyik félnek sincs olyan terve a fiókban, ami azt mutatná, hogy jó üzlet lenne befejezni és működtetni ezt a látványosságot.

Ha esetleg mégis lenne, akkor fel kell mérni, hogy ez a terv mennyire reális és milyen megtérüléssel kecsegtet. Biztosítani kell továbbá, hogy a tervek gazdái – legalább öten – fejenként a vagyonuk felével, de minimum 100-100 millió forinttal jótálljanak arra az esetre, ha a számítások mégsem jönnek be. Természetesen – amint a néhány hete elhunyt Kornai János javasolta az 1994-ben lemondott világkiállítás kapcsán – „előre biztosítani kell az alkalmas szükséglakásokat, ahová az előterjesztés készítői kudarc esetén átköltözhetnek.”

Ha mindez – jó terv és személyes garanciák – együtt vannak, akkor viszont minden perc késedelem bűn: azonnal hitelt kell felvenni a főváros vagyonának elzálogosításával és rohamtempóban befejezni az építkezést, hogy mihamarabb megnyithasson a csodás látványosság, és dőlhessen a lé.

Biodóm magánberuházásban

A másik („B”) gyakorlati lehetőség az, hogy egy magánbefektető átveszi a projektet a jelen állapotában, befejezi és üzemelteti a létesítményt, szedi hasznait, viseli terheit – mondjuk – 50 éven át, a fővárosnak pedig ezért évente koncessziós díjat fizet.

Ez esetben a fejfájás a befektetőé, a főváros csak szedi a pénzt. Kérdés, lenne-e erre egyáltalán érdeklődő, ha igen, akkor hány és milyen ajánlatot tennének.

Biodóm helyett ingatlanprojekt

A harmadik („C”) – pusztán elméleti – lehetőség az, hogy a főváros elbontja a félkész épületet, rendezi a terepet, majd átadja egy vállalkozónak a területet szintén 50 évre, azzal, hogy építsen rá valamely szokványos, kommersz épületet (lehet szálloda, irodaház, üzletközpont), szedje hasznait, viselje terheit, a fővárosnak pedig fizessen évente bérleti díjat a terület használatáért.

Hangsúlyozom, hogy ez utóbbi csak egy elméleti lehetőség – még mielőtt Barts J. Balázs valós alternatívaként tálalná Gansperger Gyulának. Megvizsgálása azért szükséges, mert ez egy releváns összehasonlítási alap a másik két gyakorlati lehetőség értékeléséhez.

Mindegyik változat esetén azzal számoltam, hogy a telek a fővárosé marad: semmi sem indokolja, hogy a főváros eladja az értékes telkét. Egy táblázatban összefoglalva a három lehetőség jellemzőit:

  „A”: biodóm közberuházásban „B”: biodóm magánberuházásban „C”: biodóm helyett ingatlanprojekt
Közpénzből elvégzendő beruházás a teljes biodóm befejezése nincs (a félkész projektet átveszi a beruházó) a biodóm elbontása, tereprendezés
Hozam (évente) a biodóm bevételeinek és költségeinek különbsége a koncessziós díj a bérleti díj
A beruházás haszna*A számításokat jelenértéken kell végezni: a jövőre befolyó 110 forint annyit ér, mint a ma befolyó 100 forint, ha közben 10 százalék kamatot kaphatnék a pénzemre. éves hozamok jelenértéke

mínusz

a biodóm befejezési költsége

a befolyó koncessziós díjak jelenértéke a befolyó bérleti díjak jelenértéke

mínusz

a biodóm elbontásának költsége

Kockázatok a költségek elszállhatnak;

a bevételek elmaradhatnak a várakozásoktól

tönkremehet az üzemeltető, ez esetben a főváros etetheti tovább a cápákat és kereshet újabb üzemeltetőt (ha egyáltalán lenne rá jelentkező az előző csődje után) nincs
A projekt által okozott közlekedési és környezeti terhelés egy biodómé egy biodómé egy sima ingatlané
Elvárt haszon az a haszon, amit egy bármilyen ingatlanprojektnek hoznia kellene a biodóm telkén (mondjuk 100 egység pénz)

+ az a haszon, ami kompenzál egy saját üzemeltetésű biodóm magasabb kockázataiért (mondjuk 50 egység pénz)

+ az a haszon, ami kompenzál egy biodóm által okozott közlekedési és környezeti terhelésért (mondjuk 20 egység pénz)

összesen 170 egység pénz

az a haszon, amit egy bármilyen ingatlanprojektnek hoznia kellene a biodóm telkén (mondjuk 100 egység pénz)

+ az a haszon, ami kompenzál az üzemeltető esetleges csődje esetén felmerülő problémákért (mondjuk 30 egység pénz)

+ az a haszon, ami kompenzál egy biodóm által okozott közlekedési és környezeti terhelésért (mondjuk 20 egység pénz)

összesen 150 egység pénz

az a haszon, amit egy bármilyen ingatlanprojektnek hoznia kellene a biodóm telkén (mondjuk 100 egység pénz)

+ az a haszon, ami kompenzál egy sima ingatlan által okozott közlekedési és környezeti terhelésért (mondjuk 10 egység pénz)

összesen 110 egység pénz

     

Az elvárt haszon meghatározásához a kiindulási alapot a „C” változat, a sima ingatlanprojekt jelenti. Ez az a haszon, amit a fővárosnak minimálisan el kell érnie a telek üzleti célú hasznosítása esetén. Az „A” és „B” változatok esetén jóval magasabb hozamot várunk el, amely kompenzál a magasabb kockázatokért, közlekedési és környezeti terhelésért.

Az tehát édeskevés, ha – amint a főváros vezetése fogalmaz – „a biodóm a saját bevételeiből el tudja tartani önmagát”. A biodómnak vastagon meg kell térülnie. Ha nem, akkor jobban megéri bontani és szállodát építeni a helyére. Ha már üzleti hasznosítás, ugye.

Mindezen fejtegetések nem jelentik azt, hogy a biodóm telkét üzleti célra kellene feltétlenül hasznosítani: lehetne a helyén park vagy más közcélú létesítmény. Annak hasznát nem is üzleti mércével kellene mérni.

Minél gyorsabban meg kellene vizsgálni, hogy a fenti „A” és „B” lehetőségek járhatók-e, van-e valamelyikre érdeklődő és megfelelő hozamot biztosít-e a főváros számára az ajánlata.

Már csak azért is, mert a torzó fenntartása addig is pénzbe kerül, amíg a sorsára vár: az őrzés, karbantartás, temperálás folyamatosan pénzt emészt fel, csak idén 790 millió forintot. Az épület állaga egyre romlik, és „ketyeg a garanciaóra”: lejárhat a kivitelezői jótállás még azelőtt, hogy egyáltalán a próbaüzem elindulhatna és kiderülhetnének a kivitelezési hibák.

Ha pedig sem az „A”, sem pedig a „B” lehetőség nem járható út, akkor marad a bontás és – elszámoltatás helyett – a tanulságok levonása.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPénzeső hullhat Budapestre, de nem Karácsonyék fogják elkölteniBudapestnek és vonzáskörzetének 3000 milliárd forint juthat az európai újjáépítési pénzekből, a főváros 600 milliárdot kér, de valószínűleg csak a hetedét kapja meg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMetrókocsi-felújítás: a döntések mentegetése helyett ideje levonni a tanulságokatA hazai közbeszerzések sok visszássága tetten érhető a 3-as metró járműtenderén, és nincs rá garancia, hogy kibírja a következő évtizedeket a vitrinbe való flotta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzázból hét forintot kap meg, de azért Budapest fizesse a válságkezeléstNagyvonalú fővárosi segítséget javasol a Fidesz budapesti cégek számára, miközben az itteni vállalkozások adóinak döntő része a központi költségvetésbe kerül.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet biodóm fővárosi állatkert fővárosi önkormányzat karácsony gergely kormány Tarlós István Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.